School-work transitions in pandemic crisis times
contributions to understanding from the experiences of young NEETs
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.41849Keywords:
Young NEET, School-work transition, Covid-19Abstract
In recent decades, the transition to adulthood has become more complex and extended, often intermittent and reversible. This phenomenon has given visibility to a number of constraints affecting the development of young people's trajectories, of which job insecurity and unemployment stands out, culminating in NEET (not in employment, education or training) situations. For those who already facing a position of greater vulnerability to structural fluctuations, the constraints triggered by the Covid-19 pandemic widened and accentuated the difficulties of young people in transition to adulthood process. As the third stage of a case study on young people who neither study nor work, in this work we propose to revisit some of the most relevant conclusions drawn in previous stages, relating them to a set of perceptions generated from a focus group with participants integrated in a public response to young NEETs in the municipality of Sintra (Portugal) – reasons, challenges and experiences of the NEET situation; and perceptions about the educational system, transitions and the labor market view.
Downloads
References
ALCOFORADO, Luís. Competências, Cidadania e Profissionalidade: limites e desafios para a construção de um modelo português de educação e formação de adultos. Dissertação (Doutoramento em Ciências da Educação) – Especialidade de Educação Permanente e Formação de Adultos, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2008.
ALVES, Mariana Gaio. Trajectórias de inserção profissional: uma música sem maestro? In: Pardal, L.; Martins, A.; Sousa, C.; Dujo, A.; Placco, V. (org.). Educação e Trabalho: representações, competência e trajetórias. Aveiro: Universidade de Aveiro. Departamento de Ciências da Educação, 2007. p. 305-319.
AMADO, João. Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.
CALLEJO, Javier. El Grupo de Discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel, 2001.
CALVO, Alfredo Hernando. Viaje a la escuela del siglo XXI. Así trabajan los colegios más inovadores del mundo. Madrid: Fundación Telefónica, 2015.
CLEARY, Jennifer; KERRIGAN, Monica & VAN NOY, Michelle. Towards a New Understanding of Labor Market Alignment. In: Paulsen, M. (Ed.). Higher Education: Handbook of Theory and Research Springer, 2017. p. 577-629.
CNE. Recomendação: perspetivar o futuro do Ensino Profissional. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2021.
CNE. O Estado da Educação 2019. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2020.
COLLARD, Paul & LOONEY, Janet. Nurturing creativity in education. European Journal of Education, v. 49, n. 3, p. 348-364, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1111/ejed.12090. Acesso em: 18 abr. 2022.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir, relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. UNESCO: Editora Cortez, 2010.
DIÁRIO DA REPÚBLICA. Despacho n.º 6478/2017, 26 de julho. O Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Diário da República, n.º 143/2017, Série II. Educação - Gabinete do Secretário de Estado da Educação. Disponível em: https://dre.pt/dre/detalhe/despacho/6478-2017-107752620. Acesso em: 7 abr. 2022.
DICKS, Alexander & LEVELS, Mark. NEET during the School-to-Work Transition in the Netherlands. In: Levels, M.; Brzinsky-Fay, C.; Holmes, C.; Jongbloed, J.; Taki, H. (Eds). The Dynamics of Marginalized Youth. Not in Education, Employment, or Training Around the World. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group, 2022. p. 25-55.
ESTANQUE, Elísio. Trabalho, desigualdades sociais e sindicalismo. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 71, p. 113-140, 2005. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/1023. Acesso em: 10 jun. 2022.
EUROFOUND. Impact of COVID-19 on young people in the EU. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021.
EUROFOUND. Exploring the Diversity of NEETs. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016.
EUROFOUND. NEETs – Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.
FRIAS, Mafada, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. The NEET phenomenon and dynamics of school-to-work transition: characterisation as support to the definition of local strategic actions. International Review of Education (no prelo).
FRIAS, Mafalda, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. Fenómeno NEET. Desafios para uma nova compreensão das transições para a vida adulta. Dirigir & Formar, Instituto do Emprego e Formação Profissional, n. 30, p. 46-50, 2021. Disponível em: https://opac.iefp.pt/Images/winlibimg.aspx?skey=&doc=90854&img=3649. Acesso em: 19 jun. 2022.
FRIAS, Mafalda, ALCOFORADO, Luís & CORDEIRO, António Manuel Rochette. O Caso dos Jovens Nem Nem: novas trajetórias, novos desafios. Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 186-216, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7348. Acesso em: 11 jul. 2022.
GUERREIRO, Maria das Dores & ABRANTES, Pedro. Transições Incertas. Os Jovens perante o Trabalho e a Família. Lisboa: Comissão para a Igualdade no Trabalho e no Emprego, 2007.
HEWISON, Kevin. Precarious Work. In: Edgell, S.; Gottfried, H.; Granter, E. (org.). The Sage Handbook of Sociology of Work and Employment. London: Sage, 2016. p. 428-443.
ILO. Global Employment Trends for Youth 2020: Technology and the future of jobs. Geneva: International Labour Office, 2020a.
ILO. Monitor: Covid-19 and the world of work. Fourth edition Updated estimates and analysis. International Labor Organization, 2020b.
ILO. Youth and Covid-19: impacts on jobs, education, rights and mental well-being. Survey Report 2020. International Labor Organization, 2020c.
KOVÁCS, Ilona. Emprego flexível em Portugal. Sociologias, v. 6, n. 12, p. 32-67, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/5489. Acesso em: 23 abr. 2022.
LEVELS, Mark; BRZINSKY-FAY, Christian; HOLMES, Craig; JONGBLOED, Janine & TAKI, Hirofumi. The Dynamics of Marginalized Youth. Not in Education, Employment, or Training Around the World. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group, 2022.
OCDE. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2021.
ORTEGA, Magdalena Suárez. El Grupo de Discusión: Una Herramienta para la Investigación Cualitativa. Barcelona: Laertes, 2005.
PAIS, José Machado. Ganchos, Tachos e Biscates: jovens, trabalho e futuro. 4. Ed. Berlin: GD Publishing / Edições Machado, 2016.
ROBINSON, Ken. O elemento. Porto: Porto Editora, 2010.
SCHOON, Ingrid. Parental worklessness and the experience of NEET among their offspring. Evidence from the Longitudinal Study of young people in England (LSYPE). Longitudinal and Life Course Studies, v. 5, n. 2, p. 129-150, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14301/llcs.v5i2.279. Acesso em: 15 mar. 2022.
SHORT, Maureen & KELLER-BELL, Yolanda. Essential skills for the 21st century workforce. In: Khosrow-Pour. M. (Ed.). Research Anthology on Developing Critical Thinking Skills in Students IGI Global, 2021. p. 97-110.
STRECKER, Tanja; LÓPEZ, Joffre & CABASÉS, Àngels. Examining NEET situations in Spain: Labour Market, Discourses and Policies. Journal of Applied Youth Studies n. 4, p.119–134, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s43151-021-00048-2. Acesso em: 12 jul. 2022.
TRINDADE, Rui & COSME, Ariana. Educar e Aprender na Escola - Questões, desafios e respostas pedagógicas. Vila Nova de Gaia: Fundação Manoel Leão, 2010.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos - Um novo contrato social para a educação. Relatório da Comissão Internacional sobre os futuros da educação. Paris: UNESCO/ Fundação SM, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Trabalho & Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.