O ensino hibrido na universidade e o lugar de enunciação do professor na formação acadêmico-profissional

Authors

  • Isael de Jesus Sena CIRCEFT Université Paris 8
  • Marcelo Ricardo Pereira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação
  • Leandro de Lajonquière Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis

Keywords:

Private Higher Education; Teacher; Technological Discourse; Capitalist Discourse; Psychoanalysis

Abstract

The growth of the university formation market, in private higher education, has become a big profitable business, to the point of ignoring the criterion of quality of training. In this article, we reflect on the contradictions regarding the implementation of hybrid education, in which virtual and partially face-to-face activities are reconciled, but strategically adopted following the market's appetite for jouissance. Based on the Moara case, under the coordinates of psychoanalysis, education and teacher training studies, we examine how the use of teaching mediated by technologies precarizes and can do without the teacher, while, when objectify the professors, expropriates them from their enunciation place. The incidence of technological discourse in academic-professional training, as an unfolded from capitalist discourse, creates statements that become discursive support and master signifiers through which the teacher can not only alienate himself, but also be satisfied. We'll see at what price.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isael de Jesus Sena, CIRCEFT Université Paris 8

Doutor em Ciências da Educação (Cotutela entre a Universidade Federal de Minas Gerais e Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis). Pós-doutor pela Université Paris 8. Mestre em Psicologia (Universidade Federal da Bahia). Psicólogo (Universidade Salvador). Psicanalista (APOLa). Membro da Réseau Universitaire International d'Études Psychanalytiques en Éducation (RUEPSY) e Laboratoire CIRCEFT - Paris 8. 

Marcelo Ricardo Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação

Professor doutor de Psicologia, Psicanálise e Educação do Programa de Pós-Graduação e da Faculdade de Educação da UFMG. Doutor em Educação: Psicologia e Educação (USP; Paris 13). Pós-Doutor em Psicologia Escolar, Psicopatologia clínica e Psicanálise (USP; Aix-Marseille-França), Teoria Psicanalítica e Educação Social (UFRJ; UOC-Espanha). Mestre em Educação (UFMG). Psicólogo (PUC-Minas), Psicanalista (EBP; EGP). 

Leandro de Lajonquière, Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis

Professor doutor na Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis. Professor Titular na Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Educação (UNICAMP). Pós-doutor (Université Caen Baisse Normandie e Université Paris 8). É membro fundador do LEPSI  (IP/FE), da rede de pesquisa universitária INFEIES (América Latina), da RUEPSY (Europa/América Latina) e do CLIOPSY (França).

Published

2023-12-18

How to Cite

de Jesus Sena, I., Pereira, M. R., & de Lajonquière, L. (2023). O ensino hibrido na universidade e o lugar de enunciação do professor na formação acadêmico-profissional. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38596

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)