Developments between the proposed and carried out in the scientific production of PROFEPT/IF Goiano
object, concepts and methods
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.41055Keywords:
Scientific Production, Research Procedures, ProfEPT/IF GoianoAbstract
What was proposed was to investigate, yet in an exploratory way, gaps and approach the possible answers to the question that guides the development of this text refers to what research procedures that guided the dissertations of ProfEPT/IF Goiano graduates and the indications regarding the possible consequences of the methodological paths in terms of scientific production, approach and impacts of educational products regarding social insertion, in the context of their coverage regions and an emancipatory professional and technological education. To this end, ten of the thirty-two dissertations and respective educational products were selected, developed by students, graduates of the program, from 2017 to 2018 classes, from the lines of Educational Practices in Professional and Technological Education and Organization and Memories of Pedagogical Spaces. In the data analysis, the researched object, the selected concepts, the methodological procedures of the dissertation texts were observed. Such insertion in the scientific production of ProfEPT, Associated Institution of the Federal Institute of Goiás, in addition to the question we propose to answer, will also enable the perception of the "place" in which the master is inserted, in the scientific, social and educational context, in the State of Goiás or beyond it.
Downloads
References
ALVES, R. O que é Cientifico? Psychiatry On-Line Brazil, v.4, n.1, 1999. Disponível em: http://www.polbr.med.br/ano99/cientif1.php. Acesso em: 20 ago. 2021.
BORGES, P. A. P. A avaliação da aprendizagem no Instituto Federal de Goiás - Campus Itumbiara: vivências e desafios no ensino médio integrado. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1454. Acesso em: 20 ago. 2021.
CALVINO, I. Palomar. São Paulo: Cia das Letras, 1994.
CANÊDO, J. L. O. Política de comunicação na educação profissional e tecnológica: proposta para um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/673. Acesso em: 20 ago. 2021.
GUERRA, G. F. Metodologia Científica no Ensino Médio Integrado: um estudo de caso no Instituto Federal Goiano - Campus Ceres. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/846. Acesso em: 20 ago. 2021.
LIMA, C. C. G. M. Ensino híbrido na EPT: do conflito à mediação pedagógico-didática. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/843. Acesso em: 20 ago. 2021.
MATOS, J. D. V. Catálogo mineral: objeto de aprendizagem para apoiar o ensino de mineralogia. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1310. Acesso em: 20 ago. 2021.
MENDES, M. A participação das mulheres na gestão do Instituto Federal Goiano Campus Urutaí: uma perspectiva histórica (1953-2019). Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1517. Acesso em: 20 ago. 2021.
MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA EM REDE NACIONAL. Anexo ao Regulamento, 2018. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma_2018/Regulamento/Anexo-ao-Regulamento-2019.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.
MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA EM REDE NACIONAL. Regulamento Geral do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, 2018. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/regulamentoprofept/16413-regulamento13julho. Acesso em: 12 ago. 2021.
PARENTE, R. C. M. Evasão escolar: uma realidade no curso de educação de jovens e adultos integrada à educação profissional do IFTO - Campus Palmas. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/bitstream/prefix/848/1/Dissertacao_Rayce%20Cristina%20Monteiro%20Parente.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, vol. 6, n. 19, p. 37-50, set/dez. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.
SCHNEIDER, G. C. S. Desenvolvimento e avaliação do aplicativo ESATE: escala de autoeficácia de estudo com orientação de aprendizagem e sua relação com o desempenho escolar. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1420. Acesso em: 20 ago. 2021.
SILVA, R. A. Rotação por Estações como proposta de práticas educativas para a formação integral na educação de jovens e adultos. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/1713. Acesso em: 20 ago. 2021.
SOUZA, C. M. A eficiência da monitoria nos cursos técnicos integrados ao ensino médio do IF Goiano - Campus Ceres: o processo de ensino-aprendizagem, permanência e êxito escolar. Dissertação. ProfETP: Instituto Federal Goiano, Goiânia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/581. Acesso em: 20 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.