Delineation of research on pedagogical practices adopting as a principle the Zone of Proximal Development
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9864Keywords:
Proximal Development Zone, Distance learning, On-lineAbstract
This article has as centrality to outline the pedagogical practices that use as a guiding Vygotsky’s principle of Zone of Proximal Development (ZPZ) in educational interactions. The methodology used was the exploratory research carried out in 54 National Databases, where 13,174 papers were found, of which 852 were selected to compose the study. The results refer to the execution of the first part of the research that consisted of a survey of theses and dissertations that adopted the ZPD in the interactions of the practices of distance learning and the compilation of the data. The results pointed out that although the concept of a zone of proximal development has been quite recurrent in the surveys carried out in the last decades, there is still little study on the application of the ZPD on the teaching practices of distance learning on-line.
References
BRASIL. Ministério da Educação. LDB - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9.394, de 1996. Brasília: Senado Federal, Secretaria Especial de Editoração e Publicação, 1997.
BRASIL. Decreto n. 5.622, de 8 de junho de 2005. Regulamentada pela Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996, para dispor sobre a organização do Ensino a Distância. Diário Oficial da União. Brasília, 19 de dezembro de 2005.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CARDOSO, Gustavo. A sociedade em rede do conhecimento à acção política. Lisboa: Casa da Moeda, 2005. p. 17-30.
COSTA, J.W.; PAIM, I. Informação e Conhecimento no Processo Educativo. In: COSTA, José Wilson da; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro (Orgs). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2004.
COSTA, J.W.; Moreira, M., Oliveira, C. C. I. Ambientes Informatizados de Aprendizagem. In: COSTA, José Wilson da; OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro (Orgs). Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis/RJ: Vozes, 2004.
DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.
KEARSLEY, G. Social development theory. Retrieved September 19, 2001, from, Theory Into Practice (TIP). Disponível em: . Acesso em: 06 set 2018.
LÉVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.
MOORE, M. G. Editorial: Distance education theory. The American Journal of Distance Education, 5(3), 1991, p. 1-6.
MOORE, Michael Ghahame; KEARSLEY, Greg. Distance education: a system view. Belmont (USA): adsworth Publishing Company, 1996.
PETERS, O. A educação à distância em transição: tendências e desafios. São Leopoldo: Unisinos, 2004.
PETERS, O. Didática do ensino a distância. São Leopoldo: Unisinos, 2001.
VYGOTSKY, L. S. Thougth and Language. London and Cambridge, MA: The Mit Press. 1987
