Science education as state control: the case of Nazi Germany

SCIENCE EDUCATION AS STATE CONTROL: THE CASE OF NAZI GERMANY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/21172020210126

Keywords:

curriculum, Science Teaching, Nazism, educational control, Bakhtin

Abstract

In this work, we identify some educational changes promoted by the German government before World War II. Such changes objectified modifying the existing culture, establishing a unified worldview based on Nazi principles declared even before the National Socialist Party achieved the government. The research carried out is qualitative, have a historical and linguistic nature and seeks to recover the typical enunciative forms expressed in the educational materials circulating in the prewar Nazism period. Resulting from the investigation, we identified that science education was transformed into an education to war. The Science contents were taught contextualized at war and anti-Semitic propaganda. In addition, there were curricular changes such as the increase of the number of hours of physical training disciplines and the split of the curriculum in men and women’s curricula. Teaching exercises are presented to exemplify how the political sphere determined ways of thinking science and its teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, R. Resistência à ciência. Rev Pesq FAPESP. v. 20. n. 284. p 16-21. 2019. [ Links ]

BADIA, G.; PORTELA, P. Introducción a la ideología nacional-socialista. Madrid: Ed. Ayuso, 1971. [ Links ]

BAKHTIN, M.M. Estética da criação verbal. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2003. [ Links ]

BALL, P. Serving the Reich: the struggle for the soul of physics under Hitler. Chicago: The University of Chicago Press, 2014. [ Links ]

BARRON, S; GUENTHER, P. The fate of the avant garde in Nazi Germany. Los Angeles: County Museum of Art & Art Institute of Chicago, 1991. [ Links ]

BEYERCHEN, A.D. Scientists under Hitler: politics and the physics community in the Third Reich. New Haven: Yale University Press, 1977. [ Links ]

BOURDIEU, P. The Logic of Practice. Stanford: Stanford University Press, 1990. [ Links ]

BYTWERK, R.L. Julius Streicher: Nazi editor of the notorious anti-Semitic newspaper Der Stürmer. 1st Cooper Square Press ed. NY: Cooper Square Press, 2001. [ Links ]

CAMILLO, J.; MATTOS, C.R. Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano. Linhas Críticas, v.25. 2019. [ Links ]

CARR, E.H. Que é história. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra., 1992. [ Links ]

CARR, E.H. Vinte anos de crise (1919-1939). Brasília: UnB Editora, 2001. [Links]

CASSAB, M. Significando o livro didático: com a palavra, os professores de ciências. 2003. Dissertação (Mestrado). Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde. Rio de Janeiro: UFRJ. [ Links ]

COHEN, P. Arquitetura da Destruição. Sandrew, 1991. [ Links ]

EPSTEIN, C. Nazi Germany: confronting the myths. Chichester, West Sussex, UK; Malden, MA, USA: WILEY Blackwell, 2015. [ Links ]

EUA. Nazi Conspiracy and Aggression. Washington: U.S. Gov. Print. Office, 1946. [ Links ]

EVANS, R. A Chegada do Terceiro Reich. 3. ed. São Paulo: Planeta, 2016. [Links]

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da UnB, 2001 [Links]

FERNANDES, L. Ciência, Tecnologia e Inovação: a ‘operação desmonte’ e seus resistentes. Disponível em: Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/ensaio/2020/Ciência-Tecnologia-e-Inovação-a-´operação-desmonte´-e-seus-resistentes. Acesso em: 17 jan. 2020. [ Links ]

FERREIRA-COSTA, R.Q.; PEDRO-SILVA, N. Níveis de ansiedade e depressão entre professores do Ensino Infantil e Fundamental. Pro-Posições, Campinas, v.30, e20160143, 2019. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0143. [ Links ]

FOLHA. Corte orçamentário de 42% em ciência e tecnologia preocupa entidades. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/04/corte-orcamentario-de-42-em-ciencia-e-tecnologia-preocupa-entidades.shtml. Acesso em: 17 jan. 2020. [ Links ]

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. RJ: Forense Universitária, 2008. [Links]

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 13. ed. RJ: Graal, 1998. [ Links ]

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987. [Links]

GOODSON, I. F. O currículo em mudança estudos na construção social do currículo. Tradução: Jorge Ávila De Lima. Porto: Porto Editora, 2001. [ Links ]

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 11. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019. vol. 1. [ Links ]

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. vol. 2. [ Links ]

GUILHERME, A.A.; PICOLI, B.A. Escola sem Partido. Rev. Bras. Educ. v. 23. 2018. [ Links ]

