TEACHING ABOUT THE MOON AND ITS PHASES: AN OBSERVATIONAL PROPOSAL FOR ELEMENTARY SCHOOL

O ensino sobre a Lua e suas fases: uma proposta observacional para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172021230118%20

Keywords:

Moon, Elementary School, Sky Observation

Abstract

This paper exposes the results of an experimental research about the teaching of moon and its phases, developed with children in the second year of elementar, in a public school. The inquiry was elaborated considering the observation of the Moon in sky by students as a principal base in the process of teaching and learning, using drawings as a form of registration and the conversation circles. Our aim was to verify which questions and ideas emerge when observation is at the heart of the process and what students demonstrate to understand from this methodological choice. The research evidenced the students' learning regarding the observable movements of the Moon throughout the nights, the change in aspect, as well as other characteristics. In Astronomy Education for children it is important to consider the immediate environment and endeavor to contemplate its forms of expression and registration.

References

Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events, International Journal of Science Education, 11, 502-513. https://doi.org/10.1080/0950069890110503.

Baxter, J. (1998). The influences of the National Curriculum on children’s misconceptions about Astronomy and the use of these misconceptions in the development of interactive teaching materials. In: L. Gouguenheim, D. McNally & J. R. Percy (Orgs.), New trends in Astronomy teaching(pp. 139-146). Cambridge: University Press.

Beraldo, T. M. L. (1997). O ensino de conceitos relacionados com a Terra no espaço,nas séries iniciais do Ensino Fundamental: elementos para reflexão em torno da formação docente. (Dissertação de Mestrado, Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Mato Grosso).

Bisch, S. M. (1998). Astronomia no Ensino Fundamental: Natureza e Conteúdo do Conhecimento de Estudantes e Professores. (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo).

Delizoicov, N. C., & Slongo, I. I. P. (2011). O ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série- Estudos: Periódico do programa de Pós-graduação em Educação da UCDB, 32, p. 205- 221.

Fracalanza, H., Amaral, I. A., & Gouvea, M. S. F. (1987). O ensino de Ciências no Primeiro Grau São Paulo: Atual.

Furtado, L. M. (2005). O mundo é o lugar: um estudo das representações dos professores sobre os fenômenos astronômicos. (Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo).

Gonçalves, P. C. da S; e Bretones, P. S. (2020). Um Panorama de Pesquisas do Campo da Educação Sobre a Lua e suas Fases. Ciência & Educação (Bauru) [online] v. 26e20007. Epub 18Maio 2020. ISSN 1980-850X. https://doi.org/10.1590/1516-731320200007.

Gonzaga, E. P. (2009). Análise da evolução das concepções astronômicas apresentadas por professores de algumas escolas estaduais (Mauá, Ribeirão Pires e Rio Grande da Serra) (Dissertação de Mestrado, Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo).

Jafelice, L. C. (2002). Nós e os Céus: um enfoque antropológico para o ensino de Astronomia. Atas do Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Águas de Lindóia, 21- 28.

Jafelice, L. C. (2010). Abordagem Antropológica: educação ambiental e astronômica desde uma perspectiva intercultural. In: L. C. Jafelice(Org.), Astronomia, educação e cultura (pp. 213-299). Natal: EDUFRN.

Jafelice, L. C. (2015) Astronomia Cultural nos ensinos Fundamental e Médio. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, 19, 57-92. https://doi.org/10.37156/RELEA/2015.19.057.

Kriner, A. (2004). Las fases de la Luna: Cómo y cúando enseñarlas?Ciência & Educação, 10(1), 111-120. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132004000100008.

Lago, L. G. (2013). Lua: Fases e facetas de um conceito: uma discussão do ensino- aprendizagem a partir da Teoria da Atividade. (Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo).

Lago, L., Ortega, J. L., & Mattos, C. (2018). A Lua na mão: Mediação e Conceitos complexos no ensino de Astronomia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 20 https://doi.org/10.1590/1983-211720182001020.

Lanciano, N. (1986). Weeks of Astronomy in the countryside. ESA Spec. Publ, ESA- SPE- 253, 211-215.

Lanciano, N. (1989) Ver y hablar como Tolomeu y pensar como Copérnico. Enseñanza de las Ciencias, 7(2), 173-182.

Langhi, R., & Nardi, R. (2012). Educação em Astronomia: Repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras.

Laville, C; & Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Leite, C. (2002). Os professores de Ciências e suas formas de pensar a Astronomia (Dissertação de Mestrado, Instituto de Física, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo).

Leite, C. (2006). Formação do professor de Ciências em Astronomia: uma proposta com enfoque na espacialidade. (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação,Universidade de São Paulo, São Paulo).

Lima, M. L. de S. (2006). Saberes de Astronomia no 1º e 2º ano do ensino fundamental numa perspectiva de letramento e inclusão (Dissertação de Mestrado, Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal).

Lorenzoni, F. (1988). Apprendre a regarder le ciel em dessinant. Une expérience d’Astronomie à l’Ecole élémentaire. Actes dixièmes Journées international essur l' Éducation scientifique, 259-265.

Oliveira, M. K Pensar a Educação: Contribuições de Vygotsky. In: J. A. Castorina, E. Ferreiro , D. Lerner & M. Kde

Oliveira(Org.). Piaget-Vygotsky: Novas contribuições para o debate. São Paulo: Ática2010.

Ministério da Educação(2017). Base Nacional Comum Curricular Brasília, DF: Secretaria da Educação Básica.

Megid Neto, J. (2011). Gêneros de trabalho científico e tipos de pesquisa. In: M. U.Kleinke& J. MegidNeto(Org.). Fundamentos de Matemática, Ciências e informática para os anos iniciais do Ensino Fundamental - Livro III(pp. 125-132). Campinas: FE/UNICAMP.

Pellenz, D. (2015). Astronomia no ensino de Ciências: uma proposta potencialmente significativa. (Dissertação de Mestrado, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul).

Penã, B. M; & Quilez, M. J. G. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135. https://doi.org/10.1080/09500690110038611.

Plummer, J. D.(2008). Early Elementary Students’ Development of Astronomy Concepts in the Planetarium. Jornal of Research In Science Teaching, 46, 192-209. https://doi.org/10.1002/tea.20280.

Puzzo, D. (2005). Um estudo das concepções alternativas presentes em professores de Ciências de 5ª série do ensino fundamental sobre fases da Lua e eclipses (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina, Londrina).

Sarmento, M. J. (2011). Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In: A. J. MartinsFilho; & P. D.Prado(Org.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância (pp. 27-60). Campinas: Autores Associados.

Seniciato, T., & Cavassan, O. (2009). O ensino de ecologia e a experiência estética no ambiente natural: considerações preliminares. Ciência & Educação, 15(2), 393-412. https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000200010.

Simon, P. C. S. G. (2016). Ensino de astronomia para os anos iniciais: uma proposta a partir da observação da lua (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos).

Stahly, L. L., Krockover, G. H., & Shepardson, D. P. (1999). Third grade students’ ideas about the Lunar Phases. Journal of Research in Science Teaching, 36(2), 159-177. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<159

Subramaniam, K., & Padalkar, S. (2009). Visualisation and reasoning in explaining the phases of the Moon. International Journal of Science Education, 31(3), 395-417. https://doi.org/10.1080/09500690802595805

Published

2021-07-26

Issue

Section

RESEARCH REPORTS