SOCIAL TECHNOLOGY IN THE PROGRAMMING OF A CRITICALTRANSFORMATIVE CURRICULUM IN SCIENCE EDUCATION
A Tecnologia Social na programação de um Currículo crítico-transformador na Educação em Ciências
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172021230112Keywords:
PALAVRAS-CHAVE: Educação em Ciências. Tecnologia Social. Investigação Temática. Paulo Freire.Abstract
ABSTRACT: Social Technology (TS) is understood as a technology for the formation of a society that aims at social inclusion and overcoming social demands, which are carried out through collaborative actions with communities and can involve public power, leaders community groups, NGOs, among others. This technology consists of Principles - autonomy and decision making and Actions - co-learning and reapplication. The objective of this research is to identify the fundamentals of TS in the process of elaborating and implementing activities based on TS. This activity was developed in the context of the school community, during a formative process of early childhood teachers, with a focus on Science Education, at School X, located in Municipality X. Methodologically, the research comprised two stages: i) selection, planning and elaboration of the activity based on the TS; ii) implementation of the activity with the children. The information was obtained through video recordings during the process of formation and implementation of didactic-pedagogical activities. The analysis was carried out by means of the Discursive Textual Analysis, having as reference two a priori categories: i) Autonomy in the elaboration of the curriculum and activities and; ii) Decision making in the elaboration and implementation of Science activities. Among the results, it was found that the Thematic Investigation process articulated to the fundamentals of the TS, such as the autonomy of teachers, potentiated collaborative actions in the formative / educational processes and in the elaboration of activities within the scope of Education in Sciences. In addition, children's autonomy in addressing local social contradictions was identified, by carrying out activities related to specific local problems. Thus, it was evident that autonomy enhanced the decision-making of teachers in the curricular reorientation, through a democratic process, in the critical-reflexive posture of children in the face of conflicts in their realities.
Downloads
References
ARCHANJO, M. G. J.; GEHLEN, S. T. A Tecnologia Social e sua Contribuição para a Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. V. 20, 345–374. Belo Horizonte, 2020. Doi: 10.28976/1984-2686rbpec2020u345374.
ARCHANJO, M. G. J. Tecnologia Social no contexto de uma comunidade escolar: limites e possiblidades para a Educação em Ciências. (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2019.
ASSUNÇÃO, J. L. A Abordagem Temática Freireana na elaboração de um Projeto Político-Pedagógico configurado como práxis criadora. (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2019.
ALVES, A. H. B., SILVA, A. F. G. Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Natu-rais. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. v.8, n.1, p.181-207, 2015.
ASA, Articulação no Semi-Árido Brasileiro: construindo um futuro no semiárido brasileiro, 2011. Disponível em:www.asabrasil.org.br>acessado em: 08.07.2020. acesso em 10 jul. 2020.
AULER, D. Cuidado! Um cavalo viciado tendo a voltar para o mesmo lugar. Curitiba: Appris, 2018.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Investigação de Temas CTS no contexto do Pensa-mento Latino-Americano. Linhas Críticas, v.25, n. 45, p. 275-296, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525.
CENTA, F. G.; MUENCHEN, C. O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tec-nologia, v.9, n.1, p.263-291, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p263.
DAGNINO, R.; BRANDÃO, F. C.; NOVAES, H. T. Sobre o Marco Analítico-Conceitual da Tecnologia Social: uma estratégia para o desenvolvimento. 2 ed. Ko-medi. p.103-16. Rio de Janeiro, 2004.
DAGNINO, R. Tecnologia Social: base conceitual. Ciência & Tecnologia Social. v.1, n.1. 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/ctsiew/7794. Acesso em 13 jul. 2020.
DAGNINO, R. Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. Campi-na Grande, PB: Eduepb. Florianópolis, 2014.
DAGNINO, R. Como é a universidade de que o Brasil precisa? Avaliação, v.20, n.2, p.293-333, 2015. http://dx.doi.org/10.590/S1414-40772015000200003.
DELIZOICOV, D. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal: relato e análise de uma prática educacional na Guiné Bissau. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.
DELIZOICOV, D. Conhecimento, tensões e transições. Tese (Doutorado em Educa-ção). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1991.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
FILHO, F. F. L., GOERCK, C., GAVIRAGHI, F., RAMOS, S. S. Incubadora Social da UFSM: incubação e identidade de empreendimentos econômicos solidários. 33° Seminário de extensão Universidade da Região Sul – UNIPAMPA. Bagé-RS, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler- em três artigos que se completam. 43. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação?. 7° ed. Paz e Terra, v.1. Rio de Janeiro, 1983.
GARRIDO, A. C., SANGIOGO, F. A. Etapas e Momentos da Investigação Temática Freireana no Contexto da Escola da Colônia de Pescadores Z-3. Revista Humanidade e Inovação, v.7, n7, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index .php/humanidadeseinovacao/article/view/2652. acesso em 10 jul. 2020.
LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. 1. ed. Cortez. São Paulo 2014.
LASSANCE, A. E. JR; PEDREIRA, J. S. Tecnologias sociais e políticas públicas. Núcleo Pesq. em Políticas Públicas (NP3) – Universidade de Brasília, Brasília, 2004.
MAGOGA, T. F., MUENCHEN, C. A Abordagem Temática Caracterizada por Pes-quisadores da Área de Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educa-ção em Ciências, v.20, p.315–343, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u315343.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. UNIJUÍ, 2011.
ROSA, S. E. Educação CTS: contribuições para a constituição de culturas de partici-pação. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
ROSO, C. C. Transformações na Educação CTS: uma proposta a partir do conceito de Tecnologia Social. Tese (Doutorado em Educação em Ciências), Universidade Fe-deral de Santa Catarina, PPGECT, Florianópolis, 2017.
ROSO, C. C.; AULER, D. A participação na construção do currículo: práticas educa-tivas vinculadas ao movimento CTS. Ciências & Educação, v. 22, n. 2, pp. 371-389 - Bauru, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320160020007.
ROSO, C. C.; DELIZOICOV, D. Transformações na Educação CTS: elementos a partir do conceito de Tecnologia Social. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Edu-cação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
SAMAGAIA, R.R. Comunicação, divulgação e educação científica: Uma análise em função dos modelos teóricos e pedagógicos. Tese (Doutorado em Educação em Ciên-cias). Universidade Federal de Santa Catarina, PPGECT, Florianópolis, 2016.
SILVA, A. F. G. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.