GÜNTHER, E. (ed.). Wehrphysik: Ein Handbuch für Lehrer. Frankfurt: Moritz Diesterweg, 1936. [ Links ]

HEATER, D.B. Citizenship: The Civic Ideal in World History, Politics and Education. 3. ed. Manchester: Manchester Univ. Press, 2004. [ Links ]

HEISENBERG, W. A parte e o todo: encontros e conversas sobre física, filosofia, religião e política. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. [ Links ]

HENTSCHEL, K. Physics and National Socialism: An Anthology of Primary Sources. Tradução: Ann Hentschel. Basel; Boston: Birkhäuser Verlag, 1996. [Links]

HITLER, A. Mein Kampf. New York: Reynal & Hitchcock, 1941. [ Links ]

HOBSBAWM, E.J. Era dos extremos: o breve século XX; 1914 - 1991. Tradução: Marcos Santarrita. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. [Links]

HOLLAND, A. Europa Europa ou Hitlerjunge Salomon. CCC Film, 1990. Disponível em: Disponível em: http://y2u.be/wwRpyZuJJzQ . Acesso em:01 abr. 2017. [ Links ]

KOCH, H.W. A juventude hitlerista: Mocidade traída. Tradução: Edmond Jorge. Rio de Janeiro: Ed. Renes, 1973. [ Links ]

LENARD, P. Deutsche Physik in vier bänden. Munique: J.F. Lehmann, 1936. [Links]

LÉVI-STRAUSS, C. Antropologia estrutural. RJ: Tempo Brasileiro, 1989. [ Links ]

LEWY, G. Harmful and undesirable: book censorship in Nazi Germany. New York, NY: Oxford University Press, 2016. [ Links ]

LUTZ, R. H. The German Revolution: 1918-1919. CA: Stanford Uni Press, 1922. [ Links ]

MANN, E. School for Barbarians. New York: Dover Publication, 1938. [ Links ]

MARROU, H.I. A History of Education in Antiquity. Tradução: G Lamb. Madison, Wis: University of Wisconsin Press, 1982. [ Links ]

MCNAMARA HORVAT, E.; LISING ANTONIO, A. Hey, those shoes are out of uniform: African American girls in an elite school and the importance of habitus, Anthropology and Education Quarterly v.30, n.3, p. 319-341, 1991. [ Links ]

MEDVIÉDEV, P.N. O método formal nos estudos literários: Introdução a uma poética sociológica. SP: Contexto, 2010. [ Links ]

MESZAROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008 [Links]

MUSGROVE, F. The Contribution of Sociology to the Study of the Curriculum. In: J. Kerr (Ed.). Changing the Curriculum. London: Hazell Watson & Viney, 1968. [ Links ]

ORTEGA, J.; RODRIGUES, A.M.; MATTOS, C.R. Revisitando Projetos de Ensino de Física numa Perspectiva bakhtiniana. Inves. Ensino de Ciências. v. 22. n. 3. p 16. 2017. [ Links ]

PETROPOULOS, J. Artists Under Hitler: Collaboration and Survival in Nazi Germany. Yale: Yale University Press, 2014. [ Links ]

PINE, L. Education in Nazi Germany. Oxford: Berg, 2010. [ Links ]

PINE, L. Hitler’s ‘National Community’: Society and Culture in Nazi Germany. London: Bloomsburry Academic, 2017. [ Links ]

SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e Incertezas sobre o Currículo. SP: Penso, 2013. [ Links ]

SEGAL, S.L. Mathematicians under the Nazis. Princeton: Princeton Unviversity Press, 2014. [ Links ]

SHIRER, W. L. Triunfo e consolidação. v.1. Trad: Pedro Pomar. RJ: Agir, 2008 [Links]

SPINELLI, M. O ciclo de estudos básicos da escolaridade Grega. Educação e Filosofia. v.27. n. 54. p. 603-646. 2016. [ Links ]

STERN, F.R. El mundo alemán de Einstein: la promesa de una cultura. Barcelona: Paidós Ibérica, 2003. [ Links ]

UNIFOR. Processo Seletivo 2014: 1ª Fase: MEDICINA. Disponível em: https://vestibular.brasilescola.uol.com.br/downloads/universidade-fortaleza.htm. Acesso em 01 abr. 2020. [ Links ]

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia de linguagem. SP: Ed. 34, 2017. [ Links ]

WEGNER, G.P. Anti-semitism and Schooling Under the Third Reich. NY: Abingdon, 2002. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-03

Issue

Section

RESEARCH REPORTS