ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS
THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240126Keywords:
Deaf education, Museum, Science communicationAbstract
The deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences.
Downloads
References
Almeida, C.; Brito, F.; Ferreira, J. R.; Massarani, L. & Amorim, L. (2015) Guia de Centros e Museus de Ciências do Brasil 2015 Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência UFRJ; FCC; Casa da Ciência: Fiocruz; Museu da Vida.
Bampi, L. N. S.; Guilhem, D. & Alves, E. D. (2010) Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 18(4), 09 telas. https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000400022
» https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000400022
Barral, J.; Da-Silva, W. S. & Rumjanek, V. M. (2017) O surdo e a ciência: aumentando a acessibilidade do jovem surdo ao conhecimento científico através do desenvolvimento de sinais técnicos/científicos em Língua Brasileira de Sinais. In: Congresso Nacional De Ensino De Ciências e Formação De Professores, Catalão (GO), Brasil.
Barral, J.; Pinto-Silva, F. E. & Rumjanek, V. M. (2012) Comunicando Ciência com as Mãos. Ciência Hoje, 296, 26-31.
BRASIL. (1996) “Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996”. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 1996. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
» https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
BRASIL. (2002) “Lei nº. 10.436, de 24 de abril de 2002”. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 24 abr. 2002. http://www.plana/lto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/ l10436.htm
» http://www.plana/lto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/ l10436.htm
BRASIL. (2008) Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva - PNEE Ministério da Educação. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
» http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
BRASIL. (2015) “Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015”. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 06 jul. 2015. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm
Brown, J. A. (2018) The case for an inclusive museum: a perspective from excluded groups and communities. In: Soares, B. B.; Brown, K.; Nazor, O. Defining museums of the 21 st century: plural experiences (pp. 119-126). International Counsil of Museums (ICOM).
Bryman, Alan. Social research methods Oxford University Press, 2016.
Carlétti, C. & Massarani, L. (2015) Mediadores de centros e museus de ciência: um estudo sobre quem são estes atores-chave na mediação entre a ciência e o público no Brasil. JCOM, 14(2), 117. https://jcom.sissa.it/sites/default/files/documents/JCOM_1402_2015_A01_pt.pdf
» https://jcom.sissa.it/sites/default/files/documents/JCOM_1402_2015_A01_pt.pdf
Cazelli, S.; Coimbra, C. A. Q.; Gomes, I. L. & Valente, M. E. (2015) Inclusão social e a audiência estimulada em um museu de ciência. Rev. Museol. Interdiscip, 1(7). https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16780
» https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16780
Chalhub, T.; Benchimol, A. & Rocha, L. M. G. M. (2015) Acessibilidade e inclusão: a informação em museus para os surdos. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 16., João Pessoa, Brasil.
Chalhub, T. & Gomes, M. (2018) Museus como atividade educativa: o que pensam os alunos surdos sobre acessibilidade? In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 19., Londrina, Brasil (pp. 5806-5826).
Deslandes, S. F. & Assis, S. G. (2002) Abordagens quantitativa e qualitativa em saúde: o diálogo das diferenças. In Minayo, M. C. S. & Deslandes, S. F. Caminhos do Pensamento: epistemologia e método [online]. Editora FIOCRUZ. ISBN 978-85-7541-411-8.
Dias, L.; Mariani, R.; Delou, Cristina M. C.; Winagraski, E.; Carvalho, Helder S. & Castro, Helena C. (2014) Deafness and the Educational Rights: A Brief Review through a Brazilian Perspective. Creative Education, 5, 491-500. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2014.57058
» https://doi.org/10.4236/ce.2014.57058
Falk, John; Dierking, Lynn. (1992) The museum experience Washington DC, Whalesback Books.
