Cognitive Skills as Predictors of Arithmetic Performance of 3rd and 4th graders

Authors

  • Camila Peres Nogues Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fábio dos Santos Jardim Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Elielson Magalhães Lima Universidade Estadual de Alagoas
  • Beatriz Vargas Dorneles Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

predictive skills, arithmetic achievement, number transcoding, quantitative reasoning, phonemic awareness

Abstract

This study aims to identify cognitive skills, of general and specific domain, as predictors of arithmetic achievement. For this, 127 students in 3rd and 4th grades were evaluated on the following skills: working memory, phonemic awareness, reading comprehension, number transcoding, number line estimation and quantitative reasoning. These cognitive skills were assessed in two moments, at the beginning and at the end of the school year, and in this second moment the students' arithmetic achievement was also assessed. Results indicated a direct influence specifically of number transcoding, quantitative reasoning, and phonemic awareness on arithmetic performance. In addition, findings showed that number transcoding is a mediator in the relation between quantitative reasoning and phonemic awareness with arithmetic performance. With this, we emphasize the importance of general and specific skills for students' arithmetic performance. Also, we highlight the prioritization of teaching based on the understanding of the number system and the relations between quantities (quantitative reasoning) for arithmetic learning, as well as for the prevention of future mathematical difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Peres Nogues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestra em Educação pela UFRGS, Especialista em Psicopedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) e Licenciada em Matemática pela UFRGS. Professora no Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da UFRGS. Endereço postal: Rua Chile, 739/402, Bairro Jardim Botânico, Porto Alegre - RS, Brasil. CEP: 90670-140. Contato: (+55 51) 994619162.

Fábio dos Santos Jardim, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduando em Estatística e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor de Matemática do Col´égio Farroupilha, Porto Alegre, RS, Brasil. Endereço postal: Rua Paes de Andrade, 165/201, Bairro Menino Deus, Porto Alegre - RS. CEP: 90160-230. Contato: (+55 51) 993278920.

Elielson Magalhães Lima, Universidade Estadual de Alagoas

Formou-se em Matemática na Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), fez Mestrado profissional em Matemática em Rede Nacional na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), está cursando Doutorado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professor Assistente da UNEAL, atuando na graduação de Matemática e professor de matemática da Educação Básica no município de Arapiraca-AL. Endereço postal: Rua Alfredo Ribeiro Wercelens, 22, Brasiliana, Arapiraca - AL, Brasil, CEP: 57310-522. Contato: (+55 82) 999728398.

Beatriz Vargas Dorneles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Formou-se em Pedagogia e fez Mestrado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), realizou Doutorado na Universidade de São Paulo (USP), e realizou Estágio Pós-doutoral na Universidade de Oxford, no Reino Unido, nos anos de 2009 e 2014. É professora titular da UFRGS, atuando no curso de Pós-graduação em Educação da UFRGS. Endereço postal: Av. Paulo Gama, s/n, Prédio 12201/FACED, Programa de Pós-Graduação em Educação, 7º andar, sala 718. CEP: 90046-900. Contato: (+55 51) 999990362.

Published

2023-08-03

How to Cite

Peres Nogues, C., dos Santos Jardim, F., Magalhães Lima, E., & Vargas Dorneles, B. (2023). Cognitive Skills as Predictors of Arithmetic Performance of 3rd and 4th graders. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/36538

Issue

Section

Artigos