School-work transitions in pandemic crisis times

contributions to understanding from the experiences of young NEETs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.41849

Keywords:

Young NEET, School-work transition, Covid-19

Abstract

In recent decades, the transition to adulthood has become more complex and extended, often intermittent and reversible. This phenomenon has given visibility to a number of constraints affecting the development of young people's trajectories, of which job insecurity and unemployment stands out, culminating in NEET (not in employment, education or training) situations. For those who already facing a position of greater vulnerability to structural fluctuations, the constraints triggered by the Covid-19 pandemic widened and accentuated the difficulties of young people in transition to adulthood process. As the third stage of a case study on young people who neither study nor work, in this work we propose to revisit some of the most relevant conclusions drawn in previous stages, relating them to a set of perceptions generated from a focus group with participants integrated in a public response to young NEETs in the municipality of Sintra (Portugal) – reasons, challenges and experiences of the NEET situation; and perceptions about the educational system, transitions and the labor market view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mafalda Frias, Fundação para a Ciência e a Tecnologia - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

Formação de Adultos, pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (Portugal); experiência profissional como Formadora e Mediadora Pessoal e Social de Cursos de Educação e Formação de Adultos; membro do projeto “Território e Educação” que atua no desenvolvimento de Planos Estratégicos de Educação; Investigadora do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20); Bolseira de Investigação da Fundação para a Ciência e a Tecnologia SFRH/BD/131426/2017

Luís Alcoforado, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

Professor Doutor em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (Portugal); Investigador do Grupo de Políticas, Organizações e Dinâmicas Educativas (GRUPOEDE) do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20); Coordenador do Mestrado em Ciências da Educação e membro da comissão coordenadora do Doutoramento em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

António Cordeiro, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra

Professor Doutor em Geografia na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Portugal); Investigador do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20); Faz parte do projeto europeu H2020 - "URBiNAT - Corredores saudáveis como impulsionadores de bairros de habitação social para a co-criação de social, ambiental e comercializável - NBS", bem como Erasmus + "CoReD - Collaborative Re-Design with Schools”; Coordenador de Cartas Municipais de Educação e Planos Estratégicos de Educação desde 2004

References

ALCOFORADO, Luís. Competências, Cidadania e Profissionalidade: limites e desafios para a construção de um modelo português de educação e formação de adultos. Dissertação (Doutoramento em Ciências da Educação) – Especialidade de Educação Permanente e Formação de Adultos, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2008.

ALVES, Mariana Gaio. Trajectórias de inserção profissional: uma música sem maestro? In: Pardal, L.; Martins, A.; Sousa, C.; Dujo, A.; Placco, V. (org.). Educação e Trabalho: representações, competência e trajetórias. Aveiro: Universidade de Aveiro. Departamento de Ciências da Educação, 2007. p. 305-319.

AMADO, João. Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

CALLEJO, Javier. El Grupo de Discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel, 2001.

CALVO, Alfredo Hernando. Viaje a la escuela del siglo XXI. Así trabajan los colegios más inovadores del mundo. Madrid: Fundación Telefónica, 2015.

CLEARY, Jennifer; KERRIGAN, Monica & VAN NOY, Michelle. Towards a New Understanding of Labor Market Alignment. In: Paulsen, M. (Ed.). Higher Education: Handbook of Theory and Research Springer, 2017. p. 577-629.

CNE. Recomendação: perspetivar o futuro do Ensino Profissional. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2021.

CNE. O Estado da Educação 2019. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2020.

COLLARD, Paul & LOONEY, Janet. Nurturing creativity in education. European Journal of Education, v. 49, n. 3, p. 348-364, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1111/ejed.12090. Acesso em: 18 abr. 2022.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir, relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. UNESCO: Editora Cortez, 2010.

DIÁRIO DA REPÚBLICA. Despacho n.º 6478/2017, 26 de julho. O Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Diário da República, n.º 143/2017, Série II. Educação - Gabinete do Secretário de Estado da Educação. Disponível em: https://dre.pt/dre/detalhe/despacho/6478-2017-107752620. Acesso em: 7 abr. 2022.

DICKS, Alexander & LEVELS, Mark. NEET during the School-to-Work Transition in the Netherlands. In: Levels, M.; Brzinsky-Fay, C.; Holmes, C.; Jongbloed, J.; Taki, H. (Eds). The Dynamics of Marginalized Youth. Not in Education, Employment, or Training Around the World. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group, 2022. p. 25-55.

