Knowledge of undergraduate students, graduate students, and Dental School professors regarding bioethics

Authors

  • Letícia Ferreira dos Santos Universidade de São Paulo
  • Letícia Oliveira Tonin Universidade de São Paulo
  • Ricardo Henrique Alves da Silva Universidade de São Paulo

Keywords:

Teaching, Bioethics, Dental schools

Abstract

Aim: To check the knowledge of undergraduate and graduate students, as well as professors, concerning scientific research activities and their relationship with Bioethics.

Materials and Methods: Undergraduate students, graduate Students, and Dental School professors were selected and an objective questionnaire was applied. The research subjects were divided into specific groups (n=10) from each course within the School of Dentistry at the University of São Paulo.

Results: Concerning the signing of a consent form to take pictures of the patients, 46.7% (undergraduates), 39.3 (graduate students), and 42.6 (professors) do not ask for any authorization. However, they are aware that they must have the patient’s signature before beginning the treatment, claiming that this authorization already exists within the consent form signed by the patient to participate in the study.

Conclusions: It can be concluded that in the analyzed sample, undergraduate and graduate students, as well as professors from the three Dentistry courses, have an overall knowledge of the aspects related to Bioethics and Ethics in research that deals directly with human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rego S. Contribuições da bioética para a saúde pública. Cad Saúde Pública. 2007; 23:2530-1.

Potter VR. Bioethics: bridge to the future. 2nded. Englewood Cliffs: Prentice Hall; 1971.

Aires CP, Hugo FN, Rosalen PL, Marcondes FK. Teaching of bioethics en dental graduate programs in Brazil. Braz Oral Res. 2006; 20:285-9.

Ferreira HM, Ramos LH. Curriculum guideline for teaching ethics in undergraduate nursing program. Acta Paul Enferm. 2006; 19:271-8.

Silva RP, Ribeiro VMB. Inovação curricular nos cursos de graduação em medicina: o ensino da bioética como uma possibilidade. Rev Bras Educ Med. 2009; 33:134-43.

Kottow M. Introducción a la bioética. Santiago: Editorial Universitária; 1995.

Nicholas B. Power and the teaching of medical ethics. J Med Ethics. 1999; 25:507-13.

Cabral MML, Schindler HC, Abath FGC. Regulamentações, conflitos e ética da pesquisa médica em países em desenvolvimento. Rev Saúde Pública. 2006; 40:521-7.

Muccioli C, Dantas PEC, Campos M, Bicas HEA. Relevância do Comitê de Ética em Pesquisa nas publicações científicas. Arq Bras Oftalmol. 2008; 71:773-4.

Lima SG, Lima TAG, Macedo LA, Sá MPBO, Vidal ML, Gomes RAF, et al. Ética em pesquisas com seres humanos: do conhecimento à prática. Arq Bras Cardiol. 2010; 95:289-94.

Clotet J. Por que Bioética? Rev Bioética. 1993; 1:13-9.

Mota S. Enciclopédia virtual da bioética. Biodireito (verbete). 1996.

Rego S. Educação e competência moral em Bioética. In: Anais do VI Congresso Brasileiro de Bioética. Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Bioética; 2005.

Musse JO, Boing AF, Martino FS, Silva RHA, Vaccarezza GF, Ramos DLP. O ensino da bioética nos cursos de graduação em odontologia do estado de São Paulo. Arq Ciênc Saúde. 2007; 14:13-6.

Correa FJL. Enseñar bioética: cómo trasmitir conocimientos, actitudes y valores. Acta Bioeth. 2008; 14:11-8.

Kipper DJ. Docentes de bioética: critérios de certificação e qualificação. In: Anais do VI Congresso Brasileiro de Bioética. Foz do Iguaçu: Sociedade Brasileira de Bioética; 2005.

Rego S, Palácios M, Batista RS. Bioética para profissionais da saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2009.

Freitas SFT, Kovaleski DF, Boing AF. Desenvolvimento moral em formandos deum curso de odontologia: uma avaliação construtivista. Cienc Saude Colet. 2005; 10:453- 62.

Amorim CPC. Nos labirintos da vida: a (bio)ética na formação de odontólogos (a visão de docentes) [dissertação]. Natal: Centro de Ciências Sociais da Saúde - UFRN; 2002.

Matos MS, Tenório R. Percepção de alunos, professores e usuários acerca da dimensão ética na formação de graduandos de odontologia. Cienc Saude Col. 2010; 15: 3255-64.

Amorim AG, Souza ECF. Problemas éticos vivenciados por dentistas: dialogando com a bioética para ampliar o olhar sobre o cotidiano da prática profissional. Ciênc Saúde Col. 2010;15:869-78.

Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, Brasília: UNESCO; 2002.

Published

2016-05-10

How to Cite

Santos, L. F. dos, Tonin, L. O., & Silva, R. H. A. da. (2016). Knowledge of undergraduate students, graduate students, and Dental School professors regarding bioethics. Arquivos Em Odontologia, 47(2). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3564

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)