The Sin of Sins: Crime and Punishment in A Pecadora Queimada and Os Anjos Harmoniosos, by Clarice Lispector
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.1.111-122Keywords:
Clarice Lispector, crime, evilAbstract
Exploring particularly the subjective component of the criminal action and the presence of evil in the literature, Clarice Lispector may surprise the reader with the dramatic proposal present in A pecadora queimada e os anjos harmoniosos, the only theater piece she wrote. By considering the configuration of the crime committed and the association between the women and the evil, recurrent in the biblical tradition, this work presents a reading of the play on the assumption that crime, its transgressive appearance and the penalties corresponding to it are frequent themes in Lispectorian fiction, in the shape of the formulations that Georges Bataille points as the foundation of the literary production and its relation with evil.
Downloads
References
BALANDIER, Georges. Homens e mulheres ou a metade perigosa. In: BALANDIER, Georges. Antropológicas. São Paulo: Cultrix, 1976. p. 19-67.
BATAILLE, Georges. A literatura e o mal. Porto Alegre: L&PM, 1989.
BATAILLE, Georges. O erotismo. São Paulo: Arx, 2004.
BENSUSAN, Hilan. Observações sobre a libido colonizada: tentando pensar ao largo do patriarcado. Estudos Feministas, Florianópolis, jan./abr, 2004. p. 131-155.
BLOCH, Howard. Misoginia medieval e a invenção do amor romântico ocidental. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DELEUZE, Gilles. A literatura e a vida. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed. 34, 1997.
ELTIT, Diamela. Mujer, frontera y delito. Revista Observaciones Filosóficas. Disponível em: http://www.observacionesfilosoficas.net/mujerfrontera.html. Acesso em: 10 jan. 2013.
FRANCO, Jean. Marcar diferenças, cruzar fronteiras. Florianópolis: Ed. Mulheres; Belo Horizonte: PUC Minas, 2005.
FITZ, Earl E.; NALINI, Eneida. A pecadora queimada e os anjos harmoniosos: Clarice Lispector como dramaturga. Revista Cerrados. Brasília, v. 20, n. 32, p. 130-149, jun. 2011. Disponível em: http://www.revistacerrados.com.br/index.php/revistacerrados/ article/view/224/194. Acesso em: 20 jan. 2012.
GOMES, André Luís. Clarice em cena: as relações entre Clarice Lispector e o teatro. Brasília: Ed. Universidade de Brasília: Finatec, 2007.
KENARD, Roberto. O mal na literatura de Clarice Lispector. Portal Cronópios. Disponível em: http://www.cronopios.com.br/site/artigos.asp?id=988. Acesso em: 20 mar. 2012.
LISPECTOR, Clarice. A legião estrangeira. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1964.
LISPECTOR, Clarice. Onde estivestes de noite. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
LISPECTOR, Clarice. Para não esquecer. São Paulo: Ática, 1984.
LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LISPECTOR, Clarice. Correspondências. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.
LISPECTOR, Clarice. A pecadora queimada e os anjos harmoniosos. In: LISPECTOR, Clarice. Outros escritos. Organização de Teresa Montero e Lícia Manzo. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.
LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Ed. especial. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.
LISPECTOR, Clarice; SABINO, Fernando. Cartas perto do coração. Rio de Janeiro: Record, 2001.
LOPES, Mônica de Jesus. Vidas que se encenam. Anais do III Encontro baiano de estudos em cultura. Universidade Federal do Recôncavo Baiano, Cachoeira – BA, 2012. p. 1-8. Disponível em: http://www.ufrb.edu.br/ebecult/wp-content/uploads/2012/04/Vidas-que-se-encenam-a-dramaturgia-emClarice Lispector1.pdf. Acesso em: 4 jul. 2012.
SONTAG, Susan. A vontade radical: estilos. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
VASCONCELLOS, Maria Helena Falcão. A escrita de Clarice Lispector gagueja o indizível. Cerrados, Brasília, v. 16, n. 24, p. 127-135, nov. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Luciana Borges (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).