The presence and treatment of human evolution in the PCN and BCNN of elementary education: a comparative analysis

A presença e o tratamento da evolução humana nos PCN e na BNCC do ensino fundamental: uma análise comparativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240184

Keywords:

Currículo, Diretrizes, Educação Básica

Abstract

The aim of this research is to analyze the presence and treatment of human evolution in three national elementary school curriculum standards: the PCN (1997; 1998) and the BNCC (2017). The research has a documentary nature, using Bardin's content analysis techniques. The units of analysis selected for the examination of human evolution were restricted to the area of knowledge of the Natural Sciences, being frequented and categorized according to their manifest and latent content. The data found reveals a scarcity of knowledge regarding human evolution in these documents and a comprehensive and superficial approach to this topic based on the most general aspects of evolution, without specifying content aimed at hominins. The study suggests that teachers go beyond the formal curricular parameters of this content by working with scientific articles and texts that enable students to gain a more refined understanding of the processes of evolution, including the study of human groups.

Author Biography

  • William Rossani dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

    Doutorando no programa de pó-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Ensino e História de Ciências da Terra, na linha História e Filosofia das Ciências Naturais, pelo Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas. Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos. tualmente é graduando no curso de Ciências Biológicas (UFSCar). Integra o Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE) da UFSCar, e o grupo de pesquisa Interdisciplinaridade e Ciência do Sistema Terra como Eixos para o Ensino Básico da UNICAMP. integra o projeto interinstitucional Estado da Arte da Pesquisa em Educação em Ciências no Brasil um estudo de teses e dissertações (1972-2021) (Projeto EAEC), vinculado ao Grupo de Pesquisa Formar-Ciências da Faculdade de Educação da UNICAMP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em estudos sobre: Ensino de Ciências, Ensino de Evolução Biológica, Relação entre Ciência e Religião, Alfabetização Científica e História e Filosofia da Ciência.

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Published

2024-11-06