USING CONTENT ANALYSIS IN THE DEVELOPMENT OF AN EDUCATIONAL SOFTWARE: A CASE STUDY FOR TEACHING ABOUT ACADEMIC PLAGIARISM

Authors

  • Danielle dos Santos Veloso da Costa Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
  • Tiago Oliveira Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
  • Flávia Cristina Martins Queiroz Mariano Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Keywords:

educational software development, academic plagiarism, new product development process, requirements gathering.

Abstract

The key to software development is to be able to extract users' needs. Thus, interaction with users is extremely important. The objective of this work is, through a case study, to share the experience in the process of deriving the requirements of an educational tool using the technique of content analysis, bringing with it relevant information about the need and the importance of the involvement of the customer in the process of implementing new products. To this end, the literature sought the best practices in the process of developing new products, detailing the importance of customer participation. Then, interviews were conducted with a group of potential users of the proposed educational tool, to clarify the following question: "What should an educational tool for teaching about plagiarism have to promote learning?" and, subsequently, the content analysis of the interviews. In this way, it was possible to identify the most relevant contents in teaching about plagiarism, to be treated by the tool, in addition to the pedagogical approaches, that is, the didactic strategies used by the teachers. Also, the interviews were essential sources to identify the teachers' needs and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle dos Santos Veloso da Costa, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Inovação Tecnologica (PPGPIT) da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP, Campus São José dos Campos.Atualmente é Técnico de Tecnologia da Informação da Universidade Federal de São Paulo.

 

Tiago Oliveira, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e doutorado em Engenharia Elétrica pela Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (2008). Atualmente é professor associado nível I da Universidade Federal de São Paulo. Tem experiência na área de Computação, com ênfase em Síntese de Sistemas Digitais em FPGAs, e na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional. Tem atuado na área de tecnologia educacional em temas como, por exemplo, laboratórios remotos/virtuais e metodologias colaborativas de ensino-aprendizagem.

Flávia Cristina Martins Queiroz Mariano, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Pesquisadora em Estatística. Professora Adjunto C, nível II, da Universidade Federal de São Paulo e docente-orientadora do Programa de Mestrado Profissional em Inovação Tecnológica. Graduada em Matemática (UFU), Mestrado e Doutorado em Estatística e Experimentação Agrícola (UFLA). Participa da Região Brasileira da Sociedade Internacional de Biometria (RBRAS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa ``Interfaces Gráficas e Aplicações Digitais envolvendo metodologias estatísticas''. Integrante do grupo de pesquisa ``Modelos Estatísticos em Metanálise''. Foi Estatística e Pesquisadora da Fundação Centro de Pesquisa e Desenvolvimento em Telecomunicações (CPqD) em 2014, atuando principalmente nos seguintes temas: Processos de apoio à decisão (Energia Elétrica) e Análise de risco de créditos. Tem experiência em pesquisa e ensino na área de Probabilidade e Estatística, com ênfase em Metanálise, Modelos de Regressão, Modelos de Redes Neurais, Equações de Predição e Estatística Forense.

Published

2022-10-27

How to Cite

dos Santos Veloso da Costa, D., Oliveira, T., & Cristina Martins Queiroz Mariano, F. (2022). USING CONTENT ANALYSIS IN THE DEVELOPMENT OF AN EDUCATIONAL SOFTWARE: A CASE STUDY FOR TEACHING ABOUT ACADEMIC PLAGIARISM . Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26761

Issue

Section

Artigos