THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF SUSTAINABILITY FOR TRANSDISCIPLINARITY IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (PTE)

Authors

Keywords:

Integrated curriculum, Continuing education for teachers, Paradigm of complexity, Teaching methodologies

Abstract

This article emerge from concerns about the trajectory and potential of Professional and Technological Education (PTE) in Brazil at a crucial moment in human history, the Age of Complexity, in which we have rapid transformations in the productive mode and also severe environmental implications. Some studies show that in a few decades the people will not have only one profession, and the occupation creation and disappearance will be constant. For this reason, there are predictions that by 2050 a new class of people will emerge: the “unemployables”. And, of course, social and economic problems cause environmental problems, which is at the core of sustainability. About this new scenario, since the year 2000, there have been worldwide efforts to achieve sustainable development goals, initially with eight Millennium Goals (MDGs) and, later, with seventeen Sustainable Development Goals (SDGs). In this context, the objective of this article was to defend sustainability practices as a possible way to achieve transdisciplinarity in PTE. Therefore, we discussed the concepts and peculiarities of PTE, transdisciplinarity and sustainability. In an accelerated moment of transformations motivated by the COVID-19 pandemic, we can think to modified the PTE project, because that way, we will be able to keep up with the rapid changes in technology and economic, social, political and cultural relations. We must take advantage of this unique moment in human history for a remodeling in the PTE contents and methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Máriam Trierveiler Pereira, Instituto Federal do Paraná

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Paraná (1997), especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Universidade Federal do Paraná (1998), mestrado em Engenharia Ambiental pela Universidade Federal do Paraná (2000), doutorado em Engenharia Química com ênfase em Gestão, Controle e Preservação Ambiental pela Universidade Estadual de Maringá (2011) e Especialização em Docência da Educação Profissional pelo Instituto Federal do Paraná (2016). Atualmente é professora da área de Meio Ambiente, Saúde e Segurança do IFPR, campus Curitiba, atuando também no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), em Curitiba, e no Programa de Pós-graduação em Sustentabilidade (PSU), em Umuarama. Tem experiência na área de Engenharia Ambiental, com ênfase em Planejamento Ambiental Urbano, atuando principalmente nos seguintes temas: indicadores ambientais, planejamento ambiental, qualidade da água, avaliação de impactos ambientais, sistema de gestão ambiental e sustentabilidade. Na área de Ensino tem interesse por metodologias ativas, educação ambiental, inter e transdisciplinaridade e jogos educacionais. É líder do grupo de pesquisa Engenharia, Arquitetura e Sustentabilidade, cadastrado e certificado pelo CNPQ.

Published

2022-05-06

How to Cite

Trierveiler Pereira, M. (2022). THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF SUSTAINABILITY FOR TRANSDISCIPLINARITY IN PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION (PTE). Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35849

Issue

Section

Artigos