Materialidade, Antropoceno, escala e futuro a partir de A Mulher das Dunas.
Palabras clave:
Kobo Abe, Teshigahara, materialidade, tempo, adaptação, time, adaptation, materialityResumen
Resumo: O artigo tenciona analisar o romance A mulher das dunas e a adaptação fílmica homônima em diálogo com algumas questões disparadas pelos debates do Antropoceno, especialmente as vertentes do denominado novo materialismo. A partir de situações insólitas, o filme e o livro enfatizam a íntima relação entre tempo, materialidade e escrita. Trata-se também da inserção das discussões sobre intermedialidade junto às produções literárias e audiovisuais com o intuito de tratar do tema dos novos materialismos associados às discussões acerca de ambas as obras, como a relação entre temporalidade e narrativa. Por fim, cabe considerar que esse ensaio também tenciona apresentar discussões que propiciem ir além da matriz teórica do ambientalismo.
Palavras-chave: Kobo Abe; Teshigahara; tempo; adaptação; materialidade.
Abstract: The article intends to analyze the novel Woman in the Dunes and the homonymous film adaptation work on some questions raised by the so-called new materialism. From unusual situations, the film and the book emphasize the intimate relationship between time, materiality and writing. It is also about the insertion of discussions about adaptation with literary and audiovisual productions of an unusual nature in order to better understand the theme of the new materialisms together with themes of the novel, such as time and narrative. Finally, it is worth considering that this essay also intends to present discussions that allow going beyond the theoretical frame of environmentalism.
Keywords: Kobo Abe; Teshigahara; time; adaptation; materiality.
Descargas
Citas
ABE, Kobo. A mulher das dunas. Tradução: Fernando Garcia. São Paulo: Estação Liberdade, 2021.
ABE, Kobo. The Frontier Within: Essays by Kobo Abe. Edited, translated and with an introduction by Richard F. Calichman. New York: Columbia University Press, 2013.
ARMBRUSTER, Karla; WALLACE, Kathleen R. (ed.). Beyond Nature Writing: Expanding the Boundaries of Ecocriticism. Charlottesville: University Press of Virginia, 2001.
BAZIN, André. What is cinema? Berkeley: University of California Press, 2004.
BRUHN, Jorge. Towards an Intermedial Ecocriticism. In: ELLESTRÖM Lars (ed.). Beyond Media Borders. Cham: Palgrave Macmillan, 2021. v. 2, p. 117-148.
CHAKRABARTY, Dipesh. Anthropocene Time. History and Theory, Middletown, CT, v. 57, n. 1, p. 5-32, Mar. 2018.
COOLE, Diana; FROST, Samantha. New Materialisms: Ontology, Agency and Politics. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
CRUTZEN, Paul; STOERMER, Eugene. O “Antropoceno”. Tradução: J. Mendes. Anthropocenica: Revista de Estudos do Antropoceno e Ecocrítica, Braga, v. 1, p. 71-89, 2020.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução: Claudia Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
GHOSH, Amitav. The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. University of Chicago Press. 2016.
HARAWAY, Donna. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes. Tradução: Susana Dias, Mara Verônica e Ana Godoy. ClimaCom Cultura Científica – pesquisa, jornalismo e arte, Campinas, ano 3, n. 5, p. 139-146, abr. 2016.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução: André Cechinel. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.
LATOUR, Bruno. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no Antropoceno. Tradução: Maryalua Meyer. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
MEILLASSOUX, Quentin. After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency. Tradução: Ray Brassier. London: Continuum, 2008.
SAVOYE, Daniel Ferrreras. Lo fantástico en la literatura y el cine: de Edgar Allan Poe a Freddie Krueger. Recife: Titivilus, 1995. Versão fac-similada.
STAM, Robert. A literatura através do cinema: realismo, magia e arte da adaptação. Tradução: Marie-Anne Kremer e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
WILLOQUET-MARICONDI, Paula. Shifting Paradigmas: From Environmentalist Films to Ecocinema. In: WILLOQUET-MARICONDI, Paula (ed.) Framing the World: Explorations in Ecocriticism and Film. Charlottesville: University of Virginia Press, 2010. p. 43-59.
WOMAN in the Dunes. Direção: Hiroshi Teshigahara. Roteiro: Abe-Teshigahara. Tokyo: Toho Corporation, 1964.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Eduardo Ferraz Felippe (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).