The Intellectual Graduation and School Management in Integrated Education

Authors

  • Luís Paulo Lombardi Villela Graciano Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)
  • Vagno Emygdio Machado Dias Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) https://orcid.org/0000-0001-9102-4283

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.40949

Keywords:

Intellectual Graduation., School Management., Unitary School.

Abstract

The public policies in the first decades of XXI century in Brazil, which have enabled the expansion of professional and technological education, have brought with itself a proposal of integrated education. The educators that follow integrated education consider the need of articulate professional education with high school, according to the gramscian concept of "work as the educational principle" and "unitary school". This research considers the assumption that school management, inserted in a social transformation project on Professional and Technological Education scope (EPT), does not break apart administrative and educational aspects, but also considers it as a unique and same process which contributes to intellectual graduation (managers). The research has a qualitative imprint and the used methodological procedures correspond to a document and literature analysis. Thereby, the aim of the research is to understand the possibilities of intellectual graduation on integrated education, considering that its conceptual foundations are aligned to marxist theoretical-methodological reference.

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Author Biographies

Luís Paulo Lombardi Villela Graciano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)

Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica pelo PROFEPT no IFUSLDEMINAS- PCS, Graduação em Filosofia pela UNIFRAN e em Processos Gerenciais pelo IFSP, realiza estudos nas áreas de Educação, Filosofia Política, Ética, Gestão Pública e Teorias Organizacionais. É Professor e Gestor Público trabalhando atualmente como Assessor do Diretor do Departamento de Cultura na Prefeitura Municipal de São João da Boa Vista

Vagno Emygdio Machado Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduação em Ciências Sociais pela UNESP. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS - Campus Poços de Caldas). Atuação em Fundamentos de Sociologia e Fundamentos da Educação, nos seguintes temas: Trabalho, Educação e Política; Educação Profissional e Tecnológica; Teoria Social; Pensamento Gramsciano

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Published

2024-01-24

How to Cite

GRACIANO, L. P. L. V.; DIAS, V. E. M. The Intellectual Graduation and School Management in Integrated Education. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 110–126, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.40949. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40949. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS