Post-modern Legal Science, Teaching, and Critical Theory
DOI:
https://doi.org/10.69881/rcaap.v23i1.47054Keywords:
Ciência , Ensino, Teoria Crítica , Escola de FrankfurtAbstract
The study addresses legal science in postmodernity, legal education in Brazil, and the Critical Theory of Theodor Adorno and Max Horkheimer from the Frankfurt School. The central issue revolves around whether or not Critical Theory contributes to the development of legal science and education. The primary objective of this research is to understand the essence of legal science, legal education, and the positive influences of the Frankfurt School. The study employs a purely qualitative methodology.
References
ADORNO, Theodor.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução: Guido Antônio de Almeida – Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1985.
ALMEIDA, F. de.; SOUZA, André L. D.; CAMARGO, Sarah. Direito e realidade: desafios para o ensino jurídico. In: GHIRARDI, José G.; FEFERBAUM, Marina. (Orgs). Ensino do Direito em debate: reflexões a partir do 1º seminário ensino jurídico e formação docente. São Paulo: Direito GV, 2013.
ASSOUN, Paul-Laurent. A escola de Frankfurt. Tradução Dr. Helena Cardoso. São Paulo. Editora Ática. 1991.
BARRETO, Vicente. Sete notas sobre o ensino jurídico. In: UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Encontros da UnB. Ensino Jurídico. Brasília: UnB, 1978 - 1979.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Tradução Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BITTAR, Eduardo C. B. O direito na pós-modernidade. Revista Sequência, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/download/2177-7055.../13642. Acesso em julho de 2017.
CARVALHO, N. P. Uma análise do ensino jurídico no Brasil. Disponível em: http://www.uni7setembro.edu.br/recursos/imagens/File/direito/ic2/vi_encontro/Uma_analise_do_ensino_juridico_no_Brasil.pdf. Acesso em julho de 2017.
CHARLE, Christophe.; VERGER, Jacques. História das universidades. São Paulo: UNESP, 1996.
COELHO, Luiz Fernando. Teoria crítica do direito. 3 ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2003.
FARIA, José E. A Reforma do Ensino Jurídico. Porto Alegre: Sérgio Antônio Fabris Editor, 1987.
FERRAZ JR, Tercio Sampaio. A ciência do direito. São Paulo: Atlas, 2014.
FEYERABEND, Paul. A ciência em uma sociedade livre. São Paulo: UNESP, 2011.
FEYERABEND, Paul. Contra o método. Tradução: Octanny da Mota e Leonidas Hegenberg. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia como autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.
GEUSS, Raymond. Teoria Crítica: Habermas e escola de Frankfurt. Tradução de Bento Itamar Borges. Campinas: Papirus, 1988.
HORKHEIMER, Max. Teoria crítica: uma documentação. Tradução Hilde Cohn. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo. 1990.
HORKHEIMER, Max. Teoria tradicional e teoria crítica. São Paulo: Victor Civita Ed, 1975.
KARASEK, Felipe S. O conceito de pós-modernidade em Lyotard e a possibilidade de influência nietzschiana. Porto Alegre: Famecos PUCRS, 2010.
KUHN S. Thomas. A estrutura das revoluções científicas. Tradução: Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 10. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio Editor, 1988.
MARTINEZ, Sérgio Rodrigo. A evolução do ensino jurídico no Brasil. Disponível em: http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/29074-29092-1-PB.pdf. Acesso em julho de 2017.
MARTÍNEZ, Sérgio Rodrigo. Manual da educação jurídica. Curitiba: Juruá, 2003.
MASETTO, Marcos T.; ZUKOWSKY-TAVARES, Cristina. Inovação e universidade. In: GHIRARDI, José G.; FEFERBAUM, Marina. (Orgs). Ensino do Direito em debate: reflexões a partir do 1º seminário ensino jurídico e formação docente. São Paulo: Direito GV, 2013.
NIETZSCHE, Frederich. A gaia ciência. São Paulo: Escala, 2006.
NIETZSCHE, Frederich. Genealogia da moral. São Paulo: Cia das artes, 1998.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2011.
WOLKMER, Antonio Carlos. Pluralismo jurídico: fundamentos de uma nova cultura no direito. 3. ed. São Paulo: Alfa-Ômega, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista do Centro Acadêmico Afonso Pena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.