Academic self-regulation as a crucial determinant of persistence intention: an empirical investigation with undergraduate Physics students

AUTORREGULAÇÃO ACADÊMICA COMO UM ELEMENTO IMPORTANTE DA INTENÇÃO DE PERSISTIR: UM ESTUDO EMPÍRICO COM ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO EM FÍSICA

Authors

  • Bianca Vasconcelos do Evangelho Franco Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-4971-2474
  • Leonardo Albuquerque Heidemann Universidade Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0001-5143-6275
  • Tobias Espinosa Universidade Federal do Rio Grande –Campus Santo Antônio da Patrulha

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240167

Keywords:

Intention of persistence or dropout, Self-regulation, Physics

Abstract

Proactive individuals consciously seek to develop self-awareness regarding their actions and behaviors to accomplish their goals. As they enhance their self-regulatory skills, they boost their motivation to learn and persist through their undergraduate studies. Motivation is a fundamental element in the learning process, influencing the student's decision to persist or dropout. Moreover, beliefs in self-efficacy, sense of belonging, and perception of curricular relevance also impact this decision, being considered predictors of student persistence. Based on the models of Zimmerman, Rosário, and Tinto, we investigated academic self-regulation and its relationship with persistence intention and other constructs. The data was collected through an online questionnaire, administered to 140 students of Physics courses. The results indicate that students tend to adopt self-regulatory behaviors related to the evaluation phase more frequently than those related to the planning phase. We have also identified significant correlations between the intention to persist and other constructs.

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Author Biographies

Bianca Vasconcelos do Evangelho Franco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Pampa - Campus Bagé (UNIPAMPA, 2018), obtendo na mesma Universidade o diploma de Mestre em Ensino (UNIPAMPA, 2020). Atualmente é aluna de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Leonardo Albuquerque Heidemann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2008), obtendo na mesma Universidade os diplomas de Mestre em Ensino de Física (UFRGS, 2011) e de Doutor em Ensino de Física (UFRGS, 2015). Desde 2016, é Professor Adjunto e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física (PPGEnFis) da UFRGS. É coordenador do Centro de Referência para o Ensino de Física (CREF) da UFRGS desde 2017.

Tobias Espinosa, Universidade Federal do Rio Grande –Campus Santo Antônio da Patrulha

Licenciado em Física pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS, 2013), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2016) e Doutor em Ensino de Física também pela UFRGS (2019). Atualmente é professor Adjunto A do Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), docente permanente e coordenador adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas da FURG e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS.

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Published

2024-04-01