Fernandes, A. F. F. (2019) A inclusão de surdos em museus de ciência: um estudo no Museu do Amanhã e no Museu da Vida. [Dissertação de Mestrado, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz]. Arca: Repositório Institucional Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/45914
» https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/45914
Fernandes, M. P. (2020) A experiência de pessoas com deficiência visual: A acessibilidade e a inclusão no Museu de Geodiversidade (UFRJ) e na Casa da Descoberta (UFF). [Dissertação de mestrado, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz]. Arca: Repositório Institucional Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46024
» https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46024
Fernandes, J. M.; Freitas-Reis, I. & Araújo Neto, W. N. (2020) Uma revisão sistemática sobre semiótica, multimodalidade e ensino de ciências da natureza na educação do aluno surdo. Revista Educação e Linguagens, 9 (17). https://doi.org/10.33871/22386084.2020.9.17.400-432
» https://doi.org/10.33871/22386084.2020.9.17.400-432
Guimarães, N. N.; Lima, B. S.; Teixeira A. C.; Sanchez, B. Z. & Mendonça, C. R. (2020) Dificuldades encontradas por alunos surdos, professores e intérpretes de LIBRAS no ensino e aprendizagem de anatomia humana em cursos superiores. Research, Society and Development, 9 (6), e149963478. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3478
» https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3478
Gunther, H. (2006) Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: Esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201-210. http://www.scielo.br/pdf/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf
» http://www.scielo.br/pdf/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf
Heck, G. & Ferraro, J L. S. (2021) O uso da Língua Brasileira de Sinais para a promoção da inclusão em museus: revisando a literatura. Revista Sinalizar, 6. https://doi.org/10.5216/rs.v6.63943
» https://doi.org/10.5216/rs.v6.63943
IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde (PNS): 2019 - Ciclos de Vida - Brasil. Coordenação de Trabalho e Rendimento. IBGE, 2021.
IBRAM - INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. (2017) Política Nacional de Educação Museal (PNEM) Brasília, DF. https://pnem.museus.gov.br/wp-content/uploads/2017/06/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-Museal.pdf
Marandino, M.; Martins, L. C.; Gruzman, C.; Caffagni, C. W.; Iszlaji, C.; Campos, N. F.; Mônaco, L.; Salgado, M.; Figueroa, A. M. S. & Bigatto, M. A. (2009) A abordagem qualitativa nas pesquisas em educação em museus. In: Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 7., Florianópolis, Brasil.
Marandino, M. (2015) Análise sociológica da didática museal: os sujeitos pedagógicos e a dinâmica de constituição do discurso expositivo. Educ. Pesqui, 41(3). https://doi.org/10.1590/S1517-9
» https://doi.org/10.1590/S1517-9
Marandino, M. (2017) Faz sentido ainda propor a separação entre os termos educação formal, não formal e informal? Ciênc. educ (Bauru), 23 (4). https://doi.org/10.1590/1516-731320170030001.
» https://doi.org/10.1590/1516-731320170030001
Massarani, L. & Dias, E. M. S. (2018) Divulgação científica, Ciência e Cultura (1967). In: Massarani, L .; Dias, E. M. S . José Reis: reflexões sobre a divulgação científica. Fiocruz/COC,. http://josereis.coc.fiocruz.br/wP -content/uploads/2018/08/ebook_reflexoes_divulgacao_cientifica_press.pdf
» http://josereis.coc.fiocruz.br/wP -content/uploads/2018/08/ebook_reflexoes_divulgacao_cientifica_press.pdf
Massarani, L., Reznik, G., Norberto Rocha, J., Falla, S., Rowe S., Martins, A.D.& Amorim, L.H. (2019aa) A experiência de adolescentes ao visitar um museu de ciência: Um estudo no museu da vida. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 21. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210115
» https://doi.org/10.1590/1983-21172019210115
Massarani, L., Fazio, M. E., Rocha, J. N., Dávila, A., Espinosa, S. & Bognanni, F. A. (2019b) La interactividad en los museos de ciencias, pivote entre expectativas y hechos empíricos: el caso del Centro Interactivo de Ciencia y Tecnología Abremate (Argentina). Ciência & Educação, 25(2), 467-484. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020012
» https://doi.org/10.1590/1516-731320190020012
Massarani, L., Poenaru, L. M., Rocha, J. N., Rowe, S. & Falla, S. (2019c) Adolescents learning with exhibits and explainers: the case of Maloka. International Journal of Science Education, 9(3), 253-267. https://doi.org/10.1080/21548455.2019.1646439
» https://doi.org/10.1080/21548455.2019.1646439
Massarani, L., Chagas, C., Rocha, L., Rowe, S. & Fontanetto, R. (2019d) Children’s Protagonism in a Science Exhibition: an Exploratory Study of an Exhibition in Rio de Janeiro (Brazil). Research in Science Education, 1-18. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09886-w
» https://doi.org/10.1007/s11165-019-09886-w
Mendes, I. M. (2019) Percepções de jovens cariocas sobre ciência e tecnologia. [Dissertação de mestrado, Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz]. Arca: Repositório Institucional Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/40095/2/dissertacao_ione_mendes.pdf
» https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/40095/2/dissertacao_ione_mendes.pdf
Minayo, M. C. L. (2001) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Vozes.
