The influence of school contexts on building Science/Biology teacher's experential knowledge

A INFLUÊNCIA DOS CONTEXTOS ESCOLARES NA CONSTRUÇÃO DOS SABERES EXPERIENCIAIS DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS/BIOLOGIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240141

Keywords:

Teacher training, experential knowledge, Mediated Action

Abstract

This research aims to understand how school contexts influence on building Science/Biology teachers’ experiential knowledge. Based on Werscth's studies on mediated action, we consider that experiential knowledge is built in the tension between subjects and in the cultural tools they apply. We produced data through narratives from a focus group in which teachers discussed aspects related to planning, practice and assessment of teaching work. The results show that aspects such as planning time organization, resources availability and bureaucracy interfere in the possibility of producing interdisciplinary work and shared reflections; in the constant adaptation of what will be taught; and in the development of teaching autonomy. Finally, we suggest that mobilizing this knowledge in teacher training programs contributes to building teaching professionality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Monteiro, A. S. F. de A., Lopes, F. M. B., & Leão, A. M. dos A. C. (2019). Mobilizando os saberes docentes: Rumo à compreensão dos processos biológicos em uma perspectiva sistêmico-complexa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 21 https://doi.org/10.1590/1983-21172019210101

» https://doi.org/10.1590/1983-21172019210101

Andrade, M. L. F. D., & Massabni, V. G. (2011). O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação (Bauru), 17, 835-854. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005

» https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005

Barcellos, L., & Coelho, G. R. (2019). Análise do uso de objetos materiais mediacionais em uma aula investigativa de ciências de cunho sociocientífico nos anos iniciais do ensino fundamental. ACTIO: Docência em Ciências, 4(3), 513-535. https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10476

» https://doi.org/10.3895/actio.v4n3.10476

Fazenda, I. C. A. (2015). Interdisciplinaridade: didática e prática de ensino. Interdisciplinaridade Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade, (6), 9-17. https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/22623/16405

» https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/22623/16405

Galvão, C. (2005). Narrativas em educação. Ciência & Educação (Bauru), 11, 327-345. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013

» https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200013

Gama, M. E. R. (2015). Organização e desenvolvimento do trabalho docente: aspectos condicionantes das atividades dos professores em situações de trabalho escolar. In: Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd UFSC, Florianópolis. https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt08-4555.pdf

» https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt08-4555.pdf

Gatti, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas Brasília-DF: Líber livro, 2005.

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (2006). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas sobre o saber docente 2. ed. Ijuí: Unijuí.

Lima, V. M., & Santos, M. Z. M. (2017). Processos de formação continuada: com a palavra o professor de ciências. Investigações em Ensino de Ciências (online) https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p61

» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n3p61

Michel, M.D. (2013). Trabalho e educação: um estudo sobre os sentidos que os professores se atribuem como trabalhadores da rede particular de ensino de Santa Maria/RS. [Dissertação de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Santa Maria-RS]. Repositório digital da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/7092

» https://repositorio.ufsm.br/handle/1/7092

Monteiro, M. A. A., Monteiro, I. C. D. C., & Azevedo, T. C. A. M. D. (2010). Visões de autonomia do professor e sua influência na prática pedagógica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 12, 117-130. https://doi.org/10.1590/1983-21172010120309

» https://doi.org/10.1590/1983-21172010120309

Naiff, L. A. M., Soares, A. B., Naiff, D. G. M., Azamor, C. R., Almeida, S. A., & Silva, C. S. (2010). Ensino público e privado: Comparando representações sociais de professores sobre suas habilidades. Revista Psicologia em Pesquisa, 4(1). http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v4n1/v4n1a08.pdf

» http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v4n1/v4n1a08.pdf

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, 47, 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843

» https://doi.org/10.1590/198053144843

Oliveira, L. A., de Sá, E. F., & Mortimer, E. F. (2019). Transformação da ação mediada a partir da ressignificação do uso de objetos mediadores em aulas do ensino superior. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 251-274. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u251274

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u251274

Oliveira, L., & Mortimer, E. F. (2020). Os percursos de transformação da ação mediada por recursos educacionais: o ponto de vista de uma professora de Química orgânica de ensino superior. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte ), 22. https://doi.org/10.1590/1983-21172020210134

» https://doi.org/10.1590/1983-21172020210134

Rodrigues, M. P., Baptista, A. R. & Silva, C. D. (2015). Os saberes experienciais e os discursos dos professores: olhares, limites e possibilidades. Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd UFSC, Florianópolis. https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt08-4398.pdf

» https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt08-4398.pdf

Roldão, M. D. C. (2007). Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12, 94-103. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

» https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

Roldão, M. do C. (2005). Profissionalidade docente em análise-especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação, 12(13). https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692

» https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692

Roldi, M. M. C., Silva, M. D. A. J., & Trazzi, P. S. da S. (2018). Ação mediada e Ensino por Investigação: um estudo junto a alunos do Ensino Médio em um Museu de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 967-991. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183967

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183967

Russo, M. H. (2016). Planejamento e burocracia na prática escolar: sentidos que assumem na escola pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, 32(1), 193-210. https://doi.org/10.21573/vol32n012016.62356

» https://doi.org/10.21573/vol32n012016.62356

Ryder, J. (2017). Navigating Tensions: Education Policy and the Science Teacher. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências 17(1), 1-12. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20171711

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20171711

Silva, D. M. S. D., Falcomer, V. A. D. S., & Porto, F. D. S. (2018). As contribuições do PIBID para o desenvolvimento dos saberes docentes: A experiência da Licenciatura em Ciências Naturais, Universidade de Brasília. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 20 https://doi.org/10.1590/1983-211720182001024

» https://doi.org/10.1590/1983-211720182001024

Cassettari, N. (2014). Avaliação de professores: uma questão de escolhas. Estudos em Avaliação Educacional, 25(57), 166-197. https://doi.org/10.18222/eae255720142829

» https://doi.org/10.18222/eae255720142829

Tardif, M., & Raymond, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & sociedade, 21, 209-244. https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013

» https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional 14 ed. Petrópolis: Vozes.

Wertsch, J. V. (1998) La mente en acción Buenos Aires: Aique.

Published

2023-04-14

Issue

Section

RESEARCH REPORTS