ENVIRONMENTAL WEAVINGS: EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL INSPIRATIONS FOR INSURGENT EDUCATIONS
Tecituras Ambientais: Inspirações Epistemológicas e Axiológicas para Educações Insurgentes
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172021240118Keywords:
Environment, Environmental Education, Latin AmericaAbstract
Part of the theoretical network created to analyze and discuss the empirical material built in qualitative research carried out in public schools in the urban periphery of a large city in Latin America (AUTOR 1, 2020) is exposed. This network was woven from the contributions and views, mainly, of Enrique Leff, Félix Guattari and Marcos Reigota. It is proposed and detailed a set of epistemological characteristics and axiological principles that we call Environmental Weavings, and which would underlie environmental educations thought from the contemporaneity of Latin America. The content and burden political and historical present in the concept of Environment are analyzed, presenting the ethical and aesthetic implications of assuming it in this expanded representation, deepening, in turn, its intercultural and interdisciplinary aspects. Finally, the becomings and some challenges in the field of everyday school life and educational policies implicit in this environmental perspective are discussed.
Downloads
References
Andrade, O. (1928, maio). Manifesto Antropófago. Revista Antropofagia São Paulo. Recuperado dehttp://www.ccgsm.gob.ar/areas/educacion/cepa/manifiesto_antropofago.pdf
» http://www.ccgsm.gob.ar/areas/educacion/cepa/manifiesto_antropofago.pdf
Benjamim, W. (2013, mayo). Tesis sobre la historia y otros fragmentos (B. Echevarria, Trad.). Bogotá: Ediciones Desde Abajo.
Boufleur, R. (2013). Fundamentos da Gambiarra: A improvisação utilitária contemporânea e seu contexto socioeconômico Tese de doutorado, - FAU-USP, São Paulo. Recuperado dehttps://teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-02072013-134355/publico/Fundamentos_Gambiarra_Rodrigo_Boufleur_Revisada.pdf
Candau, V. M. F. (2013). Educación intercultural crítica. Construyendo caminos. In C. Walsh(Org.). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes, de resistir, (re)existir y (re)vivir (Tomo I, pp. 145-165). Quito, Ecuador: Ediciones ABYA-YALA. Recuperado de http://agoradeeducacion.com/doc/wp-content/uploads/2017/09/Walsh-2013-Pedagog%C3%ADas-Decoloniales.-Pr%C3%A1cticas.pdf
Carvalho, I. C. M. (2006, maio/agosto). As transformações na esfera pública e a ação ecológica: educação e política em tempos de crise da modernidade. Revista Brasileira de Educação, 11(32), 308-315. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/jqDdptLvP8djGDMT9vqpfqx/?format=pdf⟨=pt
» https://www.scielo.br/j/rbedu/a/jqDdptLvP8djGDMT9vqpfqx/?format=pdf⟨=pt
Carvalho, I. C. M. (2012). Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico 6. ed. São Paulo: Cortez.
Carvalho, I. C. M. (2017). Materialismos e epistemologias ecológicas: o que nos dizem as pedras? ou as pedras não falam? In N. Boer, D. Zanella, S. Peixoto (Orgs.), Ensino, ambiente e cultura. Interfaces na formação docente Santa Maria, RS: Centro Universitário Franciscano.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2005). El Anti-Edipo. Capitalismo y esquizofrenia Buenos Aires: Paidós.
Guattari, F. (1992). Caosmose: Um novo paradigma estético (A. L. Oliveira & L. C. Leão, Trads.). São Paulo: Editora 34. Recuperado de https://monoskop.org/images/0/03/Guattari_Felix_Caosmose_Um_novo_paradigma_estetico.pdf
Guattari, F. (1996). Las tres ecologías (J. Pérez & U. Larraceleta, Trads.). Valencia España: PRE-TEXTOS. Recuperado de https://www.arteuna.com/talleres/lab/ediciones/FelixGuattariLastresecologas.pdf
» https://www.arteuna.com/talleres/lab/ediciones/FelixGuattariLastresecologas.pdf
Herrera, A., Skolnik, H., Chichilnisky, G., Gallopin, G., Hardoy, J., Mosovich, D. et al (1976). Catastrophe or New Society? A Latin American World Model Ottawa Canadá: International Development Research Centre. Recuperado de https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/213/IDL-213.pdf?sequence=1&isAllowed=y
» https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/213/IDL-213.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Leff, E. (2009). Racionalidad ambiental: la reapropiación social de la naturaleza 2. ed. México: Siglo XXI.
