The professional profile of beginner teachers and the guiding principles of pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.12020

Keywords:

Teaching profile, Beginner teacher, Pedagogical practices

Abstract

In this research we proposed to analyze two dimensions, the professional profile of the teachers in the engineering courses with less than five years of service, and the conductive threads of their pedagogical practices in two Universities of Santa Catarina. To comprehend the teachers' formation constitutive processes and social resources, we used theory contributions by Huberman (1992), Nóvoa (1995), and Tardif (2008). The present research has a qualitative approach and was performed through an online questionnaire with open questions, multiple choices and questions following a Likert type response scale. For the interpretation and analysis of the information obtained, the Content Analysis methodology was applied, organizing the data into categories, which enabled us to map the profile of the beginner teachers who work in the engineering courses, as well as the elements that strengthen and teaching and main pedagogical practices. The analysis based on the data obtained reinforces the notes contained in the literature on the fragility of teaching professionalism and difficulties encountered in the trajectory in the first years of teaching. In this way, the present study allowed us to understand the challenges present in universities, regarding the complexity and the singularity of being a beginning teacher.

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Author Biographies

Andreza Cipriani, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestre em Química pela Universidade Regional de Blumenau – FURB, Graduação em Química pela Universidade Regional de Blumenau – FURB. Atua na área de Educação em Química desenvolvendo projeto de parceria com a FURB, intitulado LENQUI – Laboratório de Ensino de Química.

Eliane Kormann Tomazoni, Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)

Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB, Graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI, Pós-graduação em nível de especialização em Fundamentos da Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB. Atualmente é docente no Centro Universitário de Brusque – UNIFEBE, em curso presencial de Pedagogia e em EaD

Marcia Regina Selpa Heinzle, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB, Especialização em Ativação de Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais de Saúde – ENSP FIOCRUZ, Especialização em Dificuldades de Aprendizagem – UNIPLAC. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense – UNIPLAC. Professora e Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau – FURB

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Published

2019-08-29

How to Cite

CIPRIANI, A.; TOMAZONI, E. K.; SELPA HEINZLE, M. R. The professional profile of beginner teachers and the guiding principles of pedagogical practices. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 79–95, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.12020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12020. Acesso em: 17 jul. 2024.

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ARTIGOS