Academic self-regulation as a crucial determinant of persistence intention: an empirical investigation with undergraduate Physics students
AUTORREGULAÇÃO ACADÊMICA COMO UM ELEMENTO IMPORTANTE DA INTENÇÃO DE PERSISTIR: UM ESTUDO EMPÍRICO COM ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO EM FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-21172022240167Keywords:
Intention of persistence or dropout, Self-regulation, PhysicsAbstract
Proactive individuals consciously seek to develop self-awareness regarding their actions and behaviors to accomplish their goals. As they enhance their self-regulatory skills, they boost their motivation to learn and persist through their undergraduate studies. Motivation is a fundamental element in the learning process, influencing the student's decision to persist or dropout. Moreover, beliefs in self-efficacy, sense of belonging, and perception of curricular relevance also impact this decision, being considered predictors of student persistence. Based on the models of Zimmerman, Rosário, and Tinto, we investigated academic self-regulation and its relationship with persistence intention and other constructs. The data was collected through an online questionnaire, administered to 140 students of Physics courses. The results indicate that students tend to adopt self-regulatory behaviors related to the evaluation phase more frequently than those related to the planning phase. We have also identified significant correlations between the intention to persist and other constructs.
Downloads
References
Ávila, L. T. G., Pranke, A., & Frison, L. M. B. O uso de estratégias autorregulatórias para aprender e para ensinar: formação de professores. Perspectiva Revista do Centro de Ciências da Educação, 2018, 36(4), 1265-1280. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1265
» https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1265
Bandura, A. (2008). A teoria social cognitiva na perspectiva da agência. In A. Bandura, R. Azzi, & S. A. J. Polydoro (Orgs.) Teoria Social Cognitiva: conceitos básicos (p. 69-96) Porto Alegre: Artmed.
Bartalo, L. (2006). Mensuração de Estratégias de Estudo e Aprendizagem de Alunos Universitários: Learning and Study Strategies Inventory (LASSI) adaptação e validação para o Brasil Tese: Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo
Castro, M. A. S. N. (2007). Processos de auto-regulação da aprendizagem: impacto de variáveis académicas e sociais Dissertação: Mestrado em Psicologia Escolar e da Educação, Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Portugal
Espinosa, T. (2021). Reflexões sobre o engajamento de estudantes no Ensino Remoto Emergencial. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (belo Horizonte), 23, e35439. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230122
» https://doi.org/10.1590/1983-21172021230122
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics, 5 ed. London: SAGE Publications Ltd
Franco, B. V. E. (2019). Estudo sobre a adoção de metodologias ativas para o enfrentamento da evasão no curso de licenciatura em Física da UNIPAMPA. Dissertação: Mestrado Acadêmico em Ensino, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé
Fredricks, J. A., & McColskey, W. (2012). The measurement of student engagement: a comparative analysis of various methods and student self-report instruments. In S. L. Christenson et al. (Org.). Handbook of Research on Student Engagement, 763-782. New York: Springer.
Frison, L. M. B., Simão, A. M. V., Ferreira, P. C., & Paulino, P. (2021). Percursos de estudantes da Educação Superior com trajetórias de insucesso. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(112), 669-690. https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002902747
» https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002902747
Frison, L. M. B., Simão, A. M. V., Nonticuri, A. R., & Miranda, C. A. (2015). Promoção de estratégias autorregulatórias com estudantes que apresentam trajetória de insucesso escolar. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr(1), 43-47. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.250
» https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.250
Ganda, D. R., & Boruchovitch, E. (2018). A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, (46), 71-80. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752018000100008&lng=pt&tlng=pt
» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752018000100008&lng=pt&tlng=pt
Ganda, D. R., & Boruchovitch, E. (2019). Intervenção em autorregulação da aprendizagem com alunos do ensino superior: análise da produção científica. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(3), 03-25. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p03
» https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p03
Heidemann, L. A.; & Espinosa, T. (2020). A evasão nos cursos de graduação: como entender o problema?. Revista Educar Mais, 4(3), 451-459. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1939