Leff, E. (2010). Saber ambiental: sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder 3. ed. México: Siglo XXI.
Queiroz, H. (2011, julho). Antropófago e Nhengaçu Verdeamarelo: dois manifestos em busca da identidade nacional brasileira. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História - ANPUH, São Paulo. Recuperado de http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1308167440_ARQUIVO_ArtigoAhpuh2011(2).pdf
» http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1308167440_ARQUIVO_ArtigoAhpuh2011(2).pdf
Reigota, M. (2010, maio/agosto). A educação ambiental frente aos desafios apresentados pelos discursos contemporâneos sobre a natureza. Educação e Pesquisa, 36(2), 539-553. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ep/a/t6vHFr9mPM8BYVFvdtbGBjv/?format=pdf⟨=pt
» https://www.scielo.br/j/ep/a/t6vHFr9mPM8BYVFvdtbGBjv/?format=pdf⟨=pt
Reigota, M. (2011). A floresta e a escola: por uma educação ambiental pós-moderna São Paulo: Cortez.
Reigota, M. (2012a., maio/agosto). Educação ambiental, emergência de um campo científico. Perspectiva, 30(2), 499-520. Recuperado de http://educa.fcc.org.br/pdf/rp/v30n02/v30n02a08.pdf
» http://educa.fcc.org.br/pdf/rp/v30n02/v30n02a08.pdf
Reigota, M. (2012b.). O que é educação ambiental São Paulo: Brasiliense.
Rodrigues, A. R. S. (2014, janeiro/março). Educação ambiental em tempos de transição paradigmática: entrelaçando saberes “disciplinados”. Ciência & Educação, 20 (1), 195-206. Recuperado dehttps://www.scielo.br/j/ciedu/a/9KX6LVg5cz3k3fqYngq9bMH/?format=pdf⟨=pt
» https://www.scielo.br/j/ciedu/a/9KX6LVg5cz3k3fqYngq9bMH/?format=pdf⟨=pt
Sampaio, S. M. V. & Wortmann, M. L. C. (2014, janeiro/junho). Ser educador ambiental: entre retalhos de textos de identidade. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 31(especial 2), 223-242. Recuperado de https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4599/2923
» https://periodicos.furg.br/remea/article/view/4599/2923
Sánchez, J. (2016). Vozes e murmúrios sobre ensino de ciências e educação ambiental nas escolas de Bogotá Dissertação de mestrado, - UFBA-UEFS, Salvador/Feira de Santana. Recuperado dehttps://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20128/1/GIOVANNY_DISSERTACAO_MESTRADO_PEC-PG%20CNPq.pdf
» https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20128/1/GIOVANNY_DISSERTACAO_MESTRADO_PEC-PG%20CNPq.pdf
Sánchez J. (2020). Tecituras ambientais nas margens escolares para ensinos de ciências insurgentes Tese de doutorado, - UFBA-UEFS, Salvador/Feira de Santana. Recuperado dehttps://repositorio.ufba.br/handle/ri/32840
» https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32840
Santos, B. S. (2004). O futuro do Fórum social mundial: o trabalho da tradução. OSAL DEBATES, (15), 77-90. Recuperado dehttp://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/osal/20110308113027/8sousasantos15.pdf
» http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/osal/20110308113027/8sousasantos15.pdf
Santos, B. S. (2008). Um discurso sobre as ciências 5. ed.São Paulo: Cortez.
Sato, M., Silva, R. & Jaber, M. (2018). Educação Ambiental: Tessituras de Esperanças Cuiabá, MT: Editora sustentável. EDUFMT. Recuperado de https://editorasustentavel.com.br/wp-content/uploads/2018/05/EDUCACAO_AMBIENTAL_Tessituras-de-Esperancas_ebook.pdf
Tristão, M. (2013, outubro/dezembro). Uma abordagem filosófica da pesquisa em educação ambiental. Revista Brasileira de Educação, 18(55), 847-860. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4JrzD84h6GSWzmf7VLVbchP/?format=pdf⟨=pt
» https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4JrzD84h6GSWzmf7VLVbchP/?format=pdf⟨=pt
Walsh, C. (2017). Gritos, grietas y siembras de vida. Entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. In C. Walsh (Org.). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes, de resistir, (re)existir y (re)vivir (Tomo II, pp. 17-49). Quito, Ecuador: Ediciones ABYA-YALA. Recuperado de http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/385.pdf
» http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/385.pdf