Developments between the proposed and carried out in the scientific production of PROFEPT/IF Goiano

object, concepts and methods

Authors

  • Léia Adriana da Silva Santiago Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano
  • Paulo de Sá Filho Universidade de Brasília (UnB)
  • Marco Antônio de Carvalho Instituto Federal Goiano

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.41055

Keywords:

Scientific Production, Research Procedures, ProfEPT/IF Goiano

Abstract

What was proposed was to investigate, yet in an exploratory way, gaps and approach the possible answers to the question that guides the development of this text refers to what research procedures that guided the dissertations of ProfEPT/IF Goiano graduates and the indications regarding the possible consequences of the methodological paths in terms of scientific production, approach and impacts of educational products regarding social insertion, in the context of their coverage regions and an emancipatory professional and technological education. To this end, ten of the thirty-two dissertations and respective educational products were selected, developed by students, graduates of the program, from 2017 to 2018 classes, from the lines of Educational Practices in Professional and Technological Education and Organization and Memories of Pedagogical Spaces. In the data analysis, the researched object, the selected concepts, the methodological procedures of the dissertation texts were observed. Such insertion in the scientific production of ProfEPT, Associated Institution of the Federal Institute of Goiás, in addition to the question we propose to answer, will also enable the perception of the "place" in which the master is inserted, in the scientific, social and educational context, in the State of Goiás or beyond it.

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Author Biographies

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina. Profissão, atualmente professora no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Goiano, desde 2011, na área de História e no ensino, pelo Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. 

Paulo de Sá Filho, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília, Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pela Instituto Federal Goiano, Graduação em Administração pela Universidade Norte do Paraná e Pedagogia Faculdade Alfa América. Atualmente é Gestor da Educação a Distância do SESI SENAI Goiás.

Marco Antônio de Carvalho, Instituto Federal Goiano

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Mestre em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras, Graduação em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras. Professor Titular do Instituto Federal Goiano.

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Published

2024-06-10

How to Cite

SANTIAGO, L. A. da S.; FILHO, P. de S.; CARVALHO, M. A. de. Developments between the proposed and carried out in the scientific production of PROFEPT/IF Goiano: object, concepts and methods. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 1, p. 23–44, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.41055. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/41055. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS