Motherhood: conflicts between the biological and the social dimensions
MATERNIDADE: CONFLITOS ENTRE AS DIMENSÕES BIOLÓGICA E SOCIAL – O QUE DIZ A PRODUÇÃO ACADÊMICA BRASILEIRA?
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240163Keywords:
biologia, ciências biológicas, ensino de biologia, maternidade, determinismo biológicoAbstract
This bibliographical review presents a set of research about motherhood concerning as a constructed social practice, the deterministic discourse of biology, and how emerges in the training of biologists and teachers. About the methodological approach, the papers were risen from CAPES Portal in searches directed by descriptors previously defined. A set of 23 papers were found and the analysis of them resulted in 3 thematic categories: 1. What is a mother?; 2. Breast-feeding; 3. What is a woman? - the biological discourse on stage. The results demonstrate the scarce discussion on specific topics. In general terms, discourses that speak directly about biological characteristics in women corroborate with the social place intended for them, over time, gave way to other sexist discourses, however, masking under scientific neutrality. Within the production of scientific knowledge, it is evident the purpose to justify stereotypes in female and male bodies ways and, consequently, inequalities.
References
Alzuguir, F. V., & Nucci, M. F. (2015). Maternidade mamífera? Concepções sobre natureza e ciência em uma rede social de mães. Mediações - Revista de Ciências Sociais, 20(1), 217. https://doi.org/10.5433/2176-6665.2015v20n1p217
» https://doi.org/10.5433/2176-6665.2015v20n1p217
Bardin, L. (1977). L’analyse de contenu 1re édition. Presses Universitaires de France.
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo Tradução: L.A. Reto, A. Pinheiro. São Paulo: Edições 70.
Cadoná, E., & Strey, M. N. (2014). A produção da maternidade nos discursos de incentivo à amamentação. Revista Estudos Feministas, 22(2), 477-499. https://doi.org/10.1590/s0104-026x2014000200005
» https://doi.org/10.1590/s0104-026x2014000200005
Citeli, M. T. (2001). Fazendo diferenças: teorias sobre gênero, corpo e comportamento. Revista Estudos Feministas, 9(1), 131-145. https://doi.org/10.1590/s0104-026x2001000100007
» https://doi.org/10.1590/s0104-026x2001000100007
Collier de Mendonça, M. (2021). Maternidade e maternagem: os assuntos pendentes do feminismo. Revista Ártemis, 31(1). https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2021v31n1.54296
» https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2021v31n1.54296
Dantes, M. A. M. (2002). Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher. Cadernos Pagu, 19, 319-322. https://doi.org/10.1590/s0104-83332002000200013
» https://doi.org/10.1590/s0104-83332002000200013
Dinis, N. F. (2013). Revisitando o binômio sexo-gênero. Revista Ártemis, 15(1). RetrievedSeptember 30, 2022, from: RetrievedSeptember 30, 2022, from: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/16643
» https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/16643
Duarte, L. F. D. (2018). Ciências Humanas e Neurociências: Um Confronto Crítico a Partir de um Contexto Educacional. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 33(97). https://doi.org/10.1590/339702/2018
» https://doi.org/10.1590/339702/2018
Eulálio, M.C., Brito, S.M.O., Dutra, R.K.D., & Lira, A.A.D. (2012). Representação social da amamentação: Estudo entre gestantes. Motricidade, 8(2),134-141. ISSN: 1646-107X. RetrievedSeptember 30, 2022, from: RetrievedSeptember 30, 2022, from:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273023568016
» https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273023568016
Faleiros, F. T. V., Trezza, E. M. C., & Carandina, L. (2006). Aleitamento materno: fatores de influência na sua decisão e duração. Revista de Nutrição, 19(5), 623-630. https://doi.org/10.1590/s1415-52732006000500010
» https://doi.org/10.1590/s1415-52732006000500010
Ferraro, J. L. (2021). Toda a Biologia é queer: subjetivação e diversidade. Locus: Revista De História, 26(1), 172-188. https://doi.org/10.34019/2594-8296.2020.v26.29804 (Original work published 18º de abril de 2020)
» https://doi.org/10.34019/2594-8296.2020.v26.29804
Ferreira, M., Loguecio R.Q. (2014). A Análise de Conteúdo como estratégia de pesquisa interpretativa em Educação em Ciências. Revelli - Revista de Educação, Linguagem e Literatura, v. 6., n. 2, outubro, 33-49.
