Anxiety among factors associated with the lifestyle of scholars in the covid-19 pandemic

Authors

  • Jorge Luiz Lima da Silva Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Giulia Lemos de Almeida Universidade Federal Fluminense (UFF) https://orcid.org/0000-0003-1783-3298
  • Cláudia Maria Messias Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.45667

Keywords:

Nursing Students, Anxiety, Covid-19

Abstract

Objective: to analyze the sociodemographic profile, academic life, life habits and issues related to daily life, at the beginning of the pandemic crisis, in search of possible associations with anxiety among nursing students from a federal public institution. Method: descriptive epidemiological cross-sectional study. The population consisted of 187 nursing students. A self-applied online questionnaire structured with open and closed questions was used, consisting of blocks bringing questions related to the coronavirus pandemic, lifestyle habits, sociodemographic profile and questions about academic life before and during the health crisis, including the Beck Anxiety Inventory. Bivariate data analysis was performed using the mean anxiety as a parameter in SPSS®21. Study was approved by CEP/Uniflu, under CAEE 35501620.9.0000.5583 and opinion nº 4,249,624. Results: there was a higher prevalence for the outcome being female (53.5%, p=0.017), living with people who need permanent care (62.8, p=0.051), having poor internet quality (100%, p=0.032), classify mental health as very poor (90.9%, p < 0.001) and previous diagnosis of chronic disease (71.1% p < 0.001). Those who reported constant worry, lack of patience, feeling unrealistic fears, having panic attacks, thinking too much, having insomnia, memory and breathing problems also had a higher prevalence of above-average anxiety. Conclusion: it is understood that these students are vulnerable to the development of psychic disorders that can affect their training and influence their professional future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Luiz Lima da Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutor em Saúde Pública Ensp/ Fiocruz, Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Graduação em Enfermagem e Licenciatura na Universidade Federal Fluminense. Enfermeiro. Prof. Adjunto - Depto. Materno-Infantil e Psiquiatria da Universidade Federal Fluminense.

Giulia Lemos de Almeida, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda de Enfermagem na Universidade Federal Fluminense. Estudante.

Cláudia Maria Messias, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Enfermagem pela EEAN/ UFRJ, Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Faculdade de Enfermagem e Obstetricia de Barra Mansa - RJ. Prof. Adjunto - Depto. Materno-Infantil e Psiquiatria da Universidade Federal Fluminense.

References

BARROS, Marilisa Berti de Azevedo; LIMA, Margareth Guimarães; MALTA, Deborah Carvalho; SZWARCWALD, Célia Landmann; DE AZEVEDO, Renata Cruz Soares; ROMERO, Dalia; SOUZA JÚNIOR, Paulo Roberto Borges de et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saude, v. 29, n. 4, p. e2020427, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/nFWPcDjfNcLD84Qx7Hf5ynq/#. Acesso em 04 abr. 2023.

BRANCO, Emerson Pereira; ADRIANO, Gisele; ZANATTA, Shalimar Calegari. Educação e TDIC: contextos e desafios das aulas remotas durante a pandemia da COVID-19. Debates em Educação, v. 12, n. 2, p. 328-350, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10712. Acesso em 02 nov. 2022.

BRASIL. Recomendação nº 036, de 11 de maio de 2020. Recomenda a implementação de medidas de distanciamento social mais restritivo (lockdown), nos municípios com ocorrência acelerada de novos casos de COVID-19 e com taxa de ocupação dos serviços atingido níveis críticos. Brasília, DF: Conselho Nacional de Saúde. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/1163-recomendac-a-o-n-036-de-11-de-maio-de-2020. Acesso em 04 abr. 2023.

CHU, Yu-Hsiu; LI, Yao-Chuen. The Impact of Online Learning on Physical and Mental Health in University Students during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 19, n. 5, p. 2966, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35270659/. Acesso em 04 abr. 2023.

CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM. Brasil vive uma segunda pandemia, agora na Saúde Mental. Conselho Federal de Enfermagem, 2022. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/brasil-enfrenta-uma-segunda-pandemia-agora-na-saude-mental_103538.html. Acesso em 03 nov. 2022.

COSTA, Camilla Oleiro da; BRANCO, Jerônimo Costa; VIEIRA, Igor Soares; SOUZA, Luciano Dias de Mattos; SILVA, Ricardo Azevedo da. Prevalência de ansiedade e fatores associados em adultos. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 68, n. 2, p. 92-100, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/PSrDy4ZFSGDCzNgJfJwVRxz/?lang=pt. Acesso em 04 jan 2023.

CURY, Augusto. Controle o estresse: Saiba como encontrar equilíbrio. São Paulo: Principis, 2021.

DIAS, Ernandes Gonçalves; BARBOSA, Elton Teixeira; BARBOSA, Elizeu Kleno Teixeira; BARDAQUIM, Vanessa Augusto. Ocorrência de estresse entre acadêmicos de Enfermagem de uma instituição de ensino superior. Avances en Enfermería, v. 39, n. 1, p. 11-20, 2021. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-45002021000100011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 20 mar 2023.

ESTRELA, Fernanda Matheus; CRUZ, Moniky Araújo da; GOMES, Nadirlene Pereira; OLIVEIRA, Milena Arão da Silva; SANTOS, Rebeca dos Santos; MAGALHÃES, Júlia Renata Fernandes; ALMEIDA, Lílian Conceição Guimarães de. Covid-19 e doenças crônicas: impactos e desdobramentos frente à pandemia. Revista Baiana de Enfermagem, v. 34, p. e36559, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/36559. Acesso em 03 nov 2022.

FAGUNDES, Angélica Trindade; Willrich, Janaína Quinzen; Antonacci, Milena Hohmann; Kantorski, Luciane Prado; Portela, Dariane Lima; Souza, Thylia Teixeira. Estudiantes universitarios en el contexto de covid-19: perfil, comportamientos y actividades académicas. Cogitare Enfermagem, v. 27, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cenf/a/HzskQhQR9dFqcfYSWpkn87y/abstract/?lang=es. Acesso em 02 nov 2022.

FERREIRA, Beatriz Costa; SILVA, Sérgio Moraes; COSTA, Bernardo Vargas. Verificação de ansiedade em Acadêmicos dos cursos de saúde de uma Universidade Privada da Zona da Mata mineira. Interdisciplinary Scientific Journal, v. 6, n. 5, p. 330, 2019. Disponível em: https://www.cro-pe.org.br/site/adm_syscomm/publicacao/foto/dd5da983bc42b2dd26df49f02e81368c.pdf. Acesso em 04 abr. 2023.

HOSMER, David W.; LEMESHOW, Stanley. Applied Logistic Regression. New York: John Wiley & Sons, 1989.

MAGALHÃES, Rodrigo Cesar da Silva. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 28, p. 1263-1267, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/PsyyZM3qmWPBQcBMm5zjGQh/. Acesso em 04 abr. 2023.

MALTA, Deborah Carvalho; GOMES, Crizian Saar; BARROS, Marilisa Berti de Azevedo; LIMA, Margareth Guimarães; ALMEIDA, Wanessa da Silva de; DE SÁ, Ana Carolina Micheletti Gomide Nogueira; PRATES, Elton Junio Sady et al. Doenças crônicas não transmissíveis e mudanças nos estilos de vida durante a pandemia de COVID-19 no Brasil. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 24, p. e210009, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/rhTGSqRDbs94Wh8CmjggYTb/abstract/?lang=pt. Acesso em 03 nov 2022.

MARQUES, Emanuele Souza; Moraes, Claudia Leite de; Hasselmann, Maria Helena; Deslandes, Suely Ferreira; Reichenheim, Michael Eduardo. A violência contra mulheres, crianças e adolescentes em tempos de pandemia pela COVID-19: panorama, motivações e formas de enfrentamento. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 4, p. e00074420, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/SCYZFVKpRGpq6sxJsX6Sftx/. Acesso em 04 abr. 2023.

MOURA, Antonio Marcelo. Prevalência de transtorno de ansiedade em acadêmicos do curso de farmácia de uma instituição privada na Amazônia. Revista Saberes, v. 7, n. 1, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/24679. Acesso em 04 abri. 2023.

NUNES, Renata Cristina. Um olhar sobre a evasão de estudantes universitários durante os estudos remotos provocados pela pandemia do COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e1410313022, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13022. Acesso em 04 abr. 2023.