ESTANQUE, Elísio. Trabalho, desigualdades sociais e sindicalismo. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 71, p. 113-140, 2005. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/1023. Acesso em: 10 jun. 2022.

EUROFOUND. Impact of COVID-19 on young people in the EU. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021.

EUROFOUND. Exploring the Diversity of NEETs. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016.

EUROFOUND. NEETs – Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.

FRIAS, Mafada, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. The NEET phenomenon and dynamics of school-to-work transition: characterisation as support to the definition of local strategic actions. International Review of Education (no prelo).

FRIAS, Mafalda, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. Fenómeno NEET. Desafios para uma nova compreensão das transições para a vida adulta. Dirigir & Formar, Instituto do Emprego e Formação Profissional, n. 30, p. 46-50, 2021. Disponível em: https://opac.iefp.pt/Images/winlibimg.aspx?skey=&doc=90854&img=3649. Acesso em: 19 jun. 2022.

FRIAS, Mafalda, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. O Caso dos Jovens Nem Nem: novas trajetórias, novos desafios. Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 186-216, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7348. Acesso em: 11 jul. 2022.

GUERREIRO, Maria das Dores & ABRANTES, Pedro. Transições Incertas. Os Jovens perante o Trabalho e a Família. Lisboa: Comissão para a Igualdade no Trabalho e no Emprego, 2007.

HEWISON, Kevin. Precarious Work. In: Edgell, S.; Gottfried, H.; Granter, E. (org.). The Sage Handbook of Sociology of Work and Employment. London: Sage, 2016. p. 428-443.

ILO. Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the future of jobs. Geneva: International Labour Office, 2020a.

ILO. Monitor: Covid-19 and the world of work. Fourth edition Updated estimates and analysis. International Labor Organization, 2020b.

ILO. Youth and Covid-19: impacts on jobs, education, rights and mental well-being. Survey Report 2020. International Labor Organization, 2020c.

KOVÁCS, Ilona. Emprego flexível em Portugal. Sociologias, v. 6, n. 12, p. 32-67, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/5489. Acesso em: 23 abr. 2022.

LEVELS, Mark; BRZINSKY-FAY, Christian; HOLMES, Craig; JONGBLOED, Janine & TAKI, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth. Not in Education, Employment, or Training Around the World. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group, 2022.

OCDE. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021.

ORTEGA, Magdalena Suárez. El Grupo de Discusión: Una Herramienta para la Investigación Cualitativa. Barcelona: Laertes, 2005.

PAIS, José Machado. Ganchos, Tachos e Biscates: jovens, trabalho e futuro. 4. Ed. Berlin: GD Publishing / Edições Machado, 2016.

ROBINSON, Ken. O elemento. Porto: Porto Editora, 2010.

SCHOON, Ingrid. Parental worklessness and the experience of NEET among their offspring. Evidence from the Longitudinal Study of young people in England (LSYPE). Longitudinal and Life Course Studies, v. 5, n. 2, p. 129-150, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14301/llcs.v5i2.279. Acesso em: 15 mar. 2022.

SHORT, Maureen & KELLER-BELL, Yolanda. Essential skills for the 21st century workforce. In: Khosrow-Pour. M. (Ed.). Research Anthology on Developing Critical Thinking Skills in Students IGI Global, 2021. p. 97-110.

STRECKER, Tanja; LÓPEZ, Joffre & CABASÉS, Àngels. Examining NEET situations in Spain: Labour Market, Discourses and Policies. Journal of Applied Youth Studies n. 4, p.119–134, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s43151-021-00048-2. Acesso em: 12 jul. 2022.

TRINDADE, Rui & COSME, Ariana. Educar e Aprender na Escola - Questões, desafios e respostas pedagógicas. Vila Nova de Gaia: Fundação Manoel Leão, 2010.

UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos - Um novo contrato social para a educação. Relatório da Comissão Internacional sobre os futuros da educação. Paris: UNESCO/ Fundação SM, 2022.

Published

2023-01-24

How to Cite

FRIAS, M.; ALCOFORADO, L.; CORDEIRO, A. School-work transitions in pandemic crisis times: contributions to understanding from the experiences of young NEETs. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 11–28, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.41849. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/41849. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS