Analysis of research activities produced by Biological Sciences undergraduates: implications for teacher training

Análise de atividades de investigação produzidas por licenciandos em Ciências Biológicas: implicações para formação docente

Authors

  • Jonas Souza Sodré Universidade Estadual de Londrina https://orcid.org/0000-0001-8825-8329
  • Andréia de Freitas Zompero Universidade Estadual de Londrina
  • Isilda Teixeira Rodrigues Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240191

Keywords:

investigative activity, inquiry-based teaching, graduates

Abstract

Inquiry Teaching is a teaching approach that emphasizes a more dynamic classroom and greater freedom of student participation. Knowing this, this qualitative, descriptive and interpretative research had the main objective of identifying and analyzing the investigative elements present in research activities produced by undergraduate students. Data collection took place during a training course offered to Biological Sciences graduates related to Science Teaching through Research. The seven activities produced by the undergraduate students were analyzed using an analytical instrument composed of essential elements of an investigation. The results revealed that most of the activities presented investigative elements such as, for example, problem, hypotheses, comparison of hypotheses, evidence and conclusion. However, it was also possible to identify that the participants encountered difficulties ranging from proposing the theme and problem situation, to drawing up the conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assunção, T. V. de. A alfabetização científica dos alunos e a prática pedagógica do professor: possíveis aproximações. (2020). 169f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife.

Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority [ACARA]. Foundation-Year 10 Australian Curriculum: Science. (2015). https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/science/

» https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/science/

Bicudo, M. A. (2008). A pesquisa interdisciplinar: uma possibilidade de construção do trabalho científico/acadêmico. Educação Matemática Pesquisa, 10(1), 137-150. http://funes.uniandes.edu.co/24272/1/Bicudo2008A.pdf

» http://funes.uniandes.edu.co/24272/1/Bicudo2008A.pdf

Bybee, R. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills. https://sites.nationalacademies.org/cs/groups/dbassesite/documents/webpage/dbasse_073327.pdf

» https://sites.nationalacademies.org/cs/groups/dbassesite/documents/webpage/dbasse_073327.pdf

Campos, J. G.; Sena, D. R. de C. (2020). Aspectos teóricos sobre o ensino de ciências por investigação.Ensino Em Re-Vista,27(Especial), 1467-1491. https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-13

» https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-13

Campos, N. F.; Scarpa, D. L. (2018). Que Desafios e Possibilidades Expressam os Licenciandos que Começam a Aprender sobre Ensino de Ciências por Investigação? Tensões entre Visões de Ensino Centradas no Professor e no Estudante.Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências,18(2), 727-759. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018182727

» https://doi.org/https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018182727

Cardoso, M. J. C. Scarpa, D. L. (2018). Diagnóstico de Elementos do Ensino de Ciências por Investigação (DEEnCI): Uma Ferramenta de Análise de Propostas de Ensino Investigativas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 3(18), 1025-1059.

Carvalho, A. M. P. de. (2013). O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 1, 1-19. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4300055/mod_resource/content/1/O%20ensino%20de%20ciencias%20e%20a%20proposicao%20de%20sequencias.pdf

» https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4300055/mod_resource/content/1/O%20ensino%20de%20ciencias%20e%20a%20proposicao%20de%20sequencias.pdf

Carvalho, R. S. C.; Miranda, S. do C. de; De-Carvalho, P. S. (2020). Inquiry-based Science Teaching and its contributions in Basic Education: a systematic review of literature.Research, Society and Development, 9(11), 1-26. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10564

» https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10564

Coelho, G. R.; Ambrózio, R. M. (2019). O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(2), 490-513.

Duschl, R. (2008). Science education in three-part harmony: balancing conceptual, epistemic, and social learning goals. Review of Research in Education, 32(1), 268-291. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0091732X07309371?casa_token=Q6zN2_SeCWAAAAAA:mpuEbj_VSb0uNwT74fvBjRmmV2Hwl-g-54OXD49Rne7-XtfkmBo8tEKHvX18ANV4l1QkEO6QOlrVaQ

» https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0091732X07309371?casa_token=Q6zN2_SeCWAAAAAA:mpuEbj_VSb0uNwT74fvBjRmmV2Hwl-g-54OXD49Rne7-XtfkmBo8tEKHvX18ANV4l1QkEO6QOlrVaQ

Franco, L. G.; Munford, D. (2020). O Ensino de Ciências por Investigação em Construção: Possibilidades de Articulações entre os Domínios Conceitual, Epistêmico e Social do Conhecimento Científico em Sala de Aula.Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências,20(u), 687-719. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719

Freire, C. C. Argumentação e explicação no ensino de ecologia. (2014). 97 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências, modalidade biologia) - Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo.

European Comission. (2007). Key competences for lifelong learning: a European reference framework. Commission of the European Communities. http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/youth-in-action-keycomp-en.pdf

» http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/youth-in-action-keycomp-en.pdf

Hansen, L. M. (2002). Defining inquiry. The science teacher, 69(2), 1-34. https://www.researchgate.net/publication/287494829_Defining_inquiry

» https://www.researchgate.net/publication/287494829_Defining_inquiry

Ministerio de Educacion de Chile. 2015. Bases Curriculares 7° básico a 2° médio. Santiago, República do Chile.