» https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.1939
Joly, M. C. R. A., Silva, D. V., Rodrigues, C. F. F., Bueno, J. M. P., & Almeida, L. S. (2015). Competência de estudo para uma amostra universitária da área de exatas. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 19(1), 23-29. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0191790
» https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0191790
Lima Junior, P., Fraga Junior, J. C., Andrade, V. C., & Bernardino, P. R. P. (2020). A integração dos estudantes de periferia no curso de Física: razões institucionais da evasão segundo a origem social. Ciência & Educação (Bauru ), 26, e20030. https://doi.org/10.1590/1516-731320200030
» https://doi.org/10.1590/1516-731320200030
Marshman, E. M., Kalender, Z. Y., Nokes-malach, T., Schunn, C., & Singh, C. (2018). Female students with A’s have similar physics self-efficacy as male students with C’s in introductory courses: A cause for alarm?. Physical Review Physics Education Research, 14(2), 020123. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020123
» https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020123
Menescal, N. R. G. (2018). Instrumentos de aferição da autorregulação da aprendizagem em universitários Tese: Doutorado em Psicologia, Programa de Pós-graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo
Moraes, K. R. M. (2020). Uma investigação exploratória sobre as implicações das experiências de primeiro semestre de curso na decisão de evadir ou persistir dos estudantes de licenciatura em física da UFRGS Dissertação: Mestrado em Ensino de Física, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre
Nissen, J. M., & Shemwell, T. (2016). Gender, experience, and self-efficacy in introductory physics. Physical Review Physics Education Research, 12(2), 020105. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.020105
» https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.020105
Pacheco, J. N., Rosa, C. T. W., & Darroz, L. M. (2022). Motivação intrínseca, extrínseca e autoeficácia em relação à ciência e às aulas de ciências: estudo envolvendo os anos finais do Ensino Fundamental. Research Society and Development, 11(5), e31111528380. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i5.38380
» https://doi.org/10.33448/rsd-v11i5.38380
Pigosso, L. T., Ribeiro, B. S., & Heidemann, L. A. (2020). A evasão na perspectiva de quem persiste: um estudo sobre os fatores que influenciam na decisão de evadir ou persistir em cursos de licenciatura em Física pautado pelos relatos dos formandos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 245-273. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u245273
» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u245273
Polydoro, S. A. J., & Azzi, R. G. (2009). Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da Teoria Sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, 29, 75-94. Recuperado dehttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752009000200005&lng=pt&tlng=pt
» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752009000200005&lng=pt&tlng=pt
Polydoro, S. A. J., Pelissoni, A. M. S., Fior, C. A., & Rosário, P. S. L. (2019). Autorregulação da aprendizagem: adaptação e evidências de validade de instrumentos para universitários brasileiros. Educação em Análise, 4(1), 21-42. http://dx.doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p21
» https://doi.org/10.5433/1984-7939.2019v4n1p21
Piscalho, I., & Simão, A. M. V. (2014). Promoção da autorregulação da aprendizagem das crianças: proposta de instrumento de apoio à prática pedagógica. Nuances: estudos sobre educação, 25(3), 170-190. http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3163
» https://doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3163
Pranke, A., & Frison L. M. B. (2015). Potencialização da aprendizagem autorregulada de bolsistas do PIBID/UFPel do curso de Licenciatura em Matemática através de oficinas pedagógicas. Bolema 29(51), 223-240. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a12
» https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a12
Pranke, A., & Frison L. M. B. (2017). Autoeficácia e motivação na resolução de problemas matemáticos contextualizados. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr(1), 1-5. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2119
» https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2119
Rosário, P. (2004). Estudar o estudar: as (des)venturas do Testas Porto, Porto Editora.
Rosário, P. (2009). Inventário de Processos de auto-regulação da Aprendizagem - Universidade Versão para investigação. Universidade do Minho.
Rosário, P. (2009). Questionário de auto-eficácia e instrumentalidade da autorregulação da aprendizagem Versão para investigação. Universidade do Minho.
