CRITICAL INSUBORDINATION OF THE BRAZILIAN BLACK INTELLIGENTSIA

A GLANCE AT THE PERFORMANCE OF THE NEABI/CPII

Authors

  • Gabriela dos Santos Coutinho Colégio Pedro II (CPII) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Talita de Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ)
  • Dyego de Oliveira Arruda Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) https://orcid.org/0000-0002-9514-284X

Keywords:

Intelectualidade negra, Decolonialidade, NEABI, Associativismo

Abstract

From a black decolonial perspective (GOMES, 2020), this article aims to discuss the paths taken by the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies of the Colégio Pedro II (NEABI/CPII), in Rio de Janeiro, Brazil, in the (re)production of emancipatory and anti-racist practices and knowledge. In methodological terms, the research was structured based on the narratives of four black intellectuals committed to anti-racist education, who actively participated in the creation process of the NEABI/CPII, in 2013, and who had a recognized role in the constitution of practices based on (re)education for ethnic-racial relations and the fight against racism. In summary, we observed that the black intelligentsia underlying the group establishes a position of insubordination in relation to typical coloniality practices in the (re)production of knowledge, with actions that unfold into four dimensions: political-institutional, political-epistemological, political-identity and political-pedagogical. We understand that these dimensions, which are articulated with each other, are crucial for the constitution of educational spaces that are more democratic, racially diverse and politically positioned in the fight against inequalities.

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Author Biographies

Gabriela dos Santos Coutinho, Colégio Pedro II (CPII) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Colégio Pedro II, no Rio de Janeiro. Possui mestrado em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ) e, atualmente, é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Integra o Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas do Colégio Pedro II (NEABI/CPII) e desenvolve pesquisas sobre letramentos das relações étnico-raciais, políticas públicas e ações afirmativas.

Talita de Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ)

É professora titular do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ) e docente do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnico-Raciais (PPRER) e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia e Ensino (PPFEN) na mesma instituição. Possui doutorado em Letras (Estudos da Linguagem) pela Pontifícia Universidade Católica de Rio de Janeiro (PUC-Rio) e mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente desenvolve pesquisas em estudos narrativos e identitários de orientação sócio-interacional e em letramentos das relações étnico-raciais.

Dyego de Oliveira Arruda, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

É professor do quadro permanente do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (Cefet/RJ), atuando em cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação (mestrado) em Relações Étnico-Raciais (PPRER) da instituição. Além disso, é também professor permanente do Programa de Pós-Graduação (mestrado e doutorado) em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (PPED) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui doutorado em Administração de Organizações pela Universidade de São Paulo (USP) e, atualmente, desenvolve e orienta pesquisas sobre políticas públicas, ações afirmativas e políticas de cotas.

Published

2023-08-03

How to Cite

Coutinho, G. dos S., Oliveira, T. de, & Arruda, D. de O. (2023). CRITICAL INSUBORDINATION OF THE BRAZILIAN BLACK INTELLIGENTSIA: A GLANCE AT THE PERFORMANCE OF THE NEABI/CPII. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/41586

Issue

Section

Artigos