ACTIVE METHODOLOGIES: IN SEARCH OF A CHARACTERIZATION AND DEFINITION

Authors

  • Marcia Borin da Cunha Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste.
  • Nathalie Akie Omachi Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática
  • Olga Maria Schimidt Ritter Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Jéssica Engel do Nascimento Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática
  • Glessyan Quadros Marques Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática
  • Fernanda Oliveira Lima Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS, campus de Realeza, PR

Keywords:

Bibliographic survey, definition of active methodology, student as the protagonista

Abstract

The active methodologies are a set of pedagogical alternatives that aim to facilitate student learning and/or provide a critical and problematizing education of reality, from the redirection of the student to the center of the knowledge construction process. In view of the above, we conducted a bibliographic research on scientific articles about the theme "Active Methodologies", which were selected from the Capes periodicals portal. The purpose of this study was to present a general characterization of the active methodologies identified in the literature, considering an analysis of the definitions of active methodologies used by the authors, the identification of the main theoretical and epistemological references used to support these methodologies, and an analysis of the different methodologies considered in the literature as active methodologies. In this context, we came up with a definition of active methodologies, which is part of this article. Our results indicate that there has been a growth in research on AM in recent years, with research in the area of Health prevailing. Some articles consider consolidated theorists as a basis for their work, such as: Freire, Dewey, Piaget and Ausubel. We identified a variety of different active methodologies, a total of 24 methodologies were considered as active by the authors present in our sample. In general, the active methodologies present as a common characteristic the idea/definition of a student as the protagonist and the education from a critical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Borin da Cunha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Unioeste.

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Centro de Engenharias e Ciências Exatas, docente do curso de Química Licenciatua, Programa de Pós graduação, mestrao doutorado, em Educação em Ciências e Educação Matemática. Programa de Pós-Graduação em Educação.

Nathalie Akie Omachi , Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática

Doctoral student at the Postgraduate Program in Science Education and Mathematics Education, PPGECEM Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Olga Maria Schimidt Ritter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professor of the Chemistry, course the State University of West Paraná, Unioeste.

Jéssica Engel do Nascimento, Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática

Doctoral student at the Postgraduate Program in Science Education and Mathematics Education at the State University of West Paraná.

Glessyan Quadros Marques, Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática

Doctor in Science Education and Mathematics Education from the State University of West Paraná.

Fernanda Oliveira Lima , Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS, campus de Realeza, PR

Professor doctor at the Federal University of Fronteira Sul, UFFS, campus in Realeza, PR.

Published

2024-10-11

How to Cite

Cunha, M. B. da, Akie Omachi , N. ., Schimidt Ritter, O. M. ., Engel do Nascimento, J., Quadros Marques, G., & Oliveira Lima , F. (2024). ACTIVE METHODOLOGIES: IN SEARCH OF A CHARACTERIZATION AND DEFINITION . Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39442

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)