Rosário, P., Mourao, R., Núñez, J. C., González Pienda, J., Solano, P., & Valle, A. (2007). Eficacia de un programa instruccional para la mejora de procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema, 19(3), 353-358. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72719310
» http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72719310
Rosário, P., Nunes, T., Magalhães, C., Rodrigues, A., Pinto, R., & Ferreira, P. (2010). Processos de auto-regulação da aprendizagem em alunos com insucesso no 1.º ano de Universidade. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 14(2), 349-358. Recuperado dehttps://hdl.handle.net/1822/13962
» https://hdl.handle.net/1822/13962
Salgado, F. A. F. (2013). Autorregulação da aprendizagem: intervenção com alunos ingressantes do ensino superior Tese: Doutoradoem Educação na área de concentração de Psicologia Educacional, Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas
Salgado, F. A. F., Polydoro, S. A. J., & Rosário, P. (2018). Programa de Promoção da autorregulação da aprendizagem de ingressantes da educação superior. Psico-USF, 23(4), 667-679. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230407
» https://doi.org/10.1590/1413-82712018230407
Sampaio, R. K. N., Polydoro, S. A. J., & Rosário, P. S. L. F. (2012). Autorregulação da aprendizagem e a procrastinação acadêmica em estudantes universitários. Cadernos de Educação, (42), 119-142. Recuperado dehttps://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/2151/1968
» https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/2151/1968
Silva, L. C. (2022). Estratégias para o combate à evasão e o fomento à persistência em cursos de licenciatura em Ciências Exatas. Dissertação: Mestrado em Ensino de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas, Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Santo Antônio da Patrulha
Silva, P. M. M., & Alliprandini, P. M. Z. (2020). Autorregulação da aprendizagem de alunos do ensino médio: um estudo de caso. Revista Cocar, 14(30), 1-18. Recuperado de https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3329
» https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3329
Silva, F. A., & Bizerra, A. M. C. (2022). Percepção de alunos sobre a autorregulação da aprendizagem no ensino médio profissionalizante. Revista Cocar, 17(35), 1-20. Recuperado de https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5447
» https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5447
Silva, J., & Simão, A. M. V. (2016). Entrevista com tarefa na identificação de processos na aprendizagem autorregulada. Psicologia Escolar e Educacional, 20(1), 89-100. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0201932
» https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0201932
Tinto, V. (1997). Classrooms as communities: Exploring the educational character of student persistence. The Journal of higher education, 68(6), 599-623. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2959965
» https://www.jstor.org/stable/2959965
Tinto, V. (2017). Through the eyes of students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(3), 254-269. https://doi.org/10.1177/1521025115621917
» https://doi.org/10.1177/1521025115621917
Tinto, V. (2022). Increasing Student Persistence: Wanting and Doing. In: Huijser, H., Kek, M.Y.C.A., Padró, F.F. (eds) Student Support Services University Development and Administration. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-16-5852-5_33
» https://doi.org/10.1007/978-981-16-5852-5_33
Veloso, F. D. D. (2019). Autorregulação da aprendizagem instrumental: um estudo de caso com uma percussionista Dissertação: Mestrado em Música, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba
Vieira, M. S. T. C., Sousa, G. M. C., & N Junior, J. R. A.. (2021). Perfil metacognitivo de estudantes universitários e suas estratégias de autorregulação de aprendizagem. ID on Line Revista de psicologia: periódico multidisciplinar, 15(57), 740-756. https://doi.org/10.14295/idonline.v15i57.3233
» https://doi.org/10.14295/idonline.v15i57.3233
Weinstein, C. E.; Zimmmerman, S. A.; Palmer, D. R. Assessing learning strategies: the design and development of the Lassi. In: Weinstein, C. E.; Goetz, E. T.; Alexander, P. A. (Eds.). Learning and study strategies: issues in assessment, instruction, and evaluation(p.25-40). New York: Academic Press, 1988.
Zimmerman, B. J. (1986). Development of self-regulated learning: which are the key subprocesses?. Contemporary Educational Psychology, 11(4), 307-313. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5
» https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5
Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, Arlington, 81(3), 329-339. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/profile/Barry-Zimmerman-2/publication/232534584_A_Social_Cognitive_View_of_Self-Regulated_Academic_Learning/links/549483c40cf20f487d2c12a4/A-Social-Cognitive-View-of-Self-Regulated-Academic-Learning.pdf
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation(p. 451-501). Cambridge: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
» https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/publication/250184865_Investigating_Self-Regulation_and_Motivation_Historical_Background_Methodological_Developments_and_Future_Prospects
Zwolak, J. P., Dou, R., Williams, E. A., & Brewe, E. (2017). Students’ network integration as a predictor of persistence in introductory physics courses. Physical Review Physics Education Research, 13(1), 010113. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.13.010113