RELATIONSHIP BETWEEN CONCEPTUAL LEVELS OF WRITING AND WORD RECOGNITION STRATEGIES

Authors

  • Sara Mourão Monteiro
  • Margarida Alves Martins ISPA-Instituto Universitário; Centro de Investigação em Educação (CIE-ISPA)

Abstract

The conceptual levels of writing (FERREIRO; TEBEROSKY, 1999) reveal the evolutionary process of children's comprehension of the alphabetic principle. On the other hand, theories about reading learning reveal word recognition strategies. Aiming to analyze the relationship between the conceptual levels of writing and the strategies of reading words composed by syllables of structures CV, CCV and CVC, tests of reading and writing of words were applied in 47 children of the 1st year of elementary school. It was concluded that the evolution of the comprehension of the alphabetic principle promotes advances in the reading of words composed by CV syllables and the formation of the orthographic lexicon; and that the confrontation with the syllable structures CVC and CCV contributes for the system of sequential analysis of letters in word recognition to change, expanding the children's perception of the complexity of phonological structures of syllable segments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Mourão Monteiro

Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino

Faculdade de Educação

Didática; Educação Infantil; Alfabetização e letramento 

Margarida Alves Martins, ISPA-Instituto Universitário; Centro de Investigação em Educação (CIE-ISPA)

Margarida Alves Martins. Concluiu a Agregação - em 2006. É Professor Catedrático - ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. Publicou 58 artigos em revistas especializadas e 66 trabalhos em actas de eventos, possui 16 capítulos de livros e 9 livros publicados. Possui 166 itens de produção técnica. Participou em 2 eventos no estrangeiro e 1 em Portugal. Orientou 10 teses de doutoramento e co-orientou 5, orientou 106 dissertações de mestrado e co-orientou 3 nas áreas de Psicologia e Ciências da Educação. Entre 1984 e 2009 participou em 8 projectos de investigação, sendo que coordenou 4 destes. Actualmente coordena 1 projecto de investigação. Actua nas áreas de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação e Ciências Sociais com ênfase em Psicologia. Nas suas actividades profissionais interagiu com 89 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos.

Published

2021-07-26

How to Cite

Monteiro, S. M., & Martins, M. A. (2021). RELATIONSHIP BETWEEN CONCEPTUAL LEVELS OF WRITING AND WORD RECOGNITION STRATEGIES. Educação Em Revista, 36(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/21429

Issue

Section

ESCOLA DE TEMPO E DE FORMAÇÃO HUMANA INTEGRAL: DESAFIOS E POSSIBILIDADES NO CAMPO DAS POLÍTICAS AFIRMATIVAS DE DIREITOS