CICLOPEDALEIROS:

EDUCATIONAL PROCESSES ARISING FROM THE STRUCTURING OF THE SOLIDARITY ECONOMY ENTERPRISE

Authors

Keywords:

educative processes, bicycle deliveries, solidarity economy

Abstract

The implementation and consolidation of the neoliberal economic model has resulted in a significant of work in Brazil and the increase in inequalities. The large amount of people living in socioeconomic vulnerability and the struggle to overcome this situation raises alternatives to income generation.  These alternatives promoted exploratory practices like the uberization of work, but they contributed to boost other economies as well. The Solidarity Economy Enterprise called CicloPedaleiros seeks, through bicycle deliveries, to generate an income for adults who are aside of the labor market, subject to unemployment and informality. This article aimed to identify and understand the educational processes arising from the social practice of bicycle deliver in this enterprise. As methodology, we used participatory research, the systematization of observations through field diaries and analysis based on phenomenology, which led to the emergence of three thematic categories: A) “I gone there to speak and said, I am from CicloPedaleiros solidarity economy enterprise”; B) "It is good to wear a helmet just to be sure, at right time you’ll be saved";  and C) “Precariousness is the word of the year”.

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Author Biographies

  • Andréia Cordeiro Mecca, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos.

  • Luiz Gonçalves Junior, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-RC), 1989; Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), 1993; Doutor em Ciências Sociais pela PUC/SP, 1998; Pós-Doutor em Ciências Sociais pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa, Portugal (ICS/UL), 2003. Professor Titular do Departamento de Educação Física e Motricidade Humana da Universidade Federal de São Carlos (DEFMH/UFSCar), atual Vice-Coordenador do Curso de Bacharelado em Educação Física, já tendo sido Coordenador e Vice-Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação Física, bem como Chefe e Vice-Chefe do DEFMH. Professor e orientador credenciado do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar, desde 2002. Editor associado da Revista Motricidades (ISSN 2594-6463). Sócio-Fundador, Pesquisador e atual Diretor Científico da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH); Sócio-Fundador da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Estudos do Lazer (ANPEL); Coordenador do Núcleo de Estudos de Fenomenologia em Educação Física (NEFEF), desde 1996; Coordenador da Cátedra Joel Martins. Atuou como Investigador Convidado do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Portugal (CES/UC), 1-2016; da Facultad de Educación Física y Deportes da Universidad de Quindío, Arménia, Colômbia (FEFD/UniQuindío), 2-2016; da Faculdade de Motricidade Humana do Instituto Piaget, Almada, Portugal, (FMH/IP), em 2-2002 e 1-2003. Desenvolve pesquisa nas linhas ?Práticas Sociais e Processos Educativos? e ?Estudos Socioculturais do Lazer?, em interface com Educação Ambiental, Economia Solidária, Educação das Relações Étnico-Raciais e Educação Musical, possuindo artigos apresentados e publicados em periódicos e/ou em eventos científicos no Brasil, Argentina, Azerbaijão, Áustria, Chile, Colômbia, Cuba, Escócia, Espanha, Estados Unidos, Finlândia, Moçambique, Paraguai, Portugal e Venezuela. Coordena as extensões comunitárias ?Projeto de Educação Ambiental e Lazer? (PEDAL), em parceria com a Associação São-carlense de Ciclismo (ASC) e, ?Vivências em Atividades Diversificadas de Lazer?.

Published

2023-09-22

Issue

Section

Artigos

How to Cite

1.
CICLOPEDALEIROS:: EDUCATIONAL PROCESSES ARISING FROM THE STRUCTURING OF THE SOLIDARITY ECONOMY ENTERPRISE . edur [Internet]. 2023 Sep. 22 [cited 2025 Dec. 24];39(39). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35763