The preparation for teaching in Natural Sciences in the view of undergraduate students
THE PREPARATION FOR TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL IN THE VIEW OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN NATURAL SCIENCES AND BIOLOGICAL SCIENCES
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172020210136Keywords:
Elementary education. Natural Sciences. Teacher training.Abstract
This article discusses teacher training to work in the final years of elementary school based on an investigation with two undergraduate courses, in Biological Sciences and another in Natural Sciences from both public universities. In our analyzes, we seek to highlight the points of convergence and divergence in relation to pedagogical preparation, vehicular disciplinary content, experiential curriculum integration, the approach to content and methodology in elementary science teaching in the view of the graduates studying the study. We believe that this discussion is valid to think about training processes that value teaching at this stage of schooling.
Downloads
References
AYRES, A.C.M.; SELLES, S.E. História da formação de professores: diálogos com a disciplina escolar de ciências no Ensino Fundamental. Ensaio, vol. 14, n. 02, p. 51-66, 2012. [ Links ]
BABBIE, E. Métodos de pesquisa de Survey. Belo Horizonte: ed. UFMG, 1999. [Links]
BERTI, V. P.; FERNANDEZ, C. O caráter dual do termo interdisciplinaridade na literatura, nos documentos oficiais educacionais e nos professores de química. Alexandria: Revista de educação em ciências e tecnologia, v. 8, n. 1, p. 153-180, 2015. [ Links ]
BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil?. São Paulo: Biruta, 2009. [ Links ]
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 7, de 11 de março de 2002- Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES07-2002.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020. [ Links ]
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em:07 set. 2020. [ Links ]
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em 07 set. 2020. [ Links ]
CACHAPUZ, A. F. Do ensino das ciências: seis ideias que aprendi. In: CARVALHO, A. M. P.; CACHAPUZ, A. F.; GIL-PÉREZ, D. (org.) O ensino das ciências como compromisso científico e social: os caminhos percorridos. São Paulo: Cortez, p. 11-32, 2012. [ Links ]
CARVALHO, A. M. P; GIL-PEREZ, D. Formação de professores de ciências tendências e inovações. 10ª ed.São Paulo: Cortez, 2011. [ Links ]
CUNHA, A. M. O.; KRASILCHK, M. A formação continuada de professores de ciências: percepções a partir de uma experiência. 23ªReunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu/MG, 24 a 28 de setembro, 2000. [ Links ]
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação Continuada de professores. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, CDROM, 2010. [ Links ]
DRIVER, R.; ASOKO, H.; LEACH, J.; MORITMER, E.; SCOTT, P. Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química Nova na Escola, n. 9, p. 31-40, maio, 1999. [ Links ]
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, vol. 31, n. 113, p. 1355-1379, out - dez, 2010. [ Links ]
GATTI, B. A.; NUNES, M.M.R, (org.). Formação de professores para o Ensino Fundamental: estudos de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, n. 29, p. 123- 149, 2009. [ Links ]
GUNCKEL, K. L. Fulfilling Multiple Obligations: Preservice elementar teacher’s use of an instructional model while learning to plan and teach Science. Science Education, vol. 97, n. 1, pp. 139 -162, 2013. [ Links ]
FERNANDEZ, C. PCK - Conhecimento Pedagógico do Conteúdo: perspectivas e possibilidades para a formação de professores. In: VIIIEncontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciências. Campinas, 2011. Anais Eletrônicos. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0370-1.pdf. Acesso em:08 ago. 2015. [ Links ]
LIMA, M. E. C. C.; AGUIAR JR. O. Ciências: Física e Química no Ensino Fundamental. Presença Pedagógica, v. 6, n. 31, jan./fev., p. 39-49, 2000. [Links]
LIMA, M. E. C. C.; AGUIAR JR. O. G.; BRAGA, S. A. M. Aprender Ciências: um mundo de materiais: livro do professor. Belo Horizonte: ed. UFMG , 1999. [Links]
LIMA, M. E. C.C.; BARBOZA, L. C. Ideias estruturadoras do pensamento químico: uma contribuição ao debate. Química Nova na Escola, n. 21, p. 39-43, maio, 2005. [ Links ]
LIMA, M. E. C. C.; LOUREIRO, M. B. Trilhas para ensinar ciências para crianças. 1ª edição. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013. [Links]
LIMA, M. E. C.C.; SILVA, N. S. A. A Química no Ensino Fundamental: uma proposta em ação. In: ZANON, L. B.; MALDANER, O. A. (org.) Fundamentos e propostas de ensino de Química para a Educação Básica no Brasil. Ijuí: ed. Unijuí, p. 89-107, 2012. [Links]
LOPES, A. C. Currículo e epistemologia. Ijuí: ed. Unijuí, p. 232, 2007. [ Links ]
MALDANER, O. A.; SCHNETZLER, R. P. A necessária conjugação da pesquisa e do ensino na formação de professores e professoras. In: CHASSOT, A.; OLIVEIRA, J. R. (org.) Ciência, Ética e Cultura na Educação. São Leopoldo: ed. Unisinos, p. 195- 214, 1998. [ Links ]
MARTINS, et al. Por um novo currículo de ciências para as necessidades de nosso tempo. Presença Pedagógica, vol. 9, n. 51, mai./jun., 2003. [ Links ]
PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, I. (org.) Didática e Interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, p. 161 - 178, 1998. [ Links ]
RAZUCK, R. C. de S. R.; ROTTA, J. C. G. O curso de licenciatura em Ciências Naturais e a organização de seus estágios supervisionados. Ciência e Educação, vol. 20, n. 3, p. 739-750, 2014. [ Links ]
REIS, R. C.; Cursos de licenciatura em Ciências da Natureza: o conhecimento químico na formação de professores de Ciências para o Ensino Fundamental. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social em Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, p. 252, 2016. [ Links ]
REIS, R. C.; LOPES, J. G.S.; Transformação Química: Analisando o conteúdo abordado nos livros didáticos do Ensino Fundamental do 6.º ao 9 ano.º. In: XVEncontro Nacional de Ensino de Química. Brasília, 2011. Anais Eletrônicos. Disponível em: http://www.xveneq2010.unb.br/xveneq.htm. Acesso em: 04 jul. 2011. [ Links ]
SOMMERMAN, A. Inter ou Transdisciplinaridade?: da fragmentação disciplinar ao novo diálogo entre os saberes. São Paulo: Paulus, 2006. [ Links ]
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. [ Links ]
TARDIF, M.; LESSARD, C. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 3ª ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. [ Links ]