ARGUMENTAÇÃO E A CONSTRUÇÃO DE OPORTUNIDADES DE APRENDIZAGEM EM AULAS DE CIÊNCIAS
ARGUMENTATION AND LEARNING OPPORTUNITIES CONSTRUCTION IN SCIENCE CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s09%20Keywords:
Argumentação; Pragma-dialética; Etnografia em educação; Aprendizagem de ciências.Abstract
Nesse artigo, analisamos eventos envolvendo argumentação não planejada em aulas de ciências de uma turma de Educação de Jovens e Adultos (EJA). Investigamos qual era a diversidade de práticas argumentativas e quais eram as oportunidades de aprendizagem geradas no contexto de eventos envolvendo argumentação. As principais fontes de dados foram vídeos das aulas de ciências e notas de campo. Nossas análises foram desenvolvidas com base em adaptação da teoria da argumentação pragma-dialética e da etnografia em educação. As formas de argumentar são diversas, em relação a como: i) emergem vários desacordos para resolver um desacordo inicial; e ii) os participantes sustentam pontos de vista. Há indícios de que, nesses eventos, há articulação entre participação na argumentação e oportunidades de aprendizagem de práticas científicas, conhecimentos conceituais e sobre ciências. Os resultados têm implicações para o ensino e a aprendizagem de ciências e para o desenvolvimento de metodologias de estudo da argumentação.
In this study, we analyze classroom events involving argumentation that was not planned. The study took place in science lessons in a Youth and Adult's Education class. We investigated what was the diversity of argumentative practices in this classroom and what learning opportunities were created in the context of argumentative events in this classroom. The main sources of data were video records of the lessons, and field notes. Our analysis were developed based on argumentation theory Pragma-Dialects' aspects adaptations, and of ethnography in education. The ways of arguing in this classroom are diverse in relation to: i) how disagreements emerge to solve an initial disagreement; and, ii) how participants support points of view. There is evidence that, in these events, participating in argumentation is intertwined with learning concepts, scientific practices, and about science. The results have implications for science teaching and learning, as well as to the development of methodologies for studying argumentation.
References
BAKER, M. Argumentative interactions and the social construction of knowledge. In: MIRZA, N. M.; PERRET-CLERMONT, A. N. Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices. New York: Springer, 2009. p. 127-144. [ Links ]
BERLAND, L.K.; REISER, B. Classroom Communities' adaptations of the practice of scientific argumentation. Science Education, Malden, v. 95, n. 2p. 191-216, 2011. [ Links ]
BILLIG, M. The art of witcraft. In: BILLIG, M. Arguing and thinking: A rhetorical approach to social psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, Chapter5, p. 82-117. [ Links ]
BRICKER, L. A.; BELL, P. Conceptualizations of Argumentation from Science Studies and the Learning Sciences and their Implications for the Practices of Science Education. Science Education, Malden, v. 2, n. 3, p. 473-498, 2008. [ Links ]
CAMERON, D. Working with Spoken Discourse. London: SAGE Publications, 2001. [ Links ]
CANDELA, A. A construção discursiva de contextos argumentativos no ensino de ciências. In: Coll, C.; Edwards, D. (Eds.) Ensino, aprendizagem e discurso em sala de aula: Aproximações ao estudo do discurso educacional. São Paulo: Artmed, p. 143-169, 1998. [ Links ]
CAPECCHI, M. C. V. M.; CARVALHO, A. M. P.; SILVA, D. Relações entre o discurso do professor e a argumentação dos alunos em uma aula de física. ENSAIO: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 189-208, 2002. [ Links ]
CHIARO, S. de; LEITÃO, S. O papel do professor na construção discursiva da argumentação em sala de aula. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 350-357, 2005. [ Links ]
DIXON, C.; GREEN, J. Studying the discursive Construction of Texts in Classrooms Through Interational Ethnogrphy. In: BEACH, R.; GREEN, J.; KAMIL, M.; SHANAHAN, T. Multidisciplinary Perspectives on Literacy Research. Santa Barbara: Hampten Press Cresskill, 2005, Chapter14, p. 349-390. [ Links ]
DRIVER, R; ASOKO, H.; LEACH, J.; MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Construindo o conhecimento científico em sala de aula. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 9, Maio, 1999. p. 31-40. [ Links ]
DUSCHL, R. Science Education in Three-Part Harmony: Balancing Conceptual, Epistemic, and Social Learning Goals. Review of research in Education, Washington, v. 32, n. 1, p. 268-291, 2008. [ Links ]
ERDURAN, S. Methodological Foundations in the Study of Argumentation in Science Classrooms. In: JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; ERDURAN, S. Argumentation in Science Education: perspectives from classroom-based research. Springer, 2007. Chapter 3, p. 47-70. [ Links ]
GREEN, J.; DIXON, C.; ZAHARLICK, A. A etnografia como uma lógica de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 42, p. 13-79, 2005. [ Links ]
IBRAIM, S. de S.; MENDONÇA, P. C. C.; JUSTI, R. Contribuições dos Esquemas Argumentativos de Walton para análise de argumentos no contexto do Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 159-185, 2013. [ Links ]
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P.; ERDURAN, S. Argumentation in Science Education: An Overview. In:; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. ERDURAN, S.Argumentation in Science Education: perspectives from classroom-based research. Springer, 2007, Chapter 1, p. 3-25. [ Links ]
KELLY, G. J. Discourse, description, and science education. In: YERRICK, R.; ROTH, W. M. (eds). Establishing Scientific Classroom Discourse Communities: Multiple Voices of Research on Teaching and Learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2005. p. 79-108. [ Links ]
KUNH, D. The Skils of Argument. New York: Cambridge University Press, 1991. [ Links ]
LEITÃO, S. The potential of argument in knowledge building. Human Development, Berkeley, v. 43, p 332-360, 2000. [ Links ]
MCDONALD, S. P.; KELLY, G. J. Beyond Argumentation: Sense-Making Discourse in the Science Classroom. In: KHINE, M. S. (ed) Perspectives on Scientific Argumentation: Theory, Practice and Research. Springer, London, 2012. Chapter 13, p. 265-281. [ Links ]
MCNEILL, K. Elementary Students' Views of Explanation, Argumentation, and Evidence, and Their Abilities to Construct Arguments Over the School Year, Journal of Research in Science Teaching, Hoboken, v. 48, n.7, 2011, p. 793-823. 2011 [ Links ]
MCNEILL, K. L.; PIMENTEL, D. S. Scientific discourse in three urban classrooms: The role of the teacher in engaging high school students in argumentation. Science Education, Malden, v. 94, n. 2, p. 203-229, 2010.[Links]
OLSON, D.R. From Utterance to Text: The Bias of Language in Speech and Writing. Harvard Educational Review, Boston, v. 47, n. 3, p. 257-281 1977 [ Links ]
OZDEM Y., ERTEPINAR, H., CAKIROGLU, J.; ERDURAN, S. The Nature of Pre-service Science Teachers' Argumentation in Inquiry-oriented Laboratory Context. International Journal of Science Education, Londres, v. 35, n. 15, 2013, p. 2559-2586. [ Links ]
REX, L.A. Introduction. In: REX, L.A. (ed.) Discourse of opportunity: How talk in learning situations creates and constrains. Cresskill: Hampton Press Inc., p. 1-35, 2006. [ Links ]
RYU, S.; SANDOVAL, W. A. Improvements to Elementary Children's Epistemic Understanding from sustained Argumentation. Science Education, Malden, v. 86, n. 3, p. 488-526, 2012. [ Links ]
SANDOVAL, W. A.; REISER, B. J. Explanation-driven inquiry: Integrating conceptual and epistemic scaffolds for scientific inquiry. Science Education, Malden, v. 88, n. 3, p. 345-372, 2004. [ Links ]
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Uma análise de referenciais teóricos sobre a Estrutura do argumento para estudos de Argumentação no ensino de ciências. ENSAIO: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 243-262, set-dez 2011. [ Links ]
SCHWARZ, B. B. Argumentation and Learning. In: MIRZA, N. M.; CLERMONT, A. N. P (Eds.). Argumentation and Education: Theoretical Foundations and Practices. London, Springer, 2009. p. 91-126. [ Links ]
SCRIBNER, S.; COLE, M. The psychology of literacy. Cambridge: Harvard University Press, 1981. [ Links ]
SIMÕES, A. M; EITERER, C. L. A didática na EJA: contribuições da epistemologia de Gastón Bachelard. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. (Org). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos São Paulo: Autêntica Editora, 2007, parte IV, p. 169-184. [ Links ]
SOUTO, A. P. S. Situações argumentativas no ensino de Ciências da Natureza: Um estudo de práticas de um professor em formação inicial em uma sala de aula de Educação de Jovens e Adultos. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010. [ Links ]
SPRADLEY, J. Participant observation. New York: Holt, Rinehart; Winston, 1980. [ Links ]
STREET, B. V. Literacy in theory and practice., Cambridge: Cambridge University Press 1984. [ Links ]
TOULMIN, S. E. Os usos do argumento. Trad. Reinaldo Guarany. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. [ Links ]
VAN EEMEREN, F. H. et al. Fundamentals of argumentation theory: A handbook of historical backgrounds and contemporary developments. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1996. [ Links ]
VAN EEMEREN, F. H.; GROOTENDORST., R.; HENKEMANS, A. F. S. Argumentation: Analysis, Evaluation, Presentation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002. [ Links ]
ZEMBAL-SAUL, C. Learning to teach elementary school science as argument. Science Education, Malden, v. 93, p. 687-719, 2008. [ Links ]
ZEMBAL-SAUL, C.; MCNEIL, K.L.; HERSHBERGER, K. What's your evidence? Engaging K-5 students in constructing explanations in science. Upper Saddle River: Pearson, 2013. [ Links ]
ZEMBAL-SAUL, C.; MUNFORD, D.; CRAWFORD, B; FRIEDRICHSEN, P.; LAND, S. Scaffolding pre-service science teachers' evidence-based arguments during an investigation of natural selection. Research in Science Education, London, v. 32, p. 437-463, 2002. [ Links ]