Motokane, M. T. (2015). Sequências Didáticas Investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(spe), 115-138. http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s07

» https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s07

Munford, D.; Lima, M. E. C. de C. e. (2007). Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo?. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc ., 9(1), 89-111. https://www.scielo.br/j/epec/a/ZfTN4WwscpKqvwZdxcsT84s/?format=pdf⟨=pt

» https://www.scielo.br/j/epec/a/ZfTN4WwscpKqvwZdxcsT84s/?format=pdf⟨=pt

Minayo, M. C. de S. 2011. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada.

National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press. https://www.nap.edu/catalog/9596/inquiry-and-the-national-science-education-standards-a-guide-for

» https://www.nap.edu/catalog/9596/inquiry-and-the-national-science-education-standards-a-guide-for

National Research Council (NRC). (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Washington, DC: National Academy Press. http://www.nap.edu/catalog/13165/a-framework-for-k-12-science-educationpractices-crosscutting-concepts

» http://www.nap.edu/catalog/13165/a-framework-for-k-12-science-educationpractices-crosscutting-concepts

Pauletti, F.; Morais, C. (2021). Inquiry-based science education: revisão de uma década de produções científicas.Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 5(1), 350-372. http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12630/114116510

» http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12630/114116510

Pedaste Margus; Mäeots M.; Siiman L. A.; Jong T. de; van Riesen S. A.N .; Kamp E. T.; Manoli C. C.; Zacharias C. Zacharia Z. C.; Tsourlidaki E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61.

Rodrigues, B. A.; Borges, A. T. (2008). O ensino de ciências por investigação: reconstrução histórica. In: Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 11., 2008, Curitiba-Pr. Anais [...]. Curitiba-Pr: Atas, p. 1-12. http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/artigo4.pdf

» http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/artigo4.pdf

Roldi, M. M. C.; Silva, M. do A. J.; Trazzi, P. S. da S. (2018). Ação Mediada e Ensino por Investigação: Um Estudo Junto a Alunos do Ensino Médio em um Museu de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,18(3), 967-991. 10.28976/1984-2686rbpec2018183967

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183967

Santana, R. S.; Franzolin, F. (2018). O Ensino de Ciências por investigação e os desafios da implementação na práxis dos professores.Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 9(3), 218-237. https://doi.org/10.26843/rencima.v9i3.1427

» https://doi.org/https://doi.org/10.26843/rencima.v9i3.1427

Santos, L. R. dos; Menezes, J. A. de. (2020). A experimentação no ensino de Química: principais abordagens, problemas e desafios.PEVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA,12(26), 180-207. https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/940

» https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/940

Santos, V. G. dos; Galembeck, E. (2018). Sequência Didática com Enfoque Investigativo: Alterações Significativas na Elaboração de Hipóteses e Estruturação de Perguntas Realizadas por Alunos do Ensino Fundamental I.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 879-904. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183879.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183879

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e Escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(espec). http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

» https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Scarpa, D. L.; Campos, N. F. (2018). Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação.Estudos avançados, 32(94), 25-41. https://www.scielo.br/j/ea/a/RKrKKvjmY7MX7Q5DChtvN5N/?format=pdf⟨=pt

» https://www.scielo.br/j/ea/a/RKrKKvjmY7MX7Q5DChtvN5N/?format=pdf⟨=pt

Scarpa, D. L.; Sasseron, L. H.; Batistoni, M. (2017). O ensino por investigação e a argumentação em aulas de ciências naturais.Revista Tópicos Educacionais, 23(1), 7-27. https://www.redalyc.org/pdf/6727/672770874001.pdf

» https://www.redalyc.org/pdf/6727/672770874001.pdf

Silva, E. T. da. (2019). Resolução de problemas no ensino de ciências baseada em uma abordagem investigativa. Dissertação. 61f. (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru.

Silva, R. A. da; Oliveira, I. M.; Suart, R. de C. (2021). Análise dos níveis de investigação de planos e aulas desenvolvidos por uma professora em formação inicial em química.Investigações Em Ensino De Ciências,26(2), 145-169. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p145

» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n2p145

Silva, M. B.; Trivelato, S. L. F. (2017). A mobilização do conhecimento teórico e empírico na produção de explicações e argumentos numa atividade investigativa de biologia.Investigações Em Ensino De Ciências,22(2), 139-153. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p139

» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p139

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação.Bolema-Boletim de Educação Matemática, 13(14), 66-91. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635

» https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635

Suart, R. de C.; Marcondes, M. E. R. (2018). O processo de reflexão orientada na formação inicial de um licenciando de química visando o ensino por investigação e a promoção da alfabetização científica.Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 20(S.n.), 1-28. http://educa.fcc.org.br/pdf/epec/v20/1983-2117-epec-20-e9666.pdf

» http://educa.fcc.org.br/pdf/epec/v20/1983-2117-epec-20-e9666.pdf

Trivelato, S. L. F.; Tonidandel, S. M. R. (2015). Ensino por investigação: Eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte. 17(S.n.), 97-114. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06

» https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06

Triviños, A. N. S. 1987. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Windschitl, M. (2003). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice?.Science education, 87(1), 112-143. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.10044

» https://doi.org/10.1002/sce.10044

Zômpero, A. de F.; Laburú, C. E. 2011. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio 13(3), 67-80. https://www.scielo.br/j/epec/a/LQnxWqSrmzNsrRzHh3KJYbQ/?format=pdf⟨=pt

» https://www.scielo.br/j/epec/a/LQnxWqSrmzNsrRzHh3KJYbQ/?format=pdf⟨=pt

Published

2024-11-06