Professional Project for youth of the Family agricultural school

the relationship work and education in the emancipation of youth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.39741

Keywords:

Job, Education, EFAR graduates

Abstract

The objective of this article is to investigate the contributions of the professional project of the young graduates of the Escola Família Agrícola Rosalvo da Rocha Rodrigues with a focus on professional training, job generation and income. The data are from the research of Mestrado in andamento entitled "Training processes via alternation: graduates from the Rosalvo da Rocha Rodrigues Agricultural Family School - EFAR". Or study is based not historical-dialectical materialism. A data analysis was carried out by means of a semi-structured interview with six school graduates in the pattern, concluding in the period from 1999 to 2009. As a result, it was verified that training via alternating pedagogy makes it possible for young people to have professional training in the emancipatory perspective of training. for life, enabling, in some cases, the permanence of young people in the field and their professional performance as an agent of local development of their community. The difficulty of not accessing investments for custody must be highlighted, making it difficult to concretize the project. However, the young professional project makes it possible to graduate from the Agricultural Family School to the possibility of generating work and income and, therefore, to improve the communities located in the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Pereira Alves, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Graduação em Educação Física pela Unigran – Capital. Docente na rede municipal de ensino de Campo Grande e Sidrolândia

Celia Piatti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS, Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco – UCDB. atuando como docente no curso de Licenciatura em Educação do Campo-LeduCampo, do curso de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

References

BEGNAMI, Marinalva Jardim Franca. Inserção socioprofissional de jovens do campo: desafios e possibilidades de egressos da Escola Família Agrícola Bontempo. Dissertação (Mestrado), 190 p., Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2010.

BERTICELLI, Ireno Antônio; RAMLOW, Romildo Ricardo. A educação na complexidade contemporânea. Contexto & Educação Editora Unijuí Ano 33 nº 106 set./dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/view/212. Acesso em 07 de maio de 2022.

BNDS. Banco Nacional do Desenvolvimento. Pronaf Jovem. https://www.bndes.gov.br/wps/portal/site/home/financiamento/produto/pronaf-jovem. Acesso em 07 de maio de 2022.

BRASIL Lei n.º 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação. Brasília, 1996.

CASTRO, Vanessa Mariano. A formação humana sob o julgo do capital. Dissertação. Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação. Programas de Pós-graduação em Educação, Fortaleza, 2019.

FERNANDES, Bernardo Mançano; MOLINA, Mônica Castagna. O campo da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; AZEVEDO, Sonia de Jesus (org.). Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília, DF: UnB, 2004. p. 32-52.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. 4. ed. São Paulo: Boitempo, 2010a.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Ed. Moraes ltda, 1983.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A sagrada família: ou a crítica da crítica contra Bruno Bauer e consortes. São Paulo: Boitempo, 2003.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

NAGEL, L. H. Do método ou de como pensar o método. In: TULESKI, S. C.; CHAVES, M.; LEITE, H. A. Materialismo Histórico-Dialético como fundamento da Psicologia Histórico-Cultural: método e metodologia de pesquisa. Maringá: Eduem, 2015. p. 17-27.

NOSELLA, Paolo. Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil / Paolo Nosella. Vitória: EDUFES, 2012.

SANTOS, Cláudio Eduardo Félix dos. Relativismo e escolanovismo na formação do educador: uma análise histórico-crítica da licenciatura em educação do campo – 2011.

SANTOS, Idalino Firmino dos; PEREIRA, João Emílio. O CEFFA e o projeto profissional do jovem. Revista da formação por alternância. UNEFAB. Brasília, 2005. V.1, n.1.

TONET, Ivo.; LESSA, Sergio. Proletariado e sujeito revolucionário. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.

Published

2022-11-04

How to Cite

ALVES, R. P.; PIATTI, C. Professional Project for youth of the Family agricultural school: the relationship work and education in the emancipation of youth. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 2, p. 93–106, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.39741. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/39741. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS