The productive praxis in the relations of production-training of the fishermen of z-16 Colony in Cametá-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9787

Keywords:

Productive praxis, Production-training, Artisan Fishermen of Z-16 Colony of Cametá

Abstract

This study is part of a result of the doctoral thesis defended in 2017 whose title was “Artisan Fishermen of Z-16 Colony: relations of production-training and political praxis. An analysis of the productive praxis in the relations of production-training of the fishermen of Z-16 Colony of Cametá-PA is carried out, once such praxis is a tool of contestation of the reality of those individuals. Through the application of semi-structured interviews (MICHELAT, 1985) in conjunction with data analyzed based on dialectical-historical materialism (MARX, 2008), it is held that the productive praxis of the fishermen has become a mechanism of disallowance of the denial produced by the current production method as well as a struggle for the transformation of the reality. It is concluded that the productive praxis is revealed in the constant actions of the fishermen and that their own limitations of today concerning the construction of a full existence as well as their own relations with the countryside environment they are in become strengthened mechanisms with a view to moving beyond the everyday denials and contradictions.

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Author Biographies

Adenil Alves Rodrigues, Universidade Federal do Pará (UFPA/Cametá)

Mestre em Educação (UFPA). Graduado em Letras-Habilitação em Língua Portuguesa (UFPA). Atualmente tutor Presencial das turmas de Letras (Habilitação-Língua Portuguesa) da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UEPA) e Professor Colaborador no Campus Universitário do Tocantins (UFPA/Cametá). No que se refere à temática Trabalho e Educação, discute questões relacionadas à Identidade, Saberes, Juventude e Ensino Médio. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE/UFPA).

Egidio Martins, Universidade Federal do Pará (UFPA/Cametá)

Doutor em Políticas Públicas Educacionais pelo Instituto da Ciência da Educação da Universidade Federal do Pará. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação-GEPTE/UFPA. Docente da UFPA-Campus Universitário do Tocantins- Cametá/Pará.

Ronaldo Marcos de Lima Araujo, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Educação pela UFMG. Professor do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará. Coordenador do GEPTE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação

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Published

2019-08-29

How to Cite

RODRIGUES, A. A.; MARTINS, E.; ARAUJO, R. M. de L. The productive praxis in the relations of production-training of the fishermen of z-16 Colony in Cametá-PA. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 131–143, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9787. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9787. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS