TO PLANT, TRANSLATE, MINE

ANÍSIO TEIXEIRA (1935-1947)

Authors

Keywords:

UNESCO, Companhia Editora Nacional, Biblioteca do Espírito Moderno, Transnational History of Education, Network theory

Abstract

We take Anísio Teixeira as a hub, from which we aim to design the configuration of networks, linking subjects and institutions. We focus on the period between 1935 and 1947, scrutinizing the editorial work he carried out for Companhia Editora Nacional (CEN), based on documentation from the publisher's collection at the Center for Memory and Historical Research of UNIFESP. The sources also include documents about Anísio's brief stay at UNESCO, between July 15, 1946 and February 15, 1947, existing at CPDOC-FGV and at the UNESCO Archives, Collection Preparatory Commission for UNESCO (Prep.Com) , 1945-1946, and Anísio Teixeira Personal Dossier (DPAT). The text is structured in two parts which combine with the introduction and final comments. In the first part, we highlight Anísio's work in CEN. In the second one, the focus shifts to his career at UNESCO. In both cases, it is the mobile web of networks that drives the writing, guided by an argument based on the transnational history of education. It is important to highlight that when we address the reflection to a transnational perspective, we are not neglecting the national space, nor placing Brazil in a peripheral position with respect to a supposed center that disseminates knowledge. On the contrary, we intend to reconfigure the territory based on the experiences of the subjects, the exchanges established, problematizing the confinement of physical borders in the organization of the educational field, in a time marked by the spread of authoritarian governments, war and reconstruction efforts on a global scale.

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Author Biographies

Maria Rita de Almeida Toledo, Universidade Federal de São Paulo

Professora de Hiistória da Educação e Ensino de História no Brasil. Possui graduação licenciatura e bacharelado - em História pela Universidade de São Paulo (1991); Mestrado e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris) (2001); é Livre Docente em História /História da Educação e Ensino de História, pela Universidade Federal de São Paulo (2013). É professora Associada da Universidade Federal de São Paulo -Departamento de História. É Docente do Bacharelado e da Licenciatura em História; do PPG História e do PPG Mestrado Profissional em Ensino de História/ProfHistória (Núcleo Unifesp). É Coordenadora do Centro de Memória e Pesquisa Histórica do Departamento de História. Desenvolve projetos de pesquisa sobre a História do Impresso e da Leitura; História dos Intelectuais ; e Formação Docente. Organiza o Acervo Histórico da Companhia Editora Nacional.

Diana Gonçalves Vidal, USP

É professora titular em História da Educação na Faculdade de Educação (USP) (2010); bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq nível 1A; membro da Coordenação da área de Ciências Humanas e Sociais (CHSIII) da FAPESP; Editora Senior da Oxford Research Encyclopedia of Education; Comitê editorial das revistas History of Education (UK), Encounters in theory and history of education (Canadá), Caderno do Instituto Luso-Brasileiro (Alemanha), Thesaurus scholae. Fonti e studi sul patrimonio storico-educativo (Itália), British Journal for Educational Studies (BJES) (UK) e Revista Argentina de Investigación Educativa (Argentina); membro do Conselho Científico Internacional do CEINCE (Centro Internacional de la Cultura Escolar), Espanha. É pesquisadora responsável do Projeto Temático FAPESP ?Saberes e práticas em fronteiras: por uma história transnacional da educação (1810-...)? (processo nr. 2018/26699-4). Desde 1996, exerce a coordenadoria do Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em História da Educação (NIEPHE). É membro do Theory and History of Education International Research Group (Canadá). Atualmente, realiza ano sabático junto ao Instituto de Estudos Avançados - USP (2023-2024). Atuou como diretora do Instituto de Estudos Brasileiros (USP) (2018-2022), tendo sido vice-diretora da Faculdade de Educação da USP (2014-2018). Serviu como membro do Comitê Executivo da ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) (2014-2021), atuando como Tesoureira da mesma associação internacional de 2018 a 2021; e como membro do comitê editorial da Global Histories of Education (2016-2022), coleção criada pela ISCHE em colaboração com a Palgrave Macmillan, da qual foi editora-chefe entre 2016 a 2020. Assumiu a coordenação do Comitê de Assessoramento da Educação no CNPq - CA-Ed (2012-2015), tendo atuado como suplente no mesmo Comitê de 2010 a 2012. Foi presidente da Sociedade Brasileira de História da Educação (2003-2007) e vice-coordenadora do GT 02 História da Educação da ANPEd (2001-2003). Possui graduação em História pela Universidade do Vale do Paraíba (1985), mestrado em História pela Universidade Estadual de Campinas (1990), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1995) e pós-doutorado em Educação no INRP-França (2001) e na Universidade de Santiago de Compostela (2007). Defendeu sua livre-docência em História da Educação em 2005. Atuou na Argentina, como professora-convidada da Universidade San Andres (2001), FLACSO-Argentina (2006-2009, 2020-2022) e Universidad Nacional de La Plata (2017); na França, no Institut National de Recherche Pedagogique (2002); na Inglaterra, Visiting Fellow no Institute of Education, University College London (2015); e na China, na Beijing Normal University (2018). Foi consultora internacional do projeto Teacher Education Schools in Portugal: History, Archive, Memory, liderado por Joaquim Pintassilgo (2010-2012). Foi bolsista Jovem Pesquisador FAPESP (1996-2000). Em 2018 recebeu o Auxilio no Programa Directeurs d'Etudes Associés da Fondation Maison des Sciences de l'Homme (França). Na biblioteca virtual da FAPESP, contabilizam-se 40 auxílios ou bolsas que lhe foram atribuídos. É membro do Conselho Consultivo dos seguintes periódicos educacionais: Revista Portuguesa de Educação, Revista Brasileira de História da Educação, Cadernos de História da Educação (UFU), Educação e Filosofia, Historia de la Educación Anuario Argentino e Educação em Revista (UFMG) e membro do Conselho Editorial da Coleção Edvcere da Editora Fino Traço (desde 2007). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: história transnacional da educação, cultura escolar, escola nova, práticas escolares de leitura e escrita, historiografia e circulação internacional de modelos e práticas pedagógicas.

Published

2024-10-25

How to Cite

Toledo, M. R. de A., & Vidal, D. G. (2024). TO PLANT, TRANSLATE, MINE: ANÍSIO TEIXEIRA (1935-1947). Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/51238

Issue

Section

Artigos