Definitions and meanings of terms linked to teacher training with highlight to the concept of teaching professionality

Authors

  • Ludiene Souza Leite Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IF Sudeste MG – Muriaé – MG)
  • Denise da Silva Braga Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM – Diamantina – MG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.41816

Keywords:

Definições, Formação docente, Profissionalidade docente.

Abstract

The aim of this article is to gather definitions on terms related to teacher education, giving greater emphasis to the concept of teacher professionalism. Considering that these concepts are neither unique nor independent, we present meanings and senses expressed by renowned authors in the field of the teaching profession, in addition to definitions found in the Dictionary “Work, profession and teaching condition” of the Group of Studies on Educational Policy and Teaching Work of the Faculty of Education at the Federal University of Minas Gerais (GESTRADO/UFMG). The literature review carried out brought out several concepts attributed to teaching professionalism, manifested in different times and places, which led us to gather them and present them briefly for better understanding, seeking to contribute to future analyzes on this theme. We hope that the content of this study will contribute to discussions that involve teacher training and provide a broader understanding of the concept of teaching professionalism.

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Author Biographies

Ludiene Souza Leite, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IF Sudeste MG – Muriaé – MG)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2011). Especialista em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo. Mestranda do programa de Pós-Graduação em Educação da UFVJM. Atualmente é pedagoga do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais.

Denise da Silva Braga, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM – Diamantina – MG)

DENISE DA SILVA BRAGA: Professora Adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Possui Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004) e graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2000).

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Published

2024-10-08

How to Cite

LEITE, L. S.; BRAGA, D. da S. Definitions and meanings of terms linked to teacher training with highlight to the concept of teaching professionality. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 2, p. 155–166, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.41816. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/41816. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS