REFLECTIONS ON PSEUDOREALISM AND MARXISM IN SCIENCE EDUCATION

ARTIGO-PARECER: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240178

Keywords:

Marxism, Realism, Science Education, Critical Realism

Abstract

This opinion article originates from the critical comments made to the original article authored by Carlos Sérgio Leonardo Junior, published in volume 25 of 2023 of Ensaio journal. A critical discussion of aspects of ontological and epistemological reflections on science discussed by the author in his bibliographic review is proposed. The critical debate initiated in the peer review on the rapprochement made by the author between dialectical materialism and conceptions called realism and conceptions of so-called Western Marxism is deepened. Notes are made that contribute to a better definition of the concepts of dialectical materialism with a view to developing its use in Science Education. It is demonstrated that Bhaskar's conception of transcendental realism, whose review suggests approximations to dialectical materialism, has more affinities with neo-Kantian metaphysical dualism. The reflections contribute to increasing understanding of the use of dialectical materialism as a theoretical reference in Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, F. Q. de, & Vaz, A. F. (2011). Richard Rorty e a” agenda pós”: críticas, interpretações, redescrições. Revista Em Educação, 21(1). https://www.scielo.br/j/edur/a/pHXy6RSwp4QvD7pwPGkZSDb/?lang=pt

» https://www.scielo.br/j/edur/a/pHXy6RSwp4QvD7pwPGkZSDb/?lang=pt

Bencze, L., & Elshof, L. (2004). Science teachers as metascientists: an inductive-deductive dialectic immersion in northern alpine field ecology. International Journal of Science Education, 26(12), 1507-1526.

Bhaskar, R. (2002). From east to west: Odyssey of a soul Routledge.

Bhaskar, R. (2008a). A realist theory of science(2a Ed.). Verso.

Bhaskar, R. (2008b). Dialectic the pulse of the freedom(1a Ed.). Taylor & Francis e-Library.

Bhaskar, R., & Callinicos, A. (2003). Marxism and Critical Realism. Journal of Critical Realism, 1(2), 89-114. https://doi.org/10.1558/JOCR.V1I2.89

» https://doi.org/10.1558/JOCR.V1I2.89

Braz, M. (2012). Carlos Nelson Coutinho e a renovação do marxismo no Brasil Expressão Popular.

Brown, A., Fleetwood, S., & Roberts, J. M. (2005). Critical Realism and Marxism Tayler & Francis e-Library.

Calabria, O. P. (2006). A distinção kantiana entre aparecimento e fenômeno. Kant E-Prints, 1(1), 119-126.

Chasin, J. (1987). Marx: da razão do mundo ao mundo sem razão. Marx Hoje, 1, 3.

Creaven, S. (2014). Against the Spiritual Turn: Marxism, realism and critical theory. In Against the Spiritual Turn: Marxism, Realism and Critical Theory Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203878439/SPIRITUAL-TURN-SEAN-CREAVEN

» https://doi.org/10.4324/9780203878439/SPIRITUAL-TURN-SEAN-CREAVEN

Della Fonte, S. S. (2005). Contra o ceticismo epistemológico: a contribuição de Lukács e Bhaskar. Colóquio Marx e Engels - Unicamp https://www.unicamp.br/cemarx/ANAIS%20IV%20COLOQUIO/comunica%E7%F5es/GT1/gt1m3c6.pdf

» https://www.unicamp.br/cemarx/ANAIS%20IV%20COLOQUIO/comunica%E7%F5es/GT1/gt1m3c6.pdf

Della Fonte, S. S. (2007). Considerações sobre o ceticismo contemporâneo a partir da ontologia e gnosiologia marxista. Educação & Sociedade, 28(101), 1525-1542. https://www.scielo.br/j/es/a/v5p9Z8fZV6XBg9YTKyHNhpM/

» https://www.scielo.br/j/es/a/v5p9Z8fZV6XBg9YTKyHNhpM/

Della Fonte, S. S.(2011). Fundamentos teóricos da pedagogia histórico-crítica. In Pedagogia Histórico-crítica: 30 anos (pp. 23-42). Autores Associados.

Del Roio, M. T. (1997). Império universal e seus antípodas: a ocidentalização do mundo Ícone.

Duarte, N., Ferreira, B. de J. P., Malanchen, J., & Muller, H. V. de O. (2011). A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani. Revista HISTEDBR On-Line, 38-57.

Duayer, M. (2001). Marx, verdade e discurso. Perspectiva, 19(1), 15-39.

Duayer, M. (2010). Relativismo, certeza e conformismo: para uma crítica das filosofias da perenidade do capital. Revista Da Sociedade Brasileira de Economia Política, 1(27). https://revistasep.org.br/index.php/SEP/article/view/906

» https://revistasep.org.br/index.php/SEP/article/view/906

Engels, F. (2013). Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. Germinal: Marxismo e Educação Em Debate, 4(2), 131-166. https://doi.org/10.9771/gmed.v4i2.9391

» https://doi.org/10.9771/gmed.v4i2.9391

Engels, F. (2015). Anti-Dühring: a revolução da ciência segundo o senhor Eugen During(1ª Ed.). Boitempo Editorial.

Frigotto, G. (2009). A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, 14, 168-194.

