ADEQUATE EVALUATION TO THE CURRICULUM? WHAT THEY SAY THE CONTENTS REQUESTED IN BIOLOGY NATIONAL EXAMS IN PORTUGAL AND BRAZIL

APPROPRIATE ASSESSMENT TO THE CURRICULUM? WHAT IS EXPRESSED BY THE CONTENTS REQUIRED IN THE NATIONAL EXAMS OF BIOLOGY IN PORTUGAL AND BRAZIL

Authors

  • Daisy da Silva Instituto Federal Catarinense (IFC) https://orcid.org/0000-0001-5481-1851
  • Piedade Vaz-Rebelo Universidade de Coimbra (UC)
  • Cristina Canhoto Universidade de Coimbra (UC)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210106

Keywords:

National Examination, Evaluation, Curriculum

Abstract

The National Examinations have a great impact on the lives of students, parents and teachers in the educational process and educational policies. Analyzing the correspondence between the guiding principles of the biology discipline curriculum and the National Exam in Portugal and the National High School Examination (ENEM) in Brazil was the objective of this research. To achieve the intended goal, a documentary empirical study was developed to analyze the Biology exams of the National Exam in Portugal and the National High School Examination (ENEM) in Brazil. As a result, there was a discrepancy between the Biology-Geology Discipline Programs in Portugal, as well as the PCN’s in Brazil and what is requested in the National Examinations of both countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, J. A. Accountability in education. In: IAE, IIEP, UNESCO. Paris, 2005. (Education Policy Series). Disponível em: http://www.unesco.org/iiep/ . Acesso em:nov. 2018. [ Links ]

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: Bases Legais. Brasília, DF, 2000. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/par/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211 . Acesso em: out. 2018. [ Links ]

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica PCN+ Ensino Médio: Orientações Curriculares Complementares aos Parâmetros Curriculares - Parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf Acesso em: out. 20198 [ Links ]

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, DF, 2006(volume 2). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf . Acesso em: nov. 2018. [ Links ]

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira(Inep). Guia de elaboração de itens. Brasília, DF, 2010. Disponível em:http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Attachments/562702/RESPOSTA_PEDIDO_guia_elaboracao_revisao_itens_2012.pdf . Acesso em: out. 2018 [ Links ]

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira(Inep). Relatório pedagógico: Enem 2011-2012. Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484421/Relat%C3%B3rio+Pedag%C3%B3gico+Enem+2011-2012/b29257e3-2a6c-44a3-992a-02130c379ba9?version=1.1 Acesso em: out. 2018 [ Links ]

CAMPOS, R. F. Fazer mais com menos - a gestão educacional na perspectiva da Cepal e da UNESCO In 28ªReunião Anual da ANPED. Caxambu, 2005. Disponível em: Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/28/inicio.htm . Acesso em:dez. 2017. [ Links ]

CÁRIA, N. P.; OLIVEIRA, S. M. da S. S. Avaliação em larga escala e a gestão da qualidade da educação. Revista de Ciências Humanas Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/viewFile/1477/1853 . Acesso em: out. 2017 2017 [ Links ]

GESSER, V.; DIBELLO, L. Educação para Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática e as Relações com a Política de Avaliação em Larga Escala na Educação Básica. Educação (UFSM), Santa Maria, p. 81-94, fev. 2016. ISSN 1984-6444. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/18173. Acesso em: ago. 2017 [ Links ]

IAVE I.P. Exames Finais Nacionais - Ensino Secundário, Relatório Nacional: 2010-2016. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, Instituto de Avaliação Educativa, I. P., pp. 86-98. Disponível em:http://www.iave.pt/images/FicheirosPDF/Docs_Avalia%C3%A7%C3%A3o_Alunos/Relat%C3%B3rios/Relat_ES_2010_2016_LV.PDF Acesso em: ago. 2018. [ Links ]

KLIEGER, A. Principals and teachers: Different perceptions of large-scale assessment. International Journal of Educational Research, v. 75, p. 134-145, 2016. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088303551500107X Acesso em: ago. 2018. [ Links ]

KORETZ, D. Test-based educational accountability: Research evidence and implications. Zeitschrift für Pädagogik, v. 54, n. 6, p. 777-790, 2008. Disponível em: https://www.pedocs.de/volltexte/2011/4376/pdf/ZfPaed_2008_6_Koretz_Testbased_educational_accountability_D_A.pdf Acesso em: ago. 2018. [ Links ]

