SCIENTIFIC LITERACY ASSESSMENT INSTRUMENTS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

  • Marcelo Alves Coppi Universidade de Évora - CIEP
  • Isabel Fialho Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora
  • Marília Cid Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora

Keywords:

Scientific literacy, Assessment, Instruments, Systematic literature review

Abstract

The study aimed to analyze scientific literacy assessment instruments, in this sense, a systematic literature review (RSL) was carried out in the B-On, SciELO, Scholar Google and RCAAP databases in order to identify studies that used scientific literacy assessment instruments. The selection criteria included articles published between 1990 and 2020, in Portuguese, English or Spanish, which developed and/or used scientific literacy assessment instruments. Articles that did not address scientific literacy in the title or abstract, did not cite instruments and results of the assessment of scientific literacy of students, reviews, case studies and articles that assessed specific subjects or subjects were excluded. Thirteen scientific literacy assessment instruments were identified. Most of the studies were carried out in Brazil, Indonesia and the United States, predominating researches with Secondary School students. Higher Education students were the ones with the most positive results. The most evaluated dimensions of scientific literacy were related to different scientific literacy skills. The classification of respondents was obtained through the descriptive frequencies of responses to the items, with no standardization in the categorization processes of the results. We conclude that some caution is needed when comparing the results of the studies, since many instruments were applied at educational levels and in contexts different from those for which they were developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Alves Coppi, Universidade de Évora - CIEP

Possui Graduação, Bacharelado e Licenciatura, em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário São Camilo (2010), Mestrado em Educação - Formação de Formadores pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016). É doutorando em Ciências da Educação pela Universidade de Évora e bolseiro de doutoramento no Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora - Portugal. Suas principais áreas de atuação são o Letramento Científico e a Avaliação Pedagógica.

Isabel Fialho, Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora

É doutorada em Ciências da Educação pela Universidade de Évora. É docente do Departamento de Pedagogia e Educação e membro integrado do Centro de Investigação em Educação e Psicologia (CIEP-UE). Leciona em cursos de licenciatura, mestrado e doutoramento na área das Ciências da Educação. Tem participado em projetos de investigação nacionais e internacionais, na área da avaliação de escolas, avaliação de aprendizagens, práticas inclusivas, sucesso académico, aprendizagem colaborativa e tecnologias educativas com publicações nessas áreas. Colabora com a Inspeção da Educação na Guiné e de São Tomé e Príncipe.  Tem coordenado estudos de avaliação e participa como perita em programas nacionais do Ministério da Educação: Avaliação Externa das Escolas (desde 2007) e “Territórios Educativos de Intervenção Prioritária” (desde 2015).

Marília Cid, Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora

É doutorada em Ciências da Educação, professora associada do Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora, e desenvolve atividade docente nos domínios da avaliação educacional, didática das ciências e investigação educacional. É investigadora do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora, do qual foi diretora entre 2013 e 2019, e tem participado em vários projetos de investigação nacionais e internacionais nas áreas da avaliação educacional, práticas inclusivas, didática das ciências e sucesso académico. Participa como perita externa no acompanhamento do Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária e no Programa de Avaliação Externa das Escolas.

Published

2023-03-21

How to Cite

Coppi, M. A., Fialho, I., & Cid, M. (2023). SCIENTIFIC LITERACY ASSESSMENT INSTRUMENTS: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37523

Issue

Section

Artigos