Gunn, R. (1989). Marxism and philosophy: a critique of critical realism. Capital & Class, 13(1), 87-116. https://doi.org/10.1177/030981688903700106

» https://doi.org/10.1177/030981688903700106

Hegel, G. W. F. (2003). Fenomenologia do Espírito Editora Vozes.

Hegel, G. W. F. (2016). Ciência da lógica: 1. A doutrina do ser Editora Vozes Limitada.

José, A., Alves, L., & Duayer, M. (2012). Antirrealismo e absolutas crenças relativas. Verinotio - Revista on-Line de Filosofia e Ciências Humanas, 14(14), 12-12. https://www.verinotio.org/sistema/index.php/verinotio/article/view/127

» https://www.verinotio.org/sistema/index.php/verinotio/article/view/127

Kang, N., & Wallace, C. S. (2005). Secondary science teachers’ use of laboratory activities: Linking epistemological beliefs, goals, and practices. Science Education, 89(1), 140-165.

Lazarini, A. Q. (2010). A relação entre capital e educação escolar na obra de Dermeval Saviani: apontamentos críticos [Tese]. Universidade Federal de Santa Catarina.

Lenin, V. I.(1982). Materialismo e empiriocriticismo: Notas críticas sobre uma filosofia reacionária Editora Avante.

Leonardo Junior, C. S. (2023). Uma revisão bibliográfica sobre aspectos ontológicos e epistemológicos da ciência: A importância da concepção de mundo. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências , 25 https://doi.org/10.1590/1983-21172022240162

» https://doi.org/10.1590/1983-21172022240162

Lin, T.-J., & Tsai, C.-C. (2017). Eliciting Taiwanese high school students’ scientific ontological and epistemic beliefs. International Journal of Science Education, 39(17), 2321-2341.

Loving, C. C. (1991). The scientific theory profile: A philosophy of science model for science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 823-838.

Lukács, G. (2012). Para uma ontologia do ser social Vol. I. Boitempo.

Magill, K. (1994). Against Critical Realism. Capital & Class, 18(3), 113-136. https://doi.org/10.1177/030981689405400106

» https://doi.org/10.1177/030981689405400106

Marx, K. (2011). Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858 ; esboços da crítica da economia política Boitempo Editorial.

Marx, K. (2013). O Capital: Crítica da economia Política Livro I O processo de produção do capital(1a ed). Boitempo Editorial.

Marx, K., & Engels, F. (1987). A Sagrada Família Editora Moraes.

Marx, K., & Engels, F. (2007). A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas(1a ed.). Boitempo.

Miranda, M. L. (2014). Hegel sobre o aparecer : os conceitos de aparência (schein) e fenômeno (erscheinung) na Ciência da Lógica https://lume.ufrgs.br/handle/10183/96164

» https://lume.ufrgs.br/handle/10183/96164

Moraes, J. Q. de. (1998). O Manifesto e a refundação do comunismo. Crítica Marxista, 1(6).

P Netto, J. P. (1994). Razão, ontologia e práxis. Revista Serviço Social e Sociedade, 44

Prado, E. (2009). Dialética e Realismo Crítico https://www.researchgate.net/profile/Eleuterio-Prado/publication/268418768_Dialetica_e_Realismo_Critico/links/575addd408aec91374a61c8a/Dialetica-e-Realismo-Critico.pdf

» https://www.researchgate.net/profile/Eleuterio-Prado/publication/268418768_Dialetica_e_Realismo_Critico/links/575addd408aec91374a61c8a/Dialetica-e-Realismo-Critico.pdf

Rodriguez, R. (2020). Ontologia, ciência e crítica social: uma interpretação de Marx a partir do realismo crítico https://app.uff.br/riuff/handle/1/24085

» https://app.uff.br/riuff/handle/1/24085

Saviani, D. (2013). Debate sobre as relações entre educação, formação humana e ontologia a partir do método dialético Perspectiva.

Saviani, D., & Duarte, N. (2012). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. In Revista Brasileira de Educação(Issue 63). Autores Associados. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206314

» https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206314

Tonet, I. (2007). As tarefas dos intelectuais, hoje. Revista Novos Rumos, 29

Tonet, I. (2013). Método científico: uma abordagem ontológica 1. ed. São Paulo: Instituto Lukács (1a ed.). Instituto Lukács.

Tumolo, P. S. (2003). O significado do trabalho no capitalismo e o trabalho como princípio educativo: ensaio de análise crítica. Revista Trabalho Necessário, 1(1).

Valero, R., Leonardo Júnior, C. S., Massi, L., & Gomes, L. B. M. (2022). Análise marxista de elementos da concepção de ciência nos principais filósofos abordados na Educação em Ciências: aspectos ontológicos e epistemológicos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 39(3), 828-858. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e86571

» https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e86571

Wagner, G., & Silveira, E. (2019). Realismo crítico e marxismo: Contribuições à filosofia da Educação Matemática. Revista Contexto & Educação, 34(109), 234-251.

Zhang, T. (2023). Critical Realism: A Critical Evaluation. Social Epistemology, 37(1), 15-29. https://doi.org/10.1080/02691728.2022.2080127

» https://doi.org/10.1080/02691728.2022.2080127

Published

2024-07-12