Monteiro, R.; Silva, D. N. H. & Ratner, C. (2017) Surdez e Diagnóstico: narrativas de surdos adultos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32, n. esp., 1-7. https://www.scielo.br/pdf/ptp/v32nspe/1806-3446-ptP -32-spe-e32ne210.pdf
» https://www.scielo.br/pdf/ptp/v32nspe/1806-3446-ptP -32-spe-e32ne210.pdf
Norberto Rocha, J.; Massarani, L.; Gonçalves, J.; Ferreira, F. B.; De Abreu, W. V.; Molenzani, A. O. & Inacio, L. G. B. (2017) Guia de Museus e Centros de Ciências Acessíveis da América Latina e do Caribe Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, RedPOP. https://grupomccac.org/wp-content/uploads/2017/12/GUIA-PT-Final_sem-audiodescri%C3%A7%C3%A3o.pdf
» https://grupomccac.org/wp-content/uploads/2017/12/GUIA-PT-Final_sem-audiodescri%C3%A7%C3%A3o.pdf
Norberto Rocha, J.; Massarani, L.; Abreu, W. V; Inacio, L. G. B. & Molenzani, A. O. (2020) Investigating accessibility in Latin American science museums and centers. An. Acad. Bras. Ciênc, 92(1). 10.1590/0001-3765202020191156
» https://doi.org/10.1590/0001-3765202020191156
Norberto Rocha, J.; Álvaro, M.; Massarani, L. & Abreu, W. (2021a) Acessibilidade em museus de ciência: a perspectiva de mediadores brasileiros. Interfaces Científicas: Humanas e Sociais, 9(1), Número Temático 10.17564/2316-3801.2021v9n1p103-120
» https://doi.org/10.17564/2316-3801.2021v9n1p103-120
Norberto Rocha, J. (org.) (2021b) Acessibilidade em museus e centros de ciências: experiências, estudos e desafios. Fundação Cecierj/Grupo Museus e Centros de Ciências Acessíveis (MCCAC). https://grupomccac.org/am/
Razuck, F. B.; Zimmermann, E. & Razuck, R. C. S. R. (2011) Uma visita a museu e a possibilidade de inclusão de surdos. In: Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 8., Campinas, Brasil.
Rocha, M.; Massarani, L. & Pedersoli, C. (2017) La divulgación de la ciencia en América Latina: términos, definiciones y campo académico. In Massarani, L.; Rocha, M.; Perdesoli, C.; Almeida, C.; Amorim, L.; Cambre, M.; Nepote, A. C.; Aguirre, C.; Norberto Rocha, J.; Gonçalves, J. C.; Cardiolli, L. A.; Ferreira, F. B. Aproximaciones a la investigación en divulgación de la ciencia en América Latina a partir de sus artículos académicos Fiocruz-COC. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120620
» http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120620
Rumjanek, J. B. D. (2011) Novos sinais para a Ciência: Desenvolvimento de um glossário científico em Libras. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Rumjanek, J. B. D. (2016) Admirável Mundo Novo: A Ciência e o Surdo. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Sacks, O. (1998) Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. Companhia das Letras.
Salasar, D. N. (2019) Um museu para todos: manual para programa de acessibilidade. Ed. da UFPel. http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4390
» http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4390
Sarraf, V. (2008) Reabilitação no Museu: Políticas de Inclusão Cultural por meio da Acessibilidade. [Dissertação de Mestrado, Escola de Comunicação e Artes, USP].
Sarraf. V. (2012) Acessibilidade para pessoas com deficiência em espaços culturais e exposições: inovação no design de espaços, comunicação sensorial e eliminação de barreiras atitudinais. In: Cardoso, E.; Cuty, J. Acessibilidade em ambientes culturais Marca Visual.
Schenkel, C. (2020) Em quarentena: apontamentos sobre educação em museus em tempos de pandemia. Revista de Artes Visuais, 25(43). https://doi.org/10.22456/2179-8001.108108
» https://doi.org/10.22456/2179-8001.108108
Tojal, A. P. F. (2015) Política de acessibilidade comunicacional em museus: para quê e para quem? Rev. Museol. Interdiscip, 5 (7). https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16779
» https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16779
Vlachou, M. & Alves, F. (2007) Acessibilidade nos Museus. (98-108) In: Barriga, S.; Silva, S. G. Serviços Educativos na Cultura, (2), Setepés.