ARTICLE-OPINION: PRESENTATION OF CONCEPTS IN A CHILDREN’S SCIENCE COMMUNICATION BOOK: the case of Isaac no Mundo das Partículas

ARTIGO-PARECER - A APRESENTAÇÃO DE CONCEITOS EM UM LIVRO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA INFANTIL: o caso Isaac no Mundo das Partículas

Authors

  • Marta Maximo-Pereira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) campus Nova Iguaçu https://orcid.org/0000-0001-9037-8004

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240139

Keywords:

creativity, imagination, science communication

Abstract

This paper is an article-opinion based on the original article Presentation of concepts in a children’s science communication book: the case of Isaac no Mundo das Partículas. The main motivation for this article-opinion is to contribute to the discussions on science communication for children focusing on the book Isaac no Mundo das Partículas, by Élika Takimoto. The following question guided the research: how could the book Isaac no Mundo das Partículas enhance the development of children’s creativity and imagination from a historical-cultural perspective? The theoretical reflections, strongly based on the Vigotskian book Imagination and Creativity in Childhood, allowed us to conclude, among other considerations, that reading or listening to the story of a science communication book broadens children's experience, thus creating grounds for the development of their imagination, which will be necessary for learning science.

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Author Biography

Marta Maximo-Pereira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) campus Nova Iguaçu

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do CEFET/RJ Nova Iguaçu; Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências (modalidade Ensino de Física) pela USP; Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa em Ensino de Ciências (LaPEC) do CEFET/RJ Nova Iguaçu.

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Published

2023-04-14

Issue

Section

PERSPECTIVAS / PERSPECTIVES