Definitions and meanings of terms linked to teacher training with highlight to the concept of teaching professionality
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.41816Keywords:
Definições, Formação docente, Profissionalidade docente.Abstract
The aim of this article is to gather definitions on terms related to teacher education, giving greater emphasis to the concept of teacher professionalism. Considering that these concepts are neither unique nor independent, we present meanings and senses expressed by renowned authors in the field of the teaching profession, in addition to definitions found in the Dictionary “Work, profession and teaching condition” of the Group of Studies on Educational Policy and Teaching Work of the Faculty of Education at the Federal University of Minas Gerais (GESTRADO/UFMG). The literature review carried out brought out several concepts attributed to teaching professionalism, manifested in different times and places, which led us to gather them and present them briefly for better understanding, seeking to contribute to future analyzes on this theme. We hope that the content of this study will contribute to discussions that involve teacher training and provide a broader understanding of the concept of teaching professionalism.
Downloads
References
AGUIAR, Márcia Angela da Silva. Formação inicial (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Artmed Editora, 2001. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=RjulDgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Escola+reflexiva+e+nova+racionalidade&ots=hp8pclP2H4&sig=njtbXrXhhm9OFGslTGPDO73mdKc#v=onepage&q=Escola%20reflexiva%20e%20nova%20racionalidade&f=false. Acesso em: 30 ago. 2022.
ALVES, Wanderson Ferreira. Experiência profissional docente (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
AMBROSETTI, Neusa Banhara; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. A constituição da profissionalidade docente: tornar-se professora de educação infantil. 30ª Reunião Anual da ANPED, 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT08-3027--Int.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
CASTRO, Rafael Fonseca de Castro. A importância do trabalho com conceitos científicos na educação formal: um estudo de caso sobre a escrita em um curso de pedagogia a distância. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/553-0.pdf. Acesso em 22 out. 2022.
CONCEIÇÃO, Juliana Santos da; NUNES, Célia Maria Fernandes. O desenvolvimento profissional docente na universidade: relato do programa institucional “Sala Aberta”. In: BARBOSA, Maria Auxiliadora Fidelis Barbosa; TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; COSTA, Maria do Perpétuo Socorro de Lima (org.) Territórios da docência do ensino superior. Curitiba: CRV, 2017.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FILHO, Mateus de Souza Coelho; GHEDIN, Evandro Luiz. Formação de professores e construção da identidade profissional docente. Anais do Colóquio Luso-Brasileiro de Educação-COLBEDUCA, v. 3, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/login. Acesso em 30 ago. 2022.
GARCIA, Maria Manuela. Identidade docente (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LIBANEO, José Carlos. A organização e a gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia: Editora Alternativa, 2004.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: Passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, v. 1, p. 7-22, 2009. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/29247/Desenvolvimento_profissional_docente.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2020.
NÓVOA, Antônio. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/84910. Acesso em: 16 mar. 2020.
NÚÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite. A profissionalização da docência: um olhar a partir da representação de professoras do ensino fundamental. Revista Iberoamericana de educación, v. 46, n. 9, p. 1-13, 2008. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/2504Beltran.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho docente (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. Formação de professores para Educação Profissional (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido (org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Formação em serviço (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação, v. 12, no 13,, p.105-126- jan.-dez. 2005.
SACRISTÁN, Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.) Profissão Professor. Lisboa: Porto Editora, 1999, p. 63-92.
SHIROMA, Eneida Oto. Profissionalização docente (verbete). In: Dalila Andrade Oliveira, Adriana Cancella Duarte e Lívia Fraga Vieira (orgs.). Dicionário Trabalho, profissão e condição docente, Belo Horizonte: GESTRADO/UFMG, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. 2º edição.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.