FACULTY LEADERSHIP

DEVELOPMENT OF AN INSTRUMENT OF IDENTIFICATION OF FACULTY -LEADERS

Authors

  • Ana Carolina Rusca Correa Porto UNISO
  • Maria Alzira de Almeida Pimenta Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.41229

Keywords:

Leadership, On-going training, Professional teachers’ development, continued teacher training, Teacher leadership, Teaching of higher education

Abstract

Nowadays, due to the social and learning context, it takes more than the objective knowledge of the subjects, on the part of teachers. New skills related to communication and leadership are required. The objective of this research was to develop an instrument to evaluate the profile in relation to the leadership of the teaching staff of a Veterinary Medicine course, at an University in the state of São Paulo. A structured questionnaire was applied, composed of 5 domains to assess leadership skills. The construct was considered reliable and made it possible to evaluate the characteristics and leadership skills that prevailed in the faculty members, as well as other aspects that should be emphasized. The greatest deficiencies found refer to the domains related to the relationship with students, the teaching-learning process and the encouragement of humanistic skills. On the other hand, two domains that reveal the teachers' concern in setting a good example to be followed, and skills in stimulating and motivating students were the strong points.  The results allow the conclusion that the instrument corresponds an important tool to be used to identify the leadership of teachers and represents an initial strategy for the Teacher Professional Development program.

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Author Biographies

  • Ana Carolina Rusca Correa Porto, UNISO

    Possui graduação em Medicina Veterinária pela UNIP (2002), mestrado em Biologia Celular, Molecular e Imunologia pela FMRP/USP (2005), doutorado em Clínica Médica pela FMVZ/USP (2010), Pós Doutorado pelo Departamento de Reprodução Animal pela FMVZ/USP (2015) e MBA em Liderança e Gestão de Equipes pela UNISO (2018). Tem experiência nas áreas de imunologia clínica, biologia celular e molecular, neonatologia, reprodução de equinos e ozonioterapia. Atualmente é docente do Curso de Medicina Veterinária da Universidade de Sorocaba e membro do CEUA e da Comissão de Extensão da mesma Universidade. Na área da Educação participa de programas de formação de docentes em serviço junto ao programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Sorocaba, programa que atualmente realiza pós doutorado

  • Maria Alzira de Almeida Pimenta, Universidade de Sorocaba

    Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Artes pela Universidade de São Paulo e Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na Educação Básica como professora, diretora e Coordenadora de EJA. No Ensino Superior, lecionou, nos cursos de administração, turismo e pedagogia, disciplinas que tratam de: gestão, comunicação, cultura organizacional, e administração. Integrou o corpo docente do curso de Pós-graduação em Educação da Universidade de Uberaba (UNIUBE). Atualmente, é professora do programa de Pós-graduação em Educação e do programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura, da Universidade de Sorocaba. É associada ao InternationalStudyAssociationonTeachersandTeaching (ISATT) e ao InternationalCouncil for EducationonTeaching (ICET). Pesquisadora da RedInteruniversitariaEuroamericana de Investigacion (ALFAMED). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Superior, Tecnologia e Inovação (GPESTI). Suas pesquisas tratam sobre formação de professores, avaliação da aprendizagem, competência midiática, fraude acadêmica e ética.

Published

2025-05-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
FACULTY LEADERSHIP: DEVELOPMENT OF AN INSTRUMENT OF IDENTIFICATION OF FACULTY -LEADERS. edur [Internet]. 2025 May 6 [cited 2025 Dec. 24];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/41229