BLURRING BETWEEN FICTION AND SCIENTIFIC KNOWLEDGE IN SCIENCE FICTION FILMS IN SCIENCE EDUCATION
TURVAMENTO ENTRE FICÇÃO E CONHECIMENTO CIENTÍFICO EM FILMES DE FICÇÃO CIENTÍFICA NO ENSINO DE CIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.1590/Keywords:
movies, science fiction, readdressingAbstract
In the literature, we find papers that enhance the possibility of science fiction films influence public's understanding of science, blurring the boundaries between scientific knowledge and fiction. In this essay, we propose to debate the blurring process as being composed of a combination of elements, ranging from filmic textual aspects and the cinematographic device, passing through the mediation and reception of media, namely: the attributes of the cinematographic image; the use of the language of science; the characteristics of science fiction narratives, especially the novum and the sense of the wonder; the readdressing of science fiction films and the subjectivity of audience reception. Such an understanding gives us a theoretical tool that, basing on a holistic approach of reception studies, allows for greater nuances in mapping the potentialities and limitations of science fiction films in teaching Natural Sciences.
References
BARNETT, M. et al. The Impact of Science Fiction Film on Student Understanding of Science. Journal of Science Education and Technology, v. 15, n. 2, p. 179-191, 25 set. 2006.
CSICSERY-RONAY JR., I. The Seven Beauties of Science Fiction. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press, 2011.
ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. Em: Nunca fomos humanos nos rastros do sujeito. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2001.
GOMES-MALUF, M. C.; SOUZA, A. R. DE. A ficção científica e o ensino de ciências: o imaginário como formador do real e do racional. Ciência & Educação(Bauru), v. 14, n. 2, p. 271-282, 2008.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro, RJ: Apicuri, 2016.
HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2018.
IMDBPRO. Top Lifetime Grosses. Box Office Mojo IMDbPro, 24 fev. 2024. Disponível em: <https://www.boxofficemojo.com/chart/top_lifetime_gross/?area=XWW>
» https://www.boxofficemojo.com/chart/top_lifetime_gross/?area=XWW
JOHNSTON, K. M. Science Fiction Film - A Critical Introduction. [s.l.] Berg, 2011.
KIRBY, D. A. Science Consultants, Fictional Films and Scientific Practice. Social Studies of Science, v. 33, n. 2, p. 231-268, 2003.
KIRBY, D. A. Lab coats in Hollywood: science, scientists, and cinema. [s.l.] The MIT Press, 2010.
MACHADO, A. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo, SP: Brasiliense, 1984.
MARTÍN-BARBERO, J. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. Em: SOUZA (Ed.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 39-68.
MCCLEAN, S. T. Digital storytelling: the narrative power of visual effects in film. Cambridge, Mass: MIT Press, 2007.
MORLEY, D. Interpretar televisión: la audiencia de Nationwide. Em: Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Aires: Amorrortu, 1996.
NOWOTNY, H. SCIENCE AND SOCIETY: High- and Low-Cost Realities for Science and Society. Science, v. 308, n. 5725, p. 1117-1118, 20 maio 2005.
PARRINDER, P. Revisiting Suvin’s Poetics of Science Fiction. Em: PARRINDER, P. (Ed.). Learning from other worlds: estrangement, cognition and the politics of science fiction and utopia. Liverpool science fiction texts and studies. Liverpool: Liverpool Univ. Press, 2000.
PAULINO, A. G.; PIMENTA, A. V.; DINIS, N. F. Educação, Cinema e Estudos Culturais (Education, Cinema and Cultural Studies). Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 2, p. 388, 10 maio 2019.
PIASSI, L. P. A ficção científica e o estranhamento cognitivo no ensino de ciências: estudos críticos e propostas de sala de aula. Ciência & Educação(Bauru), v. 19, n. 1, p. 151-168, 2013.
PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de “encontrar erros em filmes”. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-540, dez. 2009.
PRINCE, S. True Lies: Perceptual Realism, Digital Images, and Film Theory. Film Quarterly, v. 49, n. 3, p. 27-37, 1996.
REIS FILHO, L.; ITO, T. C.; SUPPIA, A. Cinema de ficção científica e efeitos especiais: v. 13, n. 12, p. 16, 2011.
REZENDE FILHO, L. A. C. DE et al. Convergência entre endereçamento e reendereçamento de vídeos na prática de uma professora de ensino superior de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 624-636, 2019.
REZENDE, L. A. Trajetória de pesquisa sobre cinema e educação por meio do conceito de endereçamento. Em: LEITE, C.; OMELCZUK, F.; REZENDE, L. A. (Eds.). Cinema-Educação: políticas e poéticas. [s.l: s.n.]. p. 375-396. 2021
ROBU, C. Uma chave para a ficção científica: Revisitando o senso do maravilhoso. Em: SUPPIA (Ed.). Cartografias para a ficção científica mundial: cinema e literatura. São Paulo: Alameda, 2015. p. 319.
SANTOS, G. A. L. C. DOS; REZENDE FILHO, L. A. C. DE. A produção de sentidos dos estudantes por meio do reendereçamento de um audiovisual por uma professora de química. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 11, n. 3, p. 5-19, dez. 2021.
SANTOS, G. A. L. C. DOS; REZENDE FILHO, L. A. C. DE. Potencialidades da ação docente com o uso de audiovisuais no ensino de química. ETD - Educação Temática Digital, v. 24, n. 2, p. 504-521, 23 maio 2022.
SUPPIA, A. O realismo da especulação. ComCiência [online], n. 160, jul. 2014.
SUPPIA, A. L. P. DE O. Realismo e cinema de ficção científica: equilíbrio delicado. Limina, v. 3, n. 1, p. 1-15, 2009.
TURNER, G. Film as Social Practice. Third Edition ed. New York and London: Routledge, 1999.
XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 3a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
XAVIER, I. A opacidade e a transparência no cinema, 2018. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=ZLVF94mZZnI >. Acesso em:18 set. 2022
» https://www.youtube.com/watch?v=ZLVF94mZZnI
YOW, D. M. Teaching Introductory Weather and Climate Using Popular Movies. Journal of Geoscience Education, v. 62, n. 1, p. 118-125, 26 fev. 2014.