EDITORIAL POLICIES

AN INVESTIGATION OF JOURNALS IN THE FIELD OF EDUCATION THROUGH A DOCUMENTARY ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/edur.v41i41.53888

Keywords:

Scientific publishing, scientific publication, journal management, editorial policy

Abstract

There is a feedback relationship between editorial work and editorial policies that plays an important operational role in scientific activities involving authors, editors, evaluators, research funding agencies, journal indexing bases, among other agents. In this sense, a specific and consensual definition of the concept of editorial policies can contribute to the regulation of scientific publishing. In this sense, this work aimed to analyze the relationship between the information available on the websites of journals in the Education area and their editorial policies, as well as defining a concept of “editorial policies”. In this research with an interpretative paradigm and a qualitative nature, a documentary and thematic analysis was carried out on five of the information available on the journal websites in stratum A1 of Qualis CAPES. The data was organized into three main categories: about the magazine, editorial flow, and ethical issues. Based on this, a definition of editorial policies of a normative, technical and political nature was proposed which, by claiming a consensual character, can contribute to the operability of editorial work and decision-making in activities related to scientific publishing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Matheus Ganiko-Dutra, FFCLRP/USP

    Doutor (2023) e Mestre (2021) em Educação para a Ciência pela Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Câmpus de Bauru. Licenciado em Ciências Biológicas pela Unesp/Bauru (2018). Realizo pesquisas que investigam a natureza do conhecimento e processos de cognição, com interesse em (I) Epistemologia da Biologia; (II) Formação de professores de Ciências e Biologia; (III) Editoração científica na área da Educação; (IV) Ensino de Micologia; e (V) Conhecimentos tradicionais. Atualmente, desenvolvo pesquisa em nível de Pós-Doutorado da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFLCRP/USP), com bolsa FAPESP, vinculada à iniciativa Amazônia +10. Membro do Grupo de Pesquisa em Epistemologia da Biologia (GPEB/Unesp) e do Grupo de Pesquisa em Epistemologia do Ambiente (GPEA/USP). Sócio da Associação Brasileira de Filosofia e História da Biologia (ABFHiB). Formador da Rede PED Brasil. Tenho experiência com editoração científica e gestão de periódicos. CRBio n. 120515-01.

  • Kevin Luiz Lopes-Delphino, FMRP/USP

    Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (FMRP), estudante de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Biologia Celular e Molecular. Ribeirão Preto, São Paulo (SP), Brasil.

  • Caio Augusto Martins Furtado, FCL/Unesp

    Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras (FCL), estudante de Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Letras. Assis, São Paulo (SP), Brasil.

    Editora Ibero-Americana de Educação. Bauru, São Paulo (SP), Brasil.

Published

2025-07-09

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
EDITORIAL POLICIES: AN INVESTIGATION OF JOURNALS IN THE FIELD OF EDUCATION THROUGH A DOCUMENTARY ANALYSIS . edur [Internet]. 2025 Jul. 9 [cited 2025 Dec. 7];41(41). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/53888