Political, contextual and knowledge dimensions of teacher education: a perspective in the light of Bakhtinian thought

Authors

Keywords:

Bakhtin Circle, teacher education, dialogical-responsible education

Abstract

Based on Bakhtinian thought, we developed dimensions of a perspective of counter-hegemonic training of Science teachers. This training perspective, that we call “dialogical-responsible teacher education”, consists of seven dimensions – praxical, ethics, aesthetics, politics, contextual, knowledge and investigative, three of which will be developed in this paper. The development of these dimensions was build up from the collating of Bakhtinian Circle texts with texts from the literature on teacher education, establishing tensions, contrasts, showing insufficiencies and proposing advances in relation to the hegemonic training model, guided by technical rationality. In this process, formative dimensions emerged that, distanced from a prescriptive profile, are constituted as principles that allow rethinking, transforming, giving directions, structuring formations that break with the hegemonic perspective. We argue that our dimensions make it possible to resignify teacher education with regard to the broad understanding of reality, criticality, teaching autonomy, organicity of training processes and dialogicity in the construction of knowledge.

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Author Biographies

Diomar Caríssimo Selli Deconto, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

É licenciado em Física, mestre e doutor em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (Campus Caxias do Sul), atuando em cursos técnicos e de graduação. Tem se dedicado, principalmente, à área de formação de professores, ao estudo do pensamento bakhtiniano e da perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade.

Fernanda Ostermann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É Licenciada em Física (1987), tem Mestrado (1991) e Doutorado (2000) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. De 1989 a 1992, atuou como professora de Física na rede pública estadual de ensino de Porto Alegre. Por concurso público, ingressou, em 1994, no Departamento de Física da UFRGS. Atualmente, ocupa o cargo de Professora Titular e é membro permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Física. No período de novembro de 2006 a fevereiro de 2010 foi coordenadora do PPG Ensino de Física. Foi vice-presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC), de 2015 a 2017. Foi membro do Conselho Deliberativo do Instituto Latino-americano de Estudos Avançados - ILEA, de 2014 a 2018. Sob sua orientação, quatro teses foram agraciadas com o Prêmio CAPES de Tese na área de Ensino (em 2014, o prêmio da melhor tese, em 2018, 2020 e 2021, a conquista de Menção Honrosa, sendo a de 2020 como coorientadora). Foi presidente da ABRAPEC (biênio 2017-2019) e, atualmente, exerce o cargo de representante da região Sul (biênio 2019-2021). É Editora-chefe do Caderno Brasileiro de Ensino de Física e membro do Conselho Editorial das revistas Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (Espanha), Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (Portugal) e Ensaio: Revista de Pesquisa em Educação em Ciências (Brasil). É líder do grupo "Pesquisa e inovação didática em ensino de Física sob a perspectiva sociocultural" e é bolsista de produtividade em pesquisa nível 1B do CNPq.

Published

2023-03-20

How to Cite

Deconto, D. C. S., & Ostermann, F. (2023). Political, contextual and knowledge dimensions of teacher education: a perspective in the light of Bakhtinian thought. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/36778

Issue

Section

Artigos