What is the value of a quality early childhood education?

Authors

  • Bruno Tovar Falciano Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) https://orcid.org/0000-0001-9067-8293
  • Maria Fernanda Rezende Nunes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

evaluation of early childhood education, educational funding, student quality cost, quality indicators

Abstract

The present investigation reflect on the impacts of permanent Fundeb in the evaluation of the offer of early childhood education and discuss guidelines that can subsidize quality parameters in this first stage of basic education. For this aim, we analyze data from the School Census of Basic Education of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep) and the Demographic Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) from which we discuss how far is the “wishfull thinking” of early childhood education. We demonstrate that children's access to day care and preschools needs to be more equitable, public investment must be oriented to public networks and evaluation of the allocation of resources is presented as a fundamental mechanism for reducing inequality. Finally, the findings point to reinforcing the concept of Student Quality Cost (CAQ) where it is necessary to dimension the necessary inputs to provide access for all children to day care centers and preschools to a quality education.

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Author Biographies

Bruno Tovar Falciano, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio)

É mestre e doutorando em educação pela UNIRIO e especialista em Educação Infantil pela PUC-Rio. Dedica-se a desenvolver projetos e pesquisas sobre processos avaliativos e políticas públicas para a educação sendo os seus últimos objetos de pesquisa a trajetória escolar, o programa Proinfância e a expansão da escolaridade obrigatória. É membro do Fórum Permanente de Educação Infantil do Estado do Rio de Janeiro (FPEI-RJ), do grupo de pesquisas Educação Infantil e Políticas Públicas (EIPP) e coordena a Comissão de Monitoramento e Avaliação do Plano Municipal de Educação da cidade do Rio de Janeiro. Possui ainda experiência na área de Gestão e Análise de Dados, bem como é graduado em Engenharia de Produção pela PUC-Rio, especialista em Finanças Corporativas pelo IBMEC e Mediador de Conflitos pelo Instituto MEDIARE.

Maria Fernanda Rezende Nunes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Professora Titular-Livre em Educação Infantil do Departamento de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIRIO. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: política pública, formação, alfabetização e currículo. Coordena o grupo de pesquisa Educação Infantil e políticas públicas (EIPP).

Published

2023-04-17

How to Cite

Tovar Falciano, B., & Rezende Nunes, M. F. (2023). What is the value of a quality early childhood education?. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38435

Issue

Section

Dossiê "Educação Infantil: avaliação e qualidade em perspectiva”