EXCELÊNCIA, EVASÃO E EXPERIÊNCIAS DE INTEGRAÇÃO DOS ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO EM FÍSICA

EXCELLENCE, DROPOUT AND PHYSICS’ UNDERGRADUATE STUDENTS’ INTEGRATION EXPERIENCES

Authors

  • Paulo Lima Junior Universidade de Brasília (UNB) https://orcid.org/0000-0002-3382-8387
  • Vanessa Carvalho de Andrade Universidade de Brasília (UNB)
  • Jailton Correia Fraga Junior Universidade de Brasília (UNB) https://orcid.org/0000-0003-2439-7949
  • Júlia Amaral Silva Universidade de Brasília (UNB)
  • Felipe Martins Goulart Universidade de Brasília (UNB)
  • Israel Marinho Araújo Universidade de Brasília (UNB)

DOI:

https://doi.org/10.1590/21172020210140

Keywords:

Evasão; Excelência; Ensino Superior; Graduação em Física.

Abstract

It is not uncommon to link evasion to failure. In order to investigate this point of view, we have built a theoretical framework that, based on the sociology of education, allows us to understand the quest for excellence in undergraduate courses. We performed a statistical analysis of data collected from the Physics course at UniX and supplemented it with student testimonials. The analysis showed that socially vulnerable students are generally less successful in the course; however, among those who intend to leave, we find students with various degrees of success. When interviewed, students point out that faillure on disciplines contribute to the lack of social integration of peers and that the need to anticipate future content undermines their basic education. Finally, even though dropout has no statistically significant relationship to success in the course, quest for excellence structures students' experiences in a variety of ways that need to be understood with a critical eye.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCHER, L. et al. “Science capital”: A conceptual, methodological, and empirical argument for extending bourdieusian notions of capital beyond the arts. Journal of Research in Science Teaching, v. 52, n. 7, p. 922-948, 2015. [Links]

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990. [ Links ]

BARDIN, L. Análise do Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. [ Links ]

BOURDIEU, P. A distinção: critica social do julgamento. Porto Alegre: ZOUK, 2007a. [ Links ]

BOURDIEU, P.. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2007b. [ Links ]

BOURDIEU, P.. Homo academicus. Paris: Les Éditions de Minuit, 1984. [ Links ]

BOURDIEU, P. Os usos socias da ciência: Por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004. [ Links ]

BOURDIEU, P.. The logic of practice. Stanford: Stanford University Press, 1990. [ Links ]

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2009. [ Links ]

COSTA, A. F. DA; LOPES, J. T. Os estudantes e os seus trajectos no ensino superior: sucesso e insucesso, factores e processos, promoção de boas práticas. Porto: CIPES, 2008. [ Links ]

CRAWLEY, M. J. Statistics: an introduction using R. Hoboken: John Wiley & Sons, 2005. [ Links ]

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016. [ Links ]

EVANS, R. Self-Efficacy in Learning Science. In: GUNSTONE, R. (Org.). . Encyclopedia of Science Education. Dordrecht: Springer, 2015. . [ Links ]

GREENACRE, M. Correspondence analysis in practice. New York: Chapman & Hall, 2007. [ Links ]

KUSSUDA, S. R. Um estudo sobre evasão em um curso de graduação em Física: Discursos de ex-alunos e professores. 2017. 318 f. Universidade Estadual Paulista. [ Links ]

LAMARRA, N. R. Universidad y calidad en América Latina en perspectiva comparada: interrogantes y desafíos. Avaliação (Campinas), v. 17, n. 3, p. 661-688, 2012. [ Links ]

LIMA JUNIOR, P. et al. A integração dos estudantes de periferia no curso de Física: razões institucionais da evasão segundo a origem social. Ciência & Educação, v. 26, 2020. [ Links ]

LIMA JUNIOR, P. et al. Taxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, n. 102, p. 157-178, 2019. [ Links ]

LIMA JUNIOR, P.; OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 37-60, 2012. [ Links ]

LIMA JUNIOR, P.; OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Análise dos condicionantes sociais do sucesso acadêmico em cursos de graduação em física à luz da sociologia de Bourdieu. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 1, p. 113-129, 2013. [ Links ]

LIMA JUNIOR, P.; OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Razões para desistir: análise sociológica da evasão no curso de Física. Curitiba: Appris, 2018. [ Links ]

MASSI, L.; VILLANI, A. Um caso de contratendência: baixa evasão na licenciatura em química explicada pelas disposições e integrações. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 4, p. 975-992, 2015. [ Links ]

MELLO, B. A. Aumento na quantidade de alunos em disciplinas básicas: Como obter vantagens dessa realidade universitária. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 3503-1-3503-9, 2015. [ Links ]

NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica (vol. 1-4). São Paulo: Blucher, 2013. [ Links ]

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999. [ Links ]

ROCHA, M. L.; ROCHA, D. Produção de conhecimento, práticas mercantilistas e novos modos de subjetivação. Psicologia e Sociedade, v. 16, n. 1, p. 13-36, 2004. [ Links ]

SILVA JUNIOR, R. L. L. E et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007. [ Links ]

STREINER, D. L. Starting at the Beginning: An Introduction to Coefficient Alpha and Internal Consistency. Journal of Personality Assessment, v. 80, n. 1, p. 99-103, 2003. [ Links ]

TABER, K. S. The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, v. 48, n. 6, p. 1273-1296, 2018. [ Links ]

TEIXEIRA JUNIOR, P. R.; RIOS, M. P. G. Dez anos de SINAES: um mapeamento de teses e dissertações defendidas no período 2004 - 2014. Avaliação (Campinas), v. 22, n. 3, p. 793-816, 2017. [ Links ]

TINTO, V. Completing college: Rethinking institucional action. Chicago: Chicago University Press, 2012. [ Links ]

TINTO, V. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. 2. ed. Chicago: Chicago University Press , 1987. [ Links ]

WAINER, J.; MELGUIZO, T. Políticas de inclusão no ensino superior: avaliação do desempenho dos alunos baseado no Enade de 2012 a 2014. Educação e Pesquisa, n. ahead of print, p. 1-15, 2017. [ Links ]

XAVIER, A. M.; STEIL, L. J. Formação superior rizomática: flexibilidade curricular proposta pela UFABC. Educação e Pesquisa, v. 44, p. e171355, 2018 [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-30

Issue

Section

RESEARCH REPORTS