About words and painting
images of Lisbon through the eyes of Teolinda Gersão and Maluda
DOI:
https://doi.org/10.17851/2359-0076.44.72.%25pKeywords:
Teolinda Gersão, A cidade de Ulisses, contemporary romance, Maluda, painting, interartsAbstract
The main objective of this article is to reflect on the interartistic conection between the novel A cidade de Ulisses (2017), by Teolinda Gersão, and the paintings by Maria de Lourdes Ribeiro (Maluda): Lisboa III (1973), Lisboa XXXII (1986), Lisboa XXXIII (1987), Janela XXVIII (1987) and Janela XIX - Lisboa (1981), based on the representation of images of the city of Lisbon. The dialogue envolves theories about the correspondence between literature and the visual arts, more specifically, between the novel and painting. The images revealed through the words of the narrative gain even more visibility through the appreciation of Maluda's urban paintings, provoking significant resonances between the compositions of the two artists. Maluda's geometrical features intensify Teolinda Gersão's literary discourse in A cidade de Ulisses, another novel by the author that is conducive to interartistic dialogue.
References
ALVES, Ida. A Poesia não é como a Pintura ou a Ordem das Visibilidades. In: AMARAL, Ana Luísa; Vilas-Boas, Gonçalo; Gonçalves, Lurdes; Martelo, Rosa Maria. Cadernos de literatura comparada: Poesia e outras artes: do modernismo à contemporaneidade. Volume 17. Porto: Instituto de Literatura Comparada / Afrontamento, 2007, p. 111-127.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.
GERSÃO, Teolinda. A cidade de Ulisses. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2017.
NAMORA, Fernando. In: RIBEIRO, Maria de Lourdes. Maluda - Catálogo de exposição Galeria Bertrand do Chiado. Lisboa: Bertrand, 1985, p. 4.
PAMUK, Orhan. O romancista ingênuo e o sentimental. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
RIBEIRO, Maria de Lourdes. Maluda - Catálogo de exposição Galeria Bertrand do Chiado. Lisboa: Bertrand, 1985.
Geometria de Maluda: Uma alma fascinada pelas formas, extracto da introducção da entrevista de Hugo Beja a Maluda. Revista Galeria de Arte. Nº 5, Ano 2, Junho/Agosto de 1996.
SOURIAU, Étienne. Correspondência das artes: elementos de estética comparada. São Paulo: Cultrix, Edusp, 1983.



