Work and education from the perspective of multilateral organizations
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.25875Keywords:
Multilateral organizations, Work and education, Human capitalAbstract
It highlights the interests of multilateral organizations in the interface work and education behind the rhetoric of combat and eliminating poverty. The methodology used was a documentary survey of the productions and reports of multilateral bodies comprised understood as an unfolding of the World Conference on Education for All (1990), as well as the bibliographic review of authors who discuss the thematic. It is verified in the documents the analysis of the relationship between work and education under the aegis of combat and elimination of poverty and, education assumes, thus, a salvationist character. The orientation of educational reforms occurs in the face of the dynamics of capital to provide basic learning, needs skills and competences and necessary qualifications for economic and social development in the pursuit of a supposed social equity. Anchored in the binomial of poverty-security, the vehemence of the political-ideological and its direction of structural reforms in the educational policies is in the pretense of combating poverty by providing unfavorable business climate. In this perspective, education collaborates in sustaining the political control of the world bourgeoisie about the educational processes directed towards productive restructuring in the international division of labor. The work allows to conclude that the interface "education and work" in this perspective, assumes a pragmatic character and human resources formation – the so-called human Capital.
References
BANCO MUNDIAL. Prioridades y estrategias para la educación: Examen del Banco Mundial. Washington, D.C. 1996. Disponível em: http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer-/WDSP/IB/2005/06/13/000160016_20050613172136/Rendered/PDF/14948010spanish.pdf. Acesso em: 14 dez. 2017.
BANCO MUNDIAL. Relatório Nº.20475-BR. O Combate à Pobreza no Brasil: Relatório sobre Pobreza, com Ênfase nas Políticas Voltadas para a Redução de Pobreza Urbana. Volume I: Resumo do relatório;31 de março de 2001. Departamento do Brasil – Setor de Redução da Pobreza e Manejo Econômico. Região da américa Latina e Caribe. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/geac/portal/wp-content/uploads/2012/03/Combate_pobreza_urbana.pdf Acesso em: 20 jan. 2017.
DEITOS, Roberto Antônio. Estado, Organismos Internacionais e políticas sociais no Brasil. In: CHAVES, M., SETOGUTI, R. I., VOLSI, M. E. F. (orgs.). A função social da escola: das políticas públicas às práticas pedagógicas. Maringá, PR: Eduem, 2011. 236 p., p. 121-150.
DEITOS, Roberto Antônio. Políticas públicas e educação: aspectos teórico-ideológicos e socioeconômicos. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 32, n. 2, p. 209-218, 2010. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/11869/11869. Acesso em: 17 dez. 2015.
DELORS, Jacques (org.). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Trad.Guilherme João de Freitas Teixeira. Setor de Educação da Representação UNESCO-Brasil, 2010. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images-/0010/001095/109590por.pdf. Acesso em: 20 jan. 2017.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Tradução de Stephania Matousek. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.ENGELS, Friedrich. O papel do trabalho na transformação do macaco em homem. 3.ed. São Paulo: Global editora, 1986. 57p. (col. universidade popular)
FRIGOTTO, Gaudêncio, CIAVATTA, Maria. Educação Básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade., Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, abril 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a05v24n82.pdf. Acesso em: 20 jan. 2017.
LEHER, Roberto. Um novo senhor da educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do capitalismo. Outubro, São Paulo, n. 1, p. 19-30, 1999.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Coordenação e revisão de Paul Singer. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
MARX, Karl & ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo,2007.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley. PRONKO, Marcela. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo – Ri de Janeiro: EPSJV, 2008.
OREALC, Oficina Regional De Educacion Para America Latina Y El Caribe. Boletín 31 Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe. UNESCO/OREALC. Agosto/1993. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000952/095252s.pdf. Acesso em: 10 fev. 2016.
PRONKO, Marcela. O Banco Mundial no campo internacional da educação. In: PEREIRA e PRONKO (orgs.). A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para educação e saúde (1980-2013). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2014.
RABELO, Jackeline. SEGUNDO, Maria das Dores Mendes. JIMINEZ, Susana. Educação Para Todos e Reprodução do Capital. In: Revista Trabalho Necessário. Ano 7 – número 9 – 2009. Disponível em: http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN09%20JIMENEZ,%20S.%20et%20al.pdf. Acesso em: 05 fev. 2016.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9.ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SCHULTZ, Theodore William. O Capital Humano: Investimentos em Educação e Pesquisa. Zahar Editores, Rio de Janeiro, 1971.
SHIROMA, Eneida Oto. Política Educacional. Os arautos da Reforma. DP&A. RJ.2002.
SMITH, Adam. A riqueza das nações (v. 1). São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996.
UNESCO. ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Satisfação das Necessidades Básicas de Aprendizagem, Jomtien, 1990. Brasília: UNESCO, 1990. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf. Acesso em 07 jan. 2016.
UNESCO. ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. A Declaração de Nova Delhi sobre Educação Para Todos, Nova Delhi - Índia: Unesco, 1993. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139393por.pdf. Acesso em: 07 jan. 2016.
UNESCO. ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Declaração de COCHABAMBA Educação Para Todos: Cumprindo nossos compromissos coletivos. Comitê Intergovernamental Regional do Projeto Principal para a Educação (PROMEDLAC VII), Cochabamba, Bolívia, março de 2001. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275-/127510por.pdf. Acesso em 25 jan. 2016.
UNESCO. ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Educação Para Todos: o compromisso de Dakar, Senegal: Cúpula Mundial de Educação, 2001. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127509porb.pdf. Acesso em: 14 jan. 2016.
WILLIAMSON, John. Reformas políticas na América Latina na década de 80. In: Revista de Economia Política. São Paulo: Brasiliense, vol.12, n. 1 (45), janeiro-março/1992, p. 43-51
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