KOLSTOE, S. D. Consensus projects: Teaching science for citizenship. International Journal of Science Education, v. 22, n. 6, p. 645-664, 2000. [ Links ]

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000. [ Links ]

LOONEY, J. Developing high-quality teachers: Teacher evaluation for improvement. European Journal of Education, v. 46, n. 4, p. 440-455, 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1465-3435.2011.01492.x Acesso em: ago. 2017. [ Links ]

MAGALHÃES, S. I. R.; TENREIRO-VIEIRA, C. Educação em Ciências para uma articulação Ciência, Tecnologia, Sociedade e Pensamento crítico: Um programa de formação de professores. Revista portuguesa de educação, v. 19, n. 2, p. 85-110, 2006. [ Links ]

MAIA, P. F.; JUSTI, R. Desenvolvimento de habilidades no ensino de ciências e o processo de avaliação: análise da coerência. Ciência & Educação (Bauru), v. 14, n. 3, p. 431-450, 2008. [ Links ]

MARCON, T. Declaração de Bolonha no contexto de mercantilização da educação superior: o discurso neoliberal dos organismos multilaterais. Revista Espaço Pedagógico, v. 22, n. 2, 7 dez. 2015. Disponível em: Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/5570/pdf Acesso em:out. 2017. [ Links ]

NICHOLS, S. L.; BERLINER, D. C. High-Stakes Testing and the Corruption of America’s Schools. Harvard Education Letter, v. 23, 2007. Disponível em: https://www.hepg.org/hel-home/issues/23_2/helarticle/high-stakes-testing-and-the-corruption-of-america#home . Acesso em: out. 2017 [ Links ]

PINTO-FERREIRA, C.; SERRÃO, A.; PADINHA, L. PISA 2006-Competências científicas dos alunos portugueses. Lisboa: GAVE - Gabinete de Avaliação Educacional. Ministério de Educação, 2007. [ Links ]

PORTUGAL. Decreto-lei Nº139/2012 de 5 de julho do Ministério da Educação e Ciência, Diário da República 3476-3491 (2012). Lisboa: Diário da República: 1.ª série [ Links ]

SANTOS, L. Um Olhar sobre os Dados da Avaliação Externa da Aprendizagem. In: FERREIA, A. L. (ed.). Avaliação Externa e Qualidade das Aprendizagens. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 2014. p. 135-151. [ Links ]

SCHERER, R. P.; CRUZ, E. DA. Políticas de Avaliação em Larga Escala e Quase-Mercado: Problematizando essa Relação. Criar Educação - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação UNESC, v. 4, n. 1, p. 1-14, 2015. ISSN 2317-2452. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/article/viewFile/1567/1818 Acesso em: outubro de 2017 [ Links ]

SILVA, P. A. Competências transversais dos licenciados e sua integração no mercado de trabalho. 2009. 145 F. Dissertação (Mestrado em Gestão de Recursos Humanos). Universidade do Minho, Braga. [ Links ]

STECHER, B. M. Consequences of large-scale, high stakes testing on school and classroom practice. In: HAMILTON, L. S.; STECHER, B. M. e KLEIN, S. P. (ed.), Making Sense of Test-Based Accountability in Education (pp. 79-100). [ Links ]

UNESCO. Educação para todos 2000-2015: progressos e desafios. Paris, 2015. Relatório Conciso. Disponível em: https://www.observatoriodopne.org.br/_uploads/_posts/21.pdf?1232224419 Acesso em: nov. 2017. [ Links ]

UNIÃO EUROPEIA - UE. Educação e formação para o crescimento e o emprego. Disponível em: https://ec.europa.eu/education/policies/european-policy-cooperation/education-jobs-and-growth_pt Acesso em: out. 2018. [ Links ]

VENTURA, G. Avaliação Externa e Práticas docentes. Em: CNE (Ed.). Avaliação Externa e Qualidade das Aprendizagens. Lisboa: Antonieta Lima Ferreira, 2014. p. 90-108. Disponível em: http://www.cnedu.pt/content/edicoes/seminarios_e_coloquios/Avaliac%C3%A3o_externa_e_qualidade_das_aprendizagens_vf.pdf Acesso em:out. 2017. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-30

Issue

Section

RESEARCH REPORTS