MOTIVATION TO STUDY PHYSICS
A MOTIVAÇÃO PARA OS ESTUDOS DE FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172021230119%20Keywords:
Motivação, Ensino, FísicaAbstract
Facing the challenge presented by discussions with counterparts about pedagogic laboratory, this article argues about the motivation to study physics. This discussion was first raised by the meaning of “motivating students” in the undergraduate course of Physics and lead to following question: to what extent should motivation be something that the students already have with themselves and to what extent should motivation be developed during the undergraduate course of Physics? Considering this question, the purpose of this article is to discuss the nature of human motivation as a contribution for teaching activities. The theoretical basis of this discussions lay on studies on human activities especially defending the idea that motivation for scientific knowledge should be developed from very early school levels. In this sense, this article scientifically contributes with a discussion on the motivation to study physics.
References
Brown, A. L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: Weinert, F. E. & Kluwe, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding (pp. 65-116). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Costa, W.L., & Zompero, A. F. (2017). A iniciação científica no Brasil e sua propagação no Ensino Médio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática-REnCiMa, v.8, n.1, p.14-25. https://doi.org/10.26843/rencima.v8i1
» https://doi.org/10.26843/rencima.v8i1
Dias, D.C., & Marchi, R.C. (2012). Tribos na sala de aula: um estudo sobre “culturas juvenis” na escola. IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul-IX ANPED SUL, Universidade de Caxias do Sul,29 de julho a 01 de agosto de 2012.
El’Konin, D.B(2012). Enfrentando o problema dos estágios no desenvolvimento mental das crianças. Educar em Revista, Curitiba, 43, 149-172. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100011.
» https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100011
Engeström, Y. (1999). Activity Theory and individual and social transformation. In: Engeström, Y., Miettinen, R., & Punamäki, R. L. (ed.). Perspectives on Activity Theory Cambridge University Press, p. 19-38. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.003
» https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.003
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: an activity theoretical approach to developmental research. Helsinki: ed. Orienta-konsulti.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. São Paulo: ed. Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido17. Rio de Janeiro: ed. Paz e Terra.
Gehlen, S., & Mattos, C. (2009). Freire e Leontiev: contribuições para o ensino de ciências. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra. VIIICongreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, 438-441. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/293494
» https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/293494
Leontiev, A. N. (1984). Actividad, Conciencia y Personalidad Ciudad de México: ed. Catargo.
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo São Paulo: ed. Morais.
Mortimer. E. F. (1995). Conceptual change or conceptual profile change? Science & Education, Holanda, 4, 267-285. https://doi.org/10.1007/BF00486624.
» https://doi.org/10.1007/BF00486624
Penrod, J., & Hupcey, J. E. (2005). Enhancing methodological clarity: Principle-based concept analysis. Joumai of Advanced Nursing, 50(4), 403-409. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03405.x
» https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03405.x
Rodrigues, A.M., & Mattos, C. R. (2007). Reflexões sobre a noção de significado em contexto. Indivista, Boletín de Estudios e Investigatión, 7(1), 323-331.
Silva, L.M., & Barbosa, R. F. (2019). Aspectos sociais na escolha pela licenciatura em física: uma análise em universidades do Rio Grande do Sul. Revista Ensaio, Belo Horizonte, 21, 1-16. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172019210112.
» https://doi.org/10.1590/1983-21172019210112
Silva, R.M., Gehlen, S.T., & Mattos, C.R. (2017). A Abordagem Temática Freireana sob o olhar da Teoria da Atividade. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - XI ENPEC, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-SC, 3 a 6 de julho de2017.