Latin American Research in Chemical Education

Pedagogical Changes in the Pandemic

Authors

  • Maria do Carmo Galiazzi Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Ana Laura Salcedo de Medeiros Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Robson Simplicio de Sousa UFPR
  • Jeíza Teles UESC
  • Andrei Steveen Moreno Rodríguez Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.1590/

Keywords:

Mapping; Professional Development; Chemical Education.

Abstract

A mapping of scientific productions of the Latin American (Spanish-speaking) research community in Chemical Education is presented. Little interaction was found between Latin American researchers of different nationalities, especially between Brazilian researchers and Spanish-speaking Latin American researchers. The articles were classified into eight thematic axes. In this work we present the analysis of one of the axes, which grouped the texts on the teaching of Chemistry during the pandemic. The analysis methodology was phenomenological-hermeneutic. Teachers' concern about teaching, learning and assessment during the pandemic was expressive. Some texts lead to a necessary discussion about the Chemistry curriculum that has been propagated from a set of pre-established concepts, with little attention to the socio-environmental conditions of the students.

Author Biographies

  • Maria do Carmo Galiazzi, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUC/RS). Retired Full Professor at the Federal University of Rio Grande (FURG), Rio Grande, RS, Brazil.

  • Ana Laura Salcedo de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    PhD in Science Education, retired professor at the Federal University of Rio Grande - FURG

  • Robson Simplicio de Sousa, UFPR

    PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande (FURG). Adjunct Professor at the Department of Social Sciences and Humanities at the Federal University of Paraná (UFPR) - Palotina Sector, Palotina, PR, Brazil

  • Jeíza Teles, UESC

    Student of the Bachelor's Degree in Chemistry at the State University of Santa Cruz

  • Andrei Steveen Moreno Rodríguez, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    PhD in Science Education from the Science Education Program at the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS, professor at the Federal University of Paraíba - UFPB

References

ACUÑA, M. G.; MEDINA, G. E. Enseñar y aprender en tiempos de pandemia. El reflejo en el espejo del primer mundo. Educación en la Química, v. 26, n. 02, p. 327-332, 2020.

ASENCIO, E. C. Un acercamiento a la formación de docentes de ciencias en latinoamérica. Experiencias en el contexto cubano. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, v. 10, n. extra, p. 797–806, 2013.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação - Uma introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

CACCIANI, S. et al. Resistir, (re)exitir e (re)inventar II: pedagogias decoloniasem diálogo com o Sul Global. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022

CLARKE, D.; HOLLINWORTH, H. Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, volume 18, p. 947–967, 2002.

CHASSOT, A. Para que(m) é útil o ensino? Alternativas para um ensino (de Química) mais crítico. Canoas: Ed. Ulbra, 1995.

CORRÊA, T. A Escola e o Vírus: desafios deum olhar metamorfizado. Revista de Educção Pública, v. 32, p. 729-752, jan. /dez. 2023.

CORREA, T. H. Rede Latino Americana de Pesquisa em educação em Ciências. Disponível em: https://relapeq.wixsite.com/relapeq/untitled-c1se, acessado em 4 de julho de 2023.

CUENCA, R. Sobre justicia social y su relación con la educación en tiempos de desigualdad. Revista Internacional de Educación para la Justícia Social. vol. 1, n. 1, p. 79-93.

DIAZ-BARRIGA-ARCEO, F; BARRÓN-TIRADO, M. Currículo y pandemia: Tiempo de crisis y oportunidad de Innovación disrupción. Revista Electronica Educare, v. 24, Suplemento Especial, 2020, p. 1-5. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-s.3 acessado em 06 de novembro de 2023.

DÍAZ, M. L. Editorial. Revista V.I.T.R.I.O.L., v. 4, n. 4, p. 2, 2003.

DUTRA, D.; et al. Educação, Ambiente, Corpo e Decolonialidade. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2023.

ECHEITA, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una Oportunidad para Pensar en Cómo Hacer más Inclusivos Nuestros Sistemas Educativos?. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(1). Disponóvel em: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152. Acessado em 06 de novembro de 2023.

GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. O fenômeno da descrição na análise textual discursiva: a descrição fenomenológica como desencadeadora do metatexto. Vidya, v. 41, n. 1, p. 77-91, 2021.

GALIAZZI, M. C.; SOUSA, R. S. Análise Textual Discursiva: uma ampliação de horizontes. Ijuí : Editora UNIJUÍ, 2022.

GERHARDT, T; SILVEIRA, D. T (Org.). Métodos de Pesquisa. 1ª Ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

JUSTI, R.; DRIEL. J. The use of the Interconnected Model of Teacher Professional Growth for understanding the development of science teachers’ knowledge on models and modelling. Teaching and Teacher Education, Volume 22, Issue 4, May 2006, p. 437-450, 2006.

LINSINGEN, I. Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, v.1, Campinas – SP, 2007.

LORENZO, M. G. Asociación de Educadores en la Química de la República Argentina. Educación en la Química, v. 29, n. 1, p. ix, 2023.

MEJÍA, A. Educación Química, Editorial, vol. 32, n. 4, p. 1-5, oct-dic, 2021. https://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/80793 acessado em 05 de novembro de 2023.

MÓL, G. S. O Ensino da Química no ano Internacional da Química. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 1, n. 1, p. 20-35, ago./dez. 2011.

MÓL, G. S. Pesquisa qualitativa em ensino de química. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 495–513, 1 dez. 2017.

MONTEIRO, B. A.; et al. Decolonialidade4s na Educação em Ciências. São Bárbara Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora da Unijuí, 2016.

MORENO-RODRIGUEZ, A. S. Enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): Contribuições para a profissionalização Docente. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS – Rio Grande do Sul, 2018.

MORENO-RODRIGUEZ, A. S.; MASSENA, E. P. Cooperação latino-americana para a formação de professores de Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 22, 2020. https://doi.org/10.1590/21172020210143

PEDRUZZI, A.; et al. Análise Textual Discursiva: os movimentos da metodologia de pesquisa. Atos de Pesquisa em Educação, v. 10, n. 2, p. 584, 16 set. 2015. http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2015v10n2p584-604

PINHEIRO, B. C. Pedagogia Histórico-crítica: na formação de professores de Ciências. Curitiba: Appris, 2016. 208 p.

PINHEIRO, B. C.; ROSA, K. Descolozinando saberes.: a lei 10.639 no Ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2018.

PINHEIRO, B. C. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta, 2023.

QUINTANILLA, M. Equidad y calidad de la educación científica en América Latina: algunas reflexiones para un debate sobre los modelos de formación inicial y contínua de los profesores de ciencia. Santiago de Chile: Orealc, Unesco, 2004.

REYES-CÁRDENAS, F.; et al. Percepción de los alumnos de química sobre el cambio de modalidad educativa en la pandemia por COVID-19. Educación química, v. 32, n. 4, p. 127-141, 2021.

SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de Química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, p. 14–24, maio 2002. https://doi.org/10.1590/S0100- 40422002000800004

SOUSA, R. S. O texto na análise textual discursiva: uma leitura hermenêutica do “tempestade de luz”. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 8, n. 19, p. 641-660, 2020.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. Compreensões acerca da hermenêutica na análise textual discursiva: marcas teórico-metodológicas à investigação. Revista Contexto & Educação, v. 31, n. 100, p. 33-55, 2016.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. A categoria na análise textual discursiva: sobre método e sistema em direção à abertura interpretativa. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 514-538, 2017.

SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. C. O jogo da compreensão na análise textual discursiva em pesquisas na educação em ciências: revisitando quebra-cabeças e mosaicos. Ciência & Educação, v. 24, n. 3, p. 799-814, 2018.

TALANQUER, V. Lecciones de pandemia; aprendizajes, frustraciones e impertivos educacionales. Palestra professora em 13 de junho de 2020 no Ciclo de Seminários Internacionais Enseñar ciencias experimentales en tiempos de pandemia: nuevas realidades y mediaciones promovido pelo Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC) da Faculdad de Farmacia y Bioquímica da Universidad Nacional de Buenos AIres (UBA). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EP-a7j6PdC4. Acesso em 08 de novembro de 2023. nciatura em Química nas universidades latino-americanas.

Published

2025-09-18