Foucault, M. (2003). Sobre a história da sexualidade. From Microfísica do poder (p243-247). Editora Graal.
Freire de Oliveira-Cruz, M., Dos Santos Freitas, M. J., & Severo, I. (2021). “Mãe é mãe, né pai?”: maternidade, trabalho e desigualdade em debate no Facebook. Revista Ártemis, 31(1). https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2021v31n1.60139
» https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2021v31n1.60139
Giffin, K. M. (1991). Nosso corpo nos pertence: a dialética do biológico e do social. Cadernos de Saúde Pública, 7(2), 190-200. https://doi.org/10.1590/s0102-311x1991000200005
» https://doi.org/10.1590/s0102-311x1991000200005
Lima, F. O., Alonço, M., Ritter, O. M. S. (2021) A análise de conteúdo como metodologia nos periódicos Qualis-Capes A1 no Ensino de Ciências. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, e43110313378. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13378
» https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13378
Marcello, F. de A. (2005). Enunciar-se, organizar-se, controlar-se: modos de subjetivação feminina no dispositivo da maternidade. Revista Brasileira de Educação, 29, 139-151. https://doi.org/10.1590/s1413-24782005000200011
» https://doi.org/10.1590/s1413-24782005000200011
Matias, A. G. T., Barone, M. A., & Rodrigues, A. (2021). Fazendo ruir o dispositivo da Maternidade e (re)inventando maternagens possíveis: Narrativas infames e potentes! Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, 18(1), 1-18. https://doi.org/10.5007/1807-1384.2021.e76033
» https://doi.org/10.5007/1807-1384.2021.e76033
Moreira, Lisandra & Nardi, Henrique. (2009). Are Mothers all Alike? Statements producing Contemporary Motherhoods. Revista Estudos Feministas 17. 569-594. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2009000200015
» https://doi.org/10.1590/S0104-026X2009000200015
Nucci, M. F. (2018). Crítica feminista à ciência: das “feministas biólogas” ao caso das “neurofeministas”. Revista Estudos Feministas, 26(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584.2018v26n141089
» https://doi.org/10.1590/1806-9584.2018v26n141089
Oliveira, A. V. de, & Noronha, J. (2016). Afinal, o que é “mulher”? E quem foi que disse? / What is a “woman” after all? And who said so? Revista Direito e Práxis, 7(15). https://doi.org/10.12957/dep.2016.25169
» https://doi.org/10.12957/dep.2016.25169
O’Reilly, A. (2016). Matricentric Feminism Canada: Demeter Press, 262 p.
Ramos, C. M., & Lencastre, M. P. A. (2014). O feminino e o masculino na etologia, sociobiologia e psicologia evolutiva: Revisão de alguns conceitos. Psicologia, 27(2), 33. https://doi.org/10.17575/rpsicol.v27i2.421
» https://doi.org/10.17575/rpsicol.v27i2.421
Rios, M. G., & Gomes, I. C. (2009). Casamento contemporâneo: revisão de literatura acerca da opção por não ter filhos. Estudos de Psicologia (Campinas), 26(2), 215-225. https://doi.org/10.1590/s0103-166x2009000200009
» https://doi.org/10.1590/s0103-166x2009000200009
Rohden, F. (2001). Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher Editora Fiocruz. https://doi.org/10.1590/S0104-83332002000200013
» https://doi.org/10.1590/S0104-83332002000200013
Santos Monteiro, J. C., Spanó Nakano, A. M., & Azevedo Gomes, F. (2011). O aleitamento materno enquanto uma prática construída: Reflexões acerca da evolução histórica da amamentação e desmame precoce no Brasil. Investigación y Educación en Enfermería, 29(2), 315-321. RetrievedSeptember 30, 2022, from RetrievedSeptember 30, 2022, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072011000200016&lng=en&tlng=pt
» http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072011000200016&lng=en&tlng=pt
Souza, A. L. de F. (2018). Maternidade, culpa e ruminação em tempos digitais. Revista Ártemis, 25(1), 89-112. https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2018v25n1.37640
» https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2018v25n1.37640
Souza, L. C., & Dinis, N. F. (2010). Discursos sobre homossexualidade e gênero na formação docente em biologia. Pro-Posições, 21(3), 119-134. https://doi.org/10.1590/s0103-73072010000300008