DES/FIANDO DIÁLOGOS SOBRE O CONCEITO DE CADEIA ALIMENTAR EM UMA AULA DE CIÊNCIAS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

SHREDDING DIALOGUES ON THE FOOD CHAIN CONCEPT IN A SCIENCE CLASS IN THE EARLY YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Sheila Alves de Almeida Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
  • Guilherme da Silva Lima Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
  • Bárbara Luiza Alves Pereira Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172019210119%20

Keywords:

dialogue, food chain, elementary school

Abstract

This work analyzes the strategies used by a teacher in teaching the concept of the food chain and the meanings and meanings built by the children in a science class in the early years of elementary school. Based on studies on language, we analyzed two distinct events that contemplate the verbal interactions about the concept of the food chain in a classroom. First, we present the presentation of the concept of the food chain by the teacher and how children produce meanings to words during the process of understanding the concept. In the second event we identified the presentation of other concepts related to the theme of the class and the difficulties that the understanding of the food chain model entails. Thus, starting from Bakhtinian presuppositions, the fundamental question present in this article is the discussion of the dialogical nature of the process of understanding the concept of the food chain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. A. A. Interações e práticas de letramento mediadas pela revista Ciência Hoje das Crianças em sala de aula. Tese- Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. [ Links ]

ALMEIDA, S.A.A; GIORDAN, M. A apropriação do gênero de divulgação científica pelas crianças: fragmentos de um percurso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p.773-797, 2016. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4495 [ Links ]

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. 2000. [ Links ]

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.[Links]

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.[Links]

CASTRO, D. R.; BEJARANO, N. R. R. Conhecimentos Prévios sobre Seres Vivos dos Estudantes das Séries Iniciais da Cooperativa de Ensino de Central - COOPEC- BA. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, vol. 6, núm. 1, 2013. http://dx.doi.org/10.3895/S1982-873X2013000100002 [ Links ]

DRIVER, R.; SQUIRES, A.; RUSHWORTH, P; & WOOD-ROBINSON, V. (1994). Nutrition. In: DRIVER R.; SQUIRES A.; RUSHWORTH, P; & WOOD-ROBINSON, V . (ed.). Making Sense of Secondary Science: Research into Children’s Ideas (pp.27-35). New York: Routledge. [ Links ]

FONTANA, R. A. C. A elaboração conceitual: a dinâmica das interlocuções na sala de aula. In: SMOLKA, A. L.; GÓES, M. C. (org.). A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotsky e a construção do conhecimento. Campinas, Papirus, 2000. [ Links ]

GALLEGOS, L; JEREZANO, M. E.; FLORES, F. Preconceptions and Relations Used by Children in the Construction of Food Chains. Journal of research in science teaching, v. 31, n. 3, p. 259-272, 1994. https://doi.org/10.1002/tea.3660310306 [ Links ]

GIORDAN, M.; SILVA NETO, A. B.; AIZAWA, A. Relações entre Gestos e Operações Epistêmicas Mediadas pela Representação Estrutural em Aulas de Química e suas Implicações para a Produção de Significados. Química nova na escola, v. 37, p. 82-94, 2015. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20150021 [Links]

GÓES, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: Uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, n. 50, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002 [ Links ]

HARTWEG, B.; BIFFI, D.; FUENTE, Y.; MALKOC, U.; PATTERSON, M. E.; PEARCE, E.; STEWART, M. A.; WEINBURGH, M. Peruvian Food Chain Jenga: Learning Ecosystems with an Interactive Model. School Science and Matematics, 117, 6, 2017. https://doi.org/10.1111/ssm.12230 [ Links ]

IBRAIM, S. S.; MENDONÇA, P. C. C.; JUSTI, R. S. Contribuições dos Esquemas Argumentativos de Walton para análise de argumentos no contexto do Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 1, p. 159-185, 2013. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4256 [ Links ]

LACREU, L. I. - Ecologia, Ecologismo e Abordagem Ecológica no Ensino das Ciências Naturais: Variações sobre um Tema. In: WEISSMANN, H. (org.) - Didática das Ciências Naturais - contribuições e reflexões. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1998. [ Links ]

LEAL, M. C.; GOUVÊA, G. Narrativa, mito, ciência e tecnologia: o ensino de ciências na escola e no museu. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 2, n. 1, p.5-33, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172000020103 [ Links ]

LIMA, M.E.C.C.; AGUIAR O. J.; CARO, M. A formação de conceitos científicos: reflexões a partir da produção de livros didáticos. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 855-871, 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000400006 [ Links ]

LIMA, G. S. O conceito de compreensão em Bakhtin e no Círculo: reflexões para pensar o processo educativo. Bakhtiniana: Revista de estudos do discurso, v. 14, n. 4, 2019no prelo. [ Links ]

LIMA, G. S.; GIORDAN, M. Características do discurso de divulgação científica: implicações da dialogia em uma interação assíncrona. Investigações em Ensino de Ciências, 22(2), 83-95. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p832017 [ Links ]

MEHAN, H. Learning lessons: social organization in the classroom. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press, 1979. [ Links ]

MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n. 3, 2002. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/562 [ Links ]

ODUM, E.P. Fundamentos da ecologia. Lisboa: Fundação Clouste Gulbenkian, 2004. [ Links ]

OLIVEIRA, V. L. B.; PAZ, A. M.; SILVA; I. A. M.; ALVES-FILHO, J. P. Cadeia alimentar: modelos e modelizações no ensino de ciências naturais. AtasIVEncontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciência (ENPEC), 2003. [ Links ]

PAZ, A. M.; ABEGG, I.; ALVES FILHO, J. P.; OLIVEIRA, V. L. B. Modelos e modelizações no ensino: um estudo da cadeia alimentar. Ensaio, v. 8, n.2, p. 133-146. 2006. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172006080205 [ Links ]

PEREIRA, B. C.; CARVALHO, F. A. As ilustrações sobre teias e cadeias alimentares como formadoras de conceitos ecológicos em livros didáticos de ensino fundamental. Atasdo IXEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências-IX ENPEC, Águas de Lindóia, SP, 2013. [ Links ]

PEREIRA, B. L. Recepção e uso de livro de apoio ao professor dos anos iniciais: um estudo de caso do livro “ Trilhas para Ensinar Ciências para Crianças” - Dissertação- Universidade Federal de Ouro Preto- Mestrado Profissional em Ensino de Ciências - MPEC, 2017. [ Links ]

SILVA, M. E.; MASKIEWISCZ, A. C. Understanding Causal Relationships in Food Webs Using “Data-Rich Problem”. The American Biology Teacher, 78(8), 635-641, 2016. http://dx.doi.org/10.1525/abt.2016.78.8.635 [ Links ]

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes , 1991.[Links]

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. [ Links ]

WEBB, P.; BOLTT, G. Food chain to food web: a natural progression? Journal of Biological Education, 24:3, 187-190, http://dx.doi.org/10.1080/00219266.1990.96551391990 [ Links ]

Published

2019-11-25

Issue

Section

RESEARCH REPORTS