OLIVEIRA, Elias Barbosa de; ZEITOUNE, Regina Célia Gollner; GALLASCH, Cristiane Helena; PÉREZ JÚNIOR, Eugenio Fuentez; SILVA, Alexandre Vicente da; SOUZA, Thiago Carvalho de, Common mental disorders in nursing students of the professionalizing cycle. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 1, p. e20180154, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0154. Acesso em 04 abr. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. COVID-19: como a Coalizão Global de Educação da UNESCO está lidando com a maior interrupção da aprendizagem da história. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/covid-19-como-coalizao-global-educacao-da-unesco-estalidando-com-maior-interrupcao-da. Acesso em 10 nov. de 2022.

PACHECO, Jennifer Bezerra; CARDOSO, Andréa dos Santos; MOURÃO, Rafaela Pires. Transtorno de ansiedade em acadêmicos de enfermagem de uma universidade pública em Boa Vista – Roraima. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 6, p. 27674-27692, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/41244. Acesso em 04 abr. 2023.

PINTO-COSTA, Isabelle Cristinne; Costa, Andréia Cristina Barbosa; Assunção, Munyra Rocha Silva; Chaves, Gabriel Lopes; Bressan, Vânia Regina; Chaves, Erika de Cássia Lopes. Consequências da pandemia do novo coronavírus (COVID-19) na saúde mental da população mundial: scoping review. Revista Científica de Enfermagem, v. 11, n. 36, p. 366-381, 2021. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/521. Acesso em 04 abr. 2023.

RABELO, Leonardo Moreira; SIQUEIRA, Ana Kelly Américo; FERREIRA, Luzia Sousa. Desencadeadores do transtorno de ansiedade em acadêmicos de enfermagem: uma revisão sistemática. Revista Liberum accessum, v. 7, n. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: http://revista.liberumaccesum.com.br/index.php/RLA/article/view/52. Acesso em 04 abr. 2023.

REVISTA NURSING. Brasil é o país mais ansioso do mundo, segundo a OMS. Revista Nursing, 2022. Disponível em: http://www.revistanursing.com.br/brasil-e-o-pais-mais-ansioso-do-mundo-segundo-a-oms/#:~:text=Dados%20da%20Organiza%C3%A7%C3%A3o%20Mundial%20de,no%20topo%20do%20ranking%20mundial. Acesso em 02 nov 2022.

ROCHA, Natália Loureiro; Sora, Alcilea Barbosa de Andrade; Lapa, Alessandra da Terra; Santos, Daniele Durval dos. Construindo o projeto cuidadosamente: reflexão sobre a saúde mental dos graduandos de enfermagem frente ao COVID-19. Revista de Saúde Coletiva da UEFS, v. 10, p. 13-17, 2020. Disponível em: http://periodicos.uefs.br/index.php/saudecoletiva/article/view/5153. Acesso em 04 abr. 2023.

SANTOS, Ana Thaís Santana; Oliveira, Caroline Bispo de; Passos, Meiriane do Carmo; Andrade, Aglae da Silva Araujo; Gallotti, Fernanda Costa Martins. Integralidade do cuidado na formação do enfermeiro: visões e vivências do acadêmico de enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 1, p. 122-126, 2019. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1397. Acesso em 04 abr. 2023.

SOUSA SILVA, Andreza Ohana de Silva; Souza, Taynara Tavares de; Saraiva, Ana Larissa de Sousa; Sales, Érika Nayara Benício Gonçalves de; Bessa, Cristina Costa; Facundo, Sue Helem Bezerra Cavalcante; Oliveira, Silvana Alves de. Fatores intervenientes ao transtorno de ansiedade em acadêmicos de enfermagem. Brazilian Journal of Development, v.7, n. 5, p. 51962-5198, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/30308. Acesso em 04 abr. 2023.

SILVA, Joselma; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; CABRAL, Giovanna Rodrigues. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 2, p. 407–423, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14238. Acesso em 04 abr. 2023.

SOUZA Flávia dos Santos Lugão de; HANZELMANN, Renata da Silva; PASSOS, Joanir Pereira. O estresse em acadêmicos de enfermagem no ensino clínico: uma pesquisa integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v.12, n. 9, p. e4157, 2020. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/4157. Acesso em 04 abr. 2023.

Published

2024-06-10

How to Cite

LIMA DA SILVA, J. L.; DE ALMEIDA, G. L.; MESSIAS, C. M. Anxiety among factors associated with the lifestyle of scholars in the covid-19 pandemic. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 1, p. 45–57, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.45667. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/45667. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS