IMPACT OF WATER BODY CONTAMINATION ON THE CAPACITY OF VEGETATION TO MITIGATE AIR POLLUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/248949.24.24-2

Keywords:

Impacto ambiental, Corpos hídricos, Educação ambiental, Desenvolvimento sustentável, Qualidade do ar

Abstract

This study investigates environmental awareness among Technical High School students regarding water resources, exploring their perceptions of contamination, environmental protection, and Sustainable Development Goals (SDGs). The context underscores a growing global concern for preserving aquatic ecosystems and sustainable water management, emphasizing the pivotal role of environmental education. The identified problem addresses the need to assess students' awareness of environmental issues, particularly concerning water resources, and to explore their perceptions and knowledge of environmental protection and restoration measures. The methodology involved structured interviews with Technical High School students, followed by quantitative data analysis using representative graphs of students' perceptions. The justification for this study lies in the importance of understanding and promoting environmental awareness among young people, preparing them to actively engage in future environmental sustainability. The study concludes with findings of robust environmental awareness among students regarding challenges faced by water resources, including contamination and the imperative for sustainable policies and practices. While students demonstrate understanding of the benefits of environmental protection and water-related SDGs, there remains a continual need to enhance environmental education and increase awareness of these critical issues.

Author Biographies

  • Uilmer Rodrigues Xavier da Cruz, Universidade Federal de Minas Gerais / Pós-Doutorando em Geografia

    Pós-doutorando em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2024). Doutor em Geografia (Geografia Aplicada e Geotecnologias) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2024). Mestre em Geografia (Geografia e Relações de Poder) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) (2019), Graduação em Geografia - Ênfase em Sistemas de Informações Geográficas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG) (2008). Atualmente é pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Resíduos Sólidos - (UEMG) e do Laboratório de Estudos Territoriais (LESTE/IGC/UFMG) - Geografia Aplicada. Interesse de investigação: Rede de reciclagem, cadeia globais, circuitos da economia urbana, produção social do trabalho, narrativas do poder e espaço, políticas públicas de coleta seletiva, gestão integrada de resíduos sólidos, tecnologias sociais para gestão integrada de resíduos sólidos, economia do conhecimento. Responsável pelo desenvolvimento e implantação do software CATAsig, PLACAR DA RECICLAGEM e por ministrar cursos, palestras, capacitações em várias cooperativas de catadores no estado da Bahia, São Paulo, Rio de Janeiro e Minas Gerais. E-mail: uilmer@ufmg.br

  • Alysson Martins Rodrigues, Discente do curso de mecânica da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo

    Discente do curso de mecânica da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo

  • Mirella Fernanda de Carvalho Silva, Discente do curso de agronegócio da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo

    Discente do curso de agronegócio da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo

  • Ruan Lopes dos Santos Pereira, Discente do curso de mecânica da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo - Fundação Helena Antipoff

    Discente do curso de mecânica da Escola Técnica Sandoval Soares de Azevedo - Fundação Helena Antipoff

Published

2024-11-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

IMPACT OF WATER BODY CONTAMINATION ON THE CAPACITY OF VEGETATION TO MITIGATE AIR POLLUTION. (2024). Cadernos Do Leste, 24(24). https://doi.org/10.29327/248949